Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Czy można uczyć się choroby? Autorski program edukacji dorosłych w Akademii Walki z Rakiem
  • Home
  • /
  • Czy można uczyć się choroby? Autorski program edukacji dorosłych w Akademii Walki z Rakiem
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 24 (2017) /
  4. Recreation – Health – Education – Seniors

Czy można uczyć się choroby? Autorski program edukacji dorosłych w Akademii Walki z Rakiem

Authors

  • Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2017.016

Keywords

choroba nowotworowa, edukacja, osoby dorosłe, radzenie sobie z chorobą

Abstract

Poczucie niedoinformowania w przebiegu choroby nowotworowej powoduje wzrost lęku i depresji. Doświadczenia kliniczne wskazują, że dobrze poinformowani pacjenci są mniej obciążeni poczuciem bezsilności oraz niepewności. W Akademia Walki z Rakiem (AWzR) w Toruniu został opracowany i od 2005 roku jest realizowany autorski program edukacji dorosłych z chorobą nowotworową, którego celem jest pomoc w radzeniu sobie z emocjami, ich odreagowaniu oraz prowadzenie warsztatów umiejętności interpersonalnych, które chory/rodzina mogliby wykorzystywać w procesie zdrowienia czy podczas leczenia. W chwili obecnej program realizowany jest w 12 miastach w Polsce. Artykuł przedstawia założenia tego autorskiego programu.

References

Charońska E. (1997), Zarys wybranych problemów edukacji zdrowotnej, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa.

Colom F. (2010), Keeping therapies simple: psychoeducation in the prevention of relapse in affective disorders. „Br J Psychiatry”, May, 1985, s. 338–340.

Cylkowska-Nowak M. (2008), Między promocją zdrowia, profilaktyką a terapią – zasadnicze podejścia edukacji na rzecz zdrowia, [w:] Cylkowska- Nowak M. (red.), Edukacja zdrowotna. Możliwości, problemy, ograniczenia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań.

De Walden-Gałuszko K. (2013), Tarcza woli życia, [w:] Pająk P. (red.), Siły, które pokonają raka. Psychologiczne terapie wspomagające w chorobie nowotworowej, Wydawnictwo Charaktery, Kielce, s. 23–30.

Hejwosz D.A. (2008). Edukacja pacjentów a edukacja studentów. Próba zróżnicowania, [w:] Cylkowska-Nowak M. (red.), Edukacja zdrowotna. Możliwości, problemy, ograniczenia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań.

Heszen-Niejodek I. (1991), Radzenie sobie z konfrontacją stresową, „Nowiny Psychologiczne”, nr 1–2.

Hundertmark-Mayser J., (2004), Selbstihilfe braucht verlassliche Strukturen, „Das AOK-Forum fur Politik, Praxis und Wissenschaft Special”, 4(6).

Klatkiewicz A. (2007), Kryzys choroby czy szansa na zmianę swojego życia? Czynniki wpływające na postrzeganie i wykorzystanie sytuacji choroby jako możliwości zmiany swojego życia, [w:] Janowski K., Artymiak M. (red.), Człowiek chory. Aspekty biopsychospołeczne, Wydawnictwo BEST PRINT, Lublin, s. 205–207.

Klatkiewicz A. (2008), Gotowość uczenia się zachowań zdrowotnych w sytuacji choroby, [w:] Cylkowska-Nowak M. (red.), Edukacja zdrowotna. Możliwości, problemy,ograniczenia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań.

Kowalczyk M. (2013), Ogólnopolska Sieć Akademii Walki z Rakiem – powstanie, cele i działanie, [w:] Rębiałkowska-Stankiewicz M., Kowalczyk M., Akademia Walki z Rakiem – wsparcie społeczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Laff H. (2004), Die Hilfe kommt an, „Das AOK-Forum für Politik, Praxis und Wissenschaft Special”, 4(8).

Mehl U. (2011), Grupy psychoedukacyjne, [w:] Dorfmüller M., Dietzfelbinger H. (red.), Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Pouget-Schors D. (2011), Diagnostyka psychoonkologiczna, [w:] Dorfmüller M., Dietzfelbinger H. (red.), Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Rębiałkowska-Stankiewicz M. (2016), Wykorzystanie edukacji przygodą w radzeniu sobie ze stresem choroby nowotworowej, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 61(2), s. 217–232.

Rogiewicz M., Lutostańska M. (2013), Psychospołeczne problemy osób chorych onkologicznie, [w:] Rębiałkowska-Stankiewicz M., Kowalczyk M. (red.), Akademia Walki z Rakiem – wsparcie społeczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 24–52.

Swaminath G. (2009), Psychoeducation. „Indian J Psychiatry”, 51(3), s. 171–172.

Woynarowska B. (2007), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Zalewska-Meler A. (2009), (Nie)obecne kategorie w obszarze zdrowia człowieka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-04-19

How to Cite

1.
RĘBIAŁKOWSKA-STANKIEWICZ, Małgorzata. Czy można uczyć się choroby? Autorski program edukacji dorosłych w Akademii Walki z Rakiem. AY. Online. 19 April 2018. Vol. 24, pp. 223-234. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2017.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 24 (2017)

Section

Recreation – Health – Education – Seniors

Stats

Number of views and downloads: 503
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

choroba nowotworowa, edukacja, osoby dorosłe, radzenie sobie z chorobą
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop