Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Koncepcja „dobrego rodzicielstwa” jako przejaw biograficznego uczenia się dorosłego dziecka alkoholika. W stronę interpretacji andragogicznej
  • Strona domowa
  • /
  • Koncepcja „dobrego rodzicielstwa” jako przejaw biograficznego uczenia się dorosłego dziecka alkoholika. W stronę interpretacji andragogicznej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 (2020) /
  4. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Koncepcja „dobrego rodzicielstwa” jako przejaw biograficznego uczenia się dorosłego dziecka alkoholika. W stronę interpretacji andragogicznej

Autor

  • Paweł Seroka Ateneum – Szkoła Wyższa w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2020.002

Słowa kluczowe

biograficzne uczenie się, uczenie się z własnej biografii, dobre rodzicielstwo, syndrom dorosłych dzieci alkoholików, kultura terapeutyczna, późna nowoczesność

Abstrakt

Głównym celem niniejszego artykułu jest próba rekonstrukcji oraz opisu zjawiska biograficznego uczenia się „dobrego rodzicielstwa”, które wyłania się z analizy i interpretacji jednej z badanych przez autora biografii. Koncepcja „dobrego rodzicielstwa” – będąca jedną z kilku głównych kategorii analitycznych wydobytych w toku dotychczasowych badań – posłuży autorowi jako egzemplifikacja, przejaw biograficznego uczenia się zachodzącego w doświadczeniach dorosłych osób poddających się psychoterapii (w tym przypadku psychoterapii osób z syndromem dda).

Bibliografia

Alheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 3(3), s. 7–21.

Alheit P. (2015), Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 18(4), s. 23–36.

Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo naukowe „Scholar”, Warszawa.

Beck U., Giddens A., Lash S. (2009), Modernizacja refleksyjna, tłum. J. Konieczny, PWN, Warszawa.

Bradshaw J. (1994), Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, tłum. H. Szczepańska, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa.

Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, 10, s. 37–54.

Bruner J. (1990), Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 4, s. 3–17.

Czyżewski M. (2013), Socjologia interpretatywna i metoda biograficzna: przemiana funkcji, antyesencjalistyczne wątpliwości oraz sprawa krytyki, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 4, s. 14–27.

Denzin (1990), Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: Znaczenie a metoda w analizie biograficznej [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.

Dubas E. (2017), Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne”, 1(4), s. 63–87.

Giddens A. (2012), Nowoczesność i tożsamość, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.

Giza A. (1990), Biografia jako fakt empiryczny i jako kategoria teoretyczna [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.

Illeris K. (2009), O specyfice uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(1), s. 85–96.

Illouz E. (2010), Uczucia w dobie kapitalizmu, tłum. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Jacyno M. (2007), Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.

Jurgiel-Aleksander A., Dyrda J. (2016), Uzasadnienia indywidualnych sukcesów i porażek życiowych w biografii jako pretekst do rozumienia znaczenia uczenia

się. Analiza wrażliwa na konteksty, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 17, s. 25–34.

Jurgiel, A. (2011) Praktyki badawcze obecne w badaniach biograficznych nad procesami społeczno-kulturowego uczenia się dorosłych. Ujęcie krytyczne, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 93–98.

Koczanowicz L. (2005), Wstęp, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (AUTO)biografia – etyka, Wydawnictwo Naukowe DSW,

Wrocław, s. 5–8.

Madsen O. J. (2014), Therapeutic Culture, [w:] Encyclopedia of Critical Psychology, T. Thomas (red.), New York, s. 1965–1969.

Malewski M. (2001), Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(14), s. 29–57.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Malewski M. (2016), O granicach andragogiki i granicach w andragogice, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 3(75), s. 9–39.

Malewski M. (2017), Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(80), s. 105–120.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, PWN, Warszawa.

Neuman L. W. (2014), Social Reseatch Methods. Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson Essex.

Pryszmont-Ciesielska M. (2016), Metodologiczny Hyde Park i kryzys badacza. Kulisy badań inspirowanych sztuką i performansem, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(75), s. 155–165.

Rose N. (1996), Inventing our selves. Psychology, Power and Personhood, Press Syndicate of the University of Cambridge, Cambridge.

Schutz A. (2012), O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. B. Jabłońska, Nomos Kraków.

Schütze F. (2012), Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne, [w:] K. Kaźmierczak (red.), Metoda Biograficzna w Socjologii, Nomos, Kraków.

Solarczyk-Szwec H. (2010), Dorośli uczą się inaczej?: w poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(1), s. 51–60.

Tedder M. i Biesta G. (2009), Uczenie się bez nauczania?: potencjał i ograniczenia biograficznego uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2, s. 19–35.

Urbaniak-Zając D. (2005), Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (AUTO)biografia – etyka, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław, s. 115–127.

Urbaniak-Zając D. (2006), W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak, (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej

humanistycznie, Impuls, Kraków.

Urbaniak-Zając D. (2011), Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii, t. I: Uczenie się z (własnej) biografii,

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Urbaniak-Zając D. (2017), Narracja a biograficzna perspektywa badawcza, „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne”, 1(4), s. 47–62.

Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, PWN, Warszawa.

Włodarek J. i Ziółkowski M. (1990), Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań, s. 3–9.

Wright K. (2008), Theorizing therapeutic culture: Past influences, future directions, „Journal of Sociology”, nr 44(4), s. 321–336.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-02-10

Jak cytować

1.
SEROKA, Paweł. Koncepcja „dobrego rodzicielstwa” jako przejaw biograficznego uczenia się dorosłego dziecka alkoholika. W stronę interpretacji andragogicznej. Rocznik Andragogiczny [online]. 10 luty 2021, T. 27, s. 33–56. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2020.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 (2020)

Dział

Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1189
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biograficzne uczenie się, uczenie się z własnej biografii, dobre rodzicielstwo, syndrom dorosłych dzieci alkoholików, kultura terapeutyczna, późna nowoczesność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa