Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Identyfikacja praktyk i procesów poradniczych w narracji reportażu Raport z pewnego porwania Gabriela Garcíi Márqueza
  • Strona domowa
  • /
  • Identyfikacja praktyk i procesów poradniczych w narracji reportażu Raport z pewnego porwania Gabriela Garcíi Márqueza
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2018) /
  4. IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Identyfikacja praktyk i procesów poradniczych w narracji reportażu Raport z pewnego porwania Gabriela Garcíi Márqueza

Autor

  • Aneta Słowik Dolnośląska Szkoła Wyższa

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.13

Słowa kluczowe

poradoznawstwo, poradnictwo, metoda analizy dokumentu, narracja, reportaż

Abstrakt

Autorka w swoim artykule podejmuje się interpretacji treści reportażu pt. Raport z pewnego porwania G.G. Márqueza w celu identyfikacji praktyk i procesów poradniczych. Uzasadnia przyczyny wyboru narracji reportażu jako terenu badawczego. Przedstawia poradoznawcze i metodologiczne inspiracje, umożliwiające podjęcie tego procesu. Wykorzystując metodę analizy dokumentu i jakościowej techniki analizy dokumentu, sięga również do już wypracowanych poradoznawczych rozwiązań. W części końcowej pokazuje wybrane nieformalne praktyki i procesy poradnicze, w tym mechanizmy ich konstruowania, hamowania i umocowania. Przywołuje również ograniczenia podjętego wyzwania.

Bibliografia

Bakke M. (2010), Posthumanizm: człowiek w świecie większym niż ludzki, [w:] Sokolski J. (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych, Wydawnictwo Neriton, Warszawa, s. 337–357.

Barthes R. (2006), Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, tłum. M. Błońska, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P. (red.), Teorie literatury XX wieku. Antologia, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 254–284.

Carroll D. (1991), Reguły gry, tłum. G. Dziamski, [w:] Zeidler-Janiszewska A. (red.), Postmodernizm w perspektywie filozoficzno-kulturowej, Wydawnictwo Instytut Kultury, Warszawa, s. 53–63.

Czerkawska A. (2013), Poradnictwo egzystencjalne, Wydawnictwo DSW, Wrocław

Dominicé P. (2007), „Historia życia” jako nieustające wyzwanie w obszarze edukacji dorosłych, tłum. M. Starnawski, [w:] Kurantowicz E., Nowak-Dziemianowicz M. (red.), Narracja – krytyka – zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 155–160.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Kargulowa A. (2004), O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Kłodkowska J. (2014), Radzenie sobie pracowników ze zmianami w organizacji, Wydawnictwo DSW, Wrocław.

Łobocki M. (2005), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków

Łukowska M. (1991), Badania nad opowieścią wspomnieniową, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. XXX, s. 53–62.

Márquez G.G. (1997), Raport z pewnego porwania, tłum. D. Walasek-Elbanowska, Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.

Mielczarek M. (2015), Niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. dr hab. Bożeny Wojtasik. Publiczna obrona dysertacji odbyła się w dniu 28.09.2015 w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu.

Nowak-Dziemianowicz M. (2007), Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany, [w:] Kurantowicz E., Nowak-Dziemianowicz M. (red.), Narracja – krytyka – zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 13–25.

Ricoeur P. (2003), O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Ricoeur P. (2006), Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Ricoeur P. (2008), Czas i opowieść, t. 1–3, tłum. t. 1: M. Frankiewicz, t. 2: J. Jakubowski, t. 3: Z. Zbrzeźniak, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Siarkiewicz E. (2004), Niejednoznaczność poradnictwa, Wydawnictwo UZ, Zielona Góra.

Siarkiewicz E. (2010), Poradnictwo performatywne i inne formy pomocy w zdarzeniach krytycznych i doświadczeniach granicznych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 141–158.

Siarkiewicz E. (2011), Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwelencje, Wydawnictwo UZ, Zielona Góra.

Siarkiewicz E., Trębińska-Szumigraj E., Zielińska-Pękał D. (2012), Edukacyjne prowokacje. Wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Siarkiewicz E. (2016), Poradnictwo jako performatywny projekt. Zaangażowanie i działanie, [w:] Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Uczenie się – doświadczanie – imersja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 16–39.

Słowik A. (2016a), Doświadczenie w konstruowaniu i uruchamianiu poradniczych praktyk. W przestrzeni polskich emigrantów, [w:] Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Uczenie się – doświadczanie – imersja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 236–273.

Słowik A. (2016b), Transnarodowe sieci poradnicze, Wydawnictwo DSW, Wrocław.

Słowik A. (2016c), (Nie)Moc i pomoc. Poradnicze sieci, [w:] Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Uczenie się – doświadczanie – imersja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 80–103.

Trzebiński J. (2008), Problematyka narracji we współczesnej psychologii, [w:] Janusz B., Gdowska K., de Barbaro B. (red.), Narracja. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 9–17.

Winnicka E. (2014), Angole, Wyd. Czarne, Wołowiec.

Zaczyński W. (1995), Praca badawcza nauczyciela, Wyd. WSiP, Warszawa.

Zielińska-Pękał D. (2008), Poradnictwo zapośredniczone – teoria i praktyka, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. 7: V, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, s. 772–779.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-17

Jak cytować

1.
SŁOWIK, Aneta. Identyfikacja praktyk i procesów poradniczych w narracji reportażu Raport z pewnego porwania Gabriela Garcíi Márqueza. Rocznik Andragogiczny [online]. 17 lipiec 2018, T. 25, s. 213–227. [udostępniono 13.11.2025]. DOI 10.12775/RA.2018.13.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2018)

Dział

IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 585
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

poradoznawstwo, poradnictwo, metoda analizy dokumentu, narracja, reportaż
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa