Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Raport z realizacji projektu pt. „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa” (2016–2018). Wybrane propozycje środowiska osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi
  • Strona domowa
  • /
  • Raport z realizacji projektu pt. „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa” (2016–2018). Wybrane propozycje środowiska osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 (2019) /
  4. Raporty z projektów badawczo-wdrożeniowych

Raport z realizacji projektu pt. „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa” (2016–2018). Wybrane propozycje środowiska osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi

Autor

  • Marzenna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0003-4867-770X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2019.013

Słowa kluczowe

niepełnosprawność, osoba z niepełnosprawnością, osoba z niepełnosprawnością sensoryczną, prawa osób z niepełnosprawnościami, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, edukacja niepełnosprawnych

Abstrakt

W latach 2016–2018 zrealizowano projekt pt. „Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”. Jego celem było określenie rodzajów i przejawów dyskryminacji osób z niepełnosprawnością w ramach poszczególnych praw zawartych w konwencji. Pierwszy etap projektu polegał na identyfikacji przejawów dyskryminacji niepełnosprawnych, drugi na wskazaniu niezbędnych zmian prawnych i pozaprawnych na rzecz ich usunięcia. Wykorzystując metodę analizy źródeł zastanych, przedstawiono dane pochodzące z pierwszego etapu realizacji projektu na temat edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sensorycznymi, zebrane na podstawie opinii uzyskanych od osób dorosłych: 237 osób z niepełnosprawnością wzrokową, 122 osób głuchoniewidomych, 216 osób z niepełnosprawnością słuchową. Opisano bariery oraz propozycje zmian aktów prawnych, regulujących pomoc edukacyjną, rehabilitacyjną i terapeutyczną oraz możliwe kierunki badań naukowych, stanowiących pokłosie realizacji analizowanego projektu.

Bibliografia

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, ONZ, New York 2006.

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz.U. 2012 r. poz. 1169.

Raport metodologiczny przygotowania Raportu syntetycznego w ramach projektu „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2016.

Raport z realizacji projektu „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”. Ostateczne rekomendacje prawne wraz z oceną skutków regulacji dla 20 polityk publicznych, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2017.

Raport podsumowujący środowiskowe debaty konsultacyjne przeprowadzone w ramach projektu „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”, APS, Warszawa 2017.

Szczegółowy raport metodologiczny badania jakościowego wraz z narzędziami. Identyfikacja prawnych, administracyjnych i organizacyjnych uwarunkowań efektywności i jakości polityk publicznej określających funkcjonowanie systemu rehabilitacji i integracji osób niepełnosprawnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, APS, Warszawa 2016.

Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2018 r. poz. 2245.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 1997 r. Nr 123, poz. 776.

Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, Dz.U. z 2017 r. poz. 888.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Dz.U. 2004 r. Nr 210, poz. 2135.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004 r. Nr 64, poz. 593.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 1991 r. Nr 95, poz. 425.

Zaorska M. (2018). Koncepcyjno-realizacyjne konteksty i problemy edukacji integracyjnej w Polsce, [w:] M. zaorska (red.), Lokalne działania w polu pedagogiki specjalnej – kierunki – problemy – rozwiązania, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, s. 89–104.

Zaorska M. (2017a). Postulaty Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych w wymiarze edukacja jako wyznacznik przygotowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością do życia samodzielnego, godnego, wartościowego w dorosłości, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 54–73.

Zaorska M. (2017b). Sytuacja niepełnosprawnych sensorycznie w obszarach edukacji i aktywizacji zawodowej w opinii przedstawicieli środowiska osób niesłyszących i niewidzących, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 18, s. 16–32.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-03-16

Jak cytować

1.
ZAORSKA, Marzenna. Raport z realizacji projektu pt. „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa” (2016–2018). Wybrane propozycje środowiska osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Rocznik Andragogiczny [online]. 16 marzec 2020, T. 26, s. 213–222. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2019.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 (2019)

Dział

Raporty z projektów badawczo-wdrożeniowych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 557
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

niepełnosprawność, osoba z niepełnosprawnością, osoba z niepełnosprawnością sensoryczną, prawa osób z niepełnosprawnościami, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, edukacja niepełnosprawnych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa