Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

„Biegam, bo lubię” – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga
  • Strona domowa
  • /
  • „Biegam, bo lubię” – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 (2020) /
  4. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

„Biegam, bo lubię” – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga

Autor

  • Agnieszka Majewska-Kafarowska Uniwersytet Śląski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2020.004

Słowa kluczowe

, dorosłość, zadania dorosłości, bieganie amatorskie, motywacja człowieka dorosłego

Abstrakt

W artykule przedstawione zostały fragmenty wyników badań własnych dotyczących motywacji do podejmowania amatorskiej aktywności biegowej. Przyjęta andragogiczna perspektywa ukazuje aktywność biegową w  perspektywie doświadczania dorosłości w epoce płynnej nowoczesności, która w rozważaniach autorki została dookreślona za pomocą kategorii bezpieczeństwa ontologicznego, zawieszenia biograficznego, a także procesów tożsamościowych. Amatorska aktywność biegowa w świetle prezentowanych wyników jawi się jako sposób radzenia sobie z zadaniami dorosłości.

Bibliografia

Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).

Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.

Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adultfloating na scenie (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.

Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.

Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.

Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] Brzezińska I. A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl, dostęp: 1.08.2019.

https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-naprawde-biegamy; dostęp: 1.08.2019.

Joanna Rudnik, Polacy biegają coraz chętniej,

https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv; dostęp: 22.05.2020.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-02-10

Jak cytować

1.
MAJEWSKA-KAFAROWSKA, Agnieszka. „Biegam, bo lubię” – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga. Rocznik Andragogiczny [online]. 10 luty 2021, T. 27, s. 75–90. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2020.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 (2020)

Dział

Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 988
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

, dorosłość, zadania dorosłości, bieganie amatorskie, motywacja człowieka dorosłego
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa