Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

The engagement in harmonious passion as self-creation
  • Home
  • /
  • The engagement in harmonious passion as self-creation
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

The engagement in harmonious passion as self-creation

Authors

  • Aleksandra Litawa Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Pedagogiki i Psychologii https://orcid.org/0000-0003-2004-8450

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.008

Keywords

self-transcendence, self-realization, self-creation, passion

Abstract

The search for the way of fulfilment in each individual is different and concerns different aspects of life. A passion may be one of the paths to realizing one’s development potential. The analyses undertaken in the text were aimed at identifying categories common to passion and self-creation and justifying the thesis that the realization of passion can be perceived as self-creation activity. Passion and self-creation were characterised, and then the categories common to them were distinguished; i.e. development, values, creativity, and transgression. Based on the analyses conducted, two conclusions were formulated. The first is that passion can be one of the ways of self-creation. The second conclusion shows that passion can give rise to the subject’s self-creative aspirations. The considerations ended with the conclusion that the process of realizing a harmonious passion, in the perspective of an individual’s self-realization, can be described as a self-creative activity.

References

Csíkszentmihályi M. (1996), Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, tłum. M. Wajda, Warszawa: Studio Emka.

Czerepaniak-Walczak M. (2015), Pasja jako źródło i jako efekt emancypacji, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 53-68.

Dudzikowa M. (2015), O mojej miłości do książek. Esej osobisty, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 85-143.

Dudzikowa M., Nowak M. (2015), Wprowadzenie, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 7-12.

Frankl V. E. (2011), Człowiek w poszukiwaniu sensu, przekł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl V. E. (1998), Homo Patiens. Logoterapia i jej kliniczne zastosowanie. Pluralizm nauk a jedność człowieka. Człowiek wolny, tł. R. Czernecki, Z. J. Jaroszewski, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Frankl V. E. (2018), Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, tłum. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Gałdowa A. (1995), Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Kraków: Wydawnictwo Księgarni Akademickiej

Gombrowicz W. (1986), Dziennik 1957-1961, Kraków - Wrocław: Wydawnictwo Literackie.

Górniewicz J. (2001), Kategorie pedagogiczne, Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Górniok-Naglik A. (2014), Edukacja kulturalna w liceum stymulatorem autokreacji młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Halonen S. M., Lomas T. (2014), A passionate way of being: A qualitative study revealing the passion spiral, ,,International Journal of Psychological Research”, 7(2).

Litawa A. (2019), O uczeniu się inspirowanym pasją na przykładzie biografii edukacyjnej miłośnika sportu, „Edukacja Dorosłych”, nr 2(81).

Matwijów B. (1994), Samokształtowanie się człowieka w pedagogicznych koncepcjach XX wieku, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Philippe F. L., Vallerand R.J., Lavigne G. (2009), Passion does make a difference in people’s lives: A look at wellbeing in passionate and nonpassionate individuals, ,,Applied Psychology: Health and wellbeing”, 1(1), 3-22, doi.org/10.1111/j.1758-0854.2008.01003.x.

Popek S. L. (2015), O istocie i mechanizmach pasji, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 15-35.

Robinson K., Aronica L. (2012), Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, tłum. A. Baj, Kraków: Element.

Stenseng F., Rise J., Kraft P. (2011), The dark side of leisure: obsessive passion and its covariates and outcomes, ,,Leisure Studies”, 30:1, 49-62, doi: 10.1080/02614361003716982.

Straś-Romanowska M. (1995), Implikacje dla teorii rozwoju osobowości pochodzące z założeń antropologii filozoficznej (Wprowadzenie do teorii osobowości człowieka dorosłego), [w:] J. Trempała (red.), Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, Bydgoszcz: WSP, s. 37-49.

Vallerand R. J. (2012), The role of passion in sustainable psychological well-being, ,,Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice”, Vol. 2, doi.org/10.1186/2211-1522-2-1.

Wąsiński A. (2018), Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wąsiński A. (2011), W poszukiwaniu sensu bycia rodzicem, czyli o duchowym zrodzeniu na drodze autokreacji do rodzicielstwa adopcyjnego, „Chowanna”, nr 1.

Zgółkowa H. (red.) (2000), Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 28, Poznań: KURPISZ.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-11-25

How to Cite

1.
LITAWA, Aleksandra. The engagement in harmonious passion as self-creation. AY. Online. 25 November 2021. Vol. 28, pp. 115-126. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2021.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook

Section

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 803
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

self-transcendence, self-realization, self-creation, passion
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop