Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacji dorosłych w III Rzeczypospolitej. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023)
  • Home
  • /
  • Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacji dorosłych w III Rzeczypospolitej. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023)
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 30 (2023) /
  4. Wprowadzenie

Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacji dorosłych w III Rzeczypospolitej. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023)

Autor/innen

  • Tomasz Maliszewski Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni https://orcid.org/0000-0002-8366-7614

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.001

Schlagworte

Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023), andragogika polska, edukacja dorosłych w Polsce, historia polskiej edukacji dorosłych

Abstract

W 2023 r. mija 30. rocznica powołania do życia ogólnopolskiego społecznego podmiotu naukowego o nazwie Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (ATA). Artykuł przypomina genezę jego powstania, historię i przemiany organizacyjne oraz najważniejsze kierunki działań podejmowanych na przestrzeni minionych trzech dekad. Autor podejmuje również próbę oceny dotychczasowych dokonań Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w najważniejszych z wyznaczonych w chwili powstania obszarów jego działania. Całość jest zatem interesującym przyczynkiem do dziejów teorii i praktyki polskiej edukacji dorosłych oraz społecznego ruchu naukowego w obrębie nauk społecznych w III RP.

Literaturhinweise

Aleksander T. (2009), Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom–Kraków.

Antosz A. (2007), Sprawozdanie z Walnego Zjazdu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, Warszawa 24.01.2008 r., „Rocznik Andragogiczny”, s. 257–262.

Dubas E. (2022), Pamiętnik Zjazdu, „Rocznik Andragogiczny”, t. 29, s. 13–22, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2022.001.

Lista członków założycieli Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego [b.d.].

Litawa A. (2017), Protokół z Walnego Zgromadzenia Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, Warszawa, 12 czerwca 2017 r.

Majchrzak K. (2014), Protokół z Walnego Zgromadzenia Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, Kościelisko k. Zakopanego, 15 maja 2014 r.

Majchrzak K., Solarczyk-Szwec H. (2013), Sprawozdanie z II Zjazdu Andragogicznego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 20, s. 29–37.

Maliszewski T. (2018), Akademickie Towarzystwo Andragogiczne – 25 lat doświadczeń w pracy na rzecz polskiej teorii i praktyki edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, t. 25, s. 41–58, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2018.02.

Maliszewski T. (2019), Z działalności Zarządu Głównego Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w latach 2018–2019, „Rocznik Andragogiczny”, t. 26, s. 303–309, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2019.023.

Maliszewski T. (2021), Sprawozdanie z IX kadencji działalności Zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w latach 2017–2021, „Rocznik Andragogiczny”, t. 28, s. 190–209, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2021.014.

Maliszewski T. (2022), Walne Zgromadzenie Członków Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, „Rocznik Andragogiczny”, t. 29, s. 23–30, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/RA.2022.002.

Matusiak A. (2015), XVI Letnia Szkoła Andragogów i Poradoznawców, Zielona Góra, 18–21.05.2015 r., „Rocznik Andragogiczny”, t. 22, s. 393–401.

Mokrzecki L. (2010), Szkolnictwo gdańskie na tle szkolnictwa Rzeczypospolitej w okresie przedrozbiorowym, [w:] K. Jakubiak, T. Maliszewski (red.), Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków XX wieku, Kraków, s. 17–26.

Półturzycki J. (1995/1996), Pedagogika dorosłych – potrzeby i zadania, „Rocznik Andragogiczny”, s. 15–24.

Półturzycki J. (2007), Działalność Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego w latach 1993–2008, „Rocznik Andragogiczny”, s. 21–46.

Pryszmont M., Protokół z zebrania nr 2 Zarządu Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego X kadencji, Łódź, 27 czerwca 2022 r.

RA (1994), Powstanie Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, „Rocznik Andragogiczny”, s. 192–194.

Rolbiecki W. (1986), Towarzystwa naukowe, [w:] K. Wojciechowski (red.), Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Wrocław, s. 337–340.

Romanowska E. (2009), I Ogólnopolski Zjazd Andragogiczny „Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego”, Kraków, 23–24.06.2009, „Rocznik Andragogiczny”, s. 38–47.

Skibińska E. (2012), Akademickie Towarzystwo Andragogiczne – 20 lat działalności, „Rocznik Andragogiczny”, s. 79–88.

Skibińska E. (2017), Sprawozdanie z pracy Zarządu ATA w latach 2014–2017, Warszawa, 12 czerwca 2017 r.

Skibińska E., Solarczyk-Szwec H., Stopińska-Pająk A. (red.) (2014), Teoria i praktyka edukacji dorosłych w procesie zmian, Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego, „Biblioteka Edukacji Dorosłych”, t. 45, Warszawa–Bydgoszcz.

Solarczyk-Szwec H. (2018), Akademickie Towarzystwo Andragogiczne – ciągłość i zmiana, „Rocznik Andragogiczny”, t. 25, s. 59–64.

Statut (1993), Statut Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego z 28 września 1993 r.

Woźnicka E. (red.) (2015), Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania. Tom dedykowany Profesor Oldze Czerniawskiej z okazji 85. urodzin, „Biblioteka Edukacji Dorosłych”, t. 46, Warszawa–Łódź.

http://www.ata.edu.pl – strona domowa Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.

http://nauka-polska.pl

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2024-02-26

Zitationsvorschlag

1.
MALISZEWSKI, Tomasz. Z dziejów polskiej teorii i praktyki edukacji dorosłych w III Rzeczypospolitej. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023). Rocznik Andragogiczny. Online. 26 Februar 2024. Vol. 30, pp. 19-40. [Accessed 29 Juni 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.001.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 30 (2023)

Rubrik

Wprowadzenie

Lizenz

Copyright (c) 2024 Tomasz Maliszewski

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 286
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Akademickie Towarzystwo Andragogiczne (1993–2023), andragogika polska, edukacja dorosłych w Polsce, historia polskiej edukacji dorosłych
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop