Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Odnowiona pamięć o Andrzeju Niesiołowskim i jego twórczości naukowej w obszarze teorii kształcenia dorosłych
  • Strona domowa
  • /
  • Odnowiona pamięć o Andrzeju Niesiołowskim i jego twórczości naukowej w obszarze teorii kształcenia dorosłych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 (2015) /
  4. III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

Odnowiona pamięć o Andrzeju Niesiołowskim i jego twórczości naukowej w obszarze teorii kształcenia dorosłych

Autor

  • Tadeusz Aleksander Wszechnica Polska w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.019

Słowa kluczowe

humanizm społeczny, oświata pozaszkolna, edukacja dorosłych, instytucje kształcenia dorosłych, ruch samokształceniowy, stowarzyszenie społeczne, koła oświatowo- wychowawcze, personalizm, struktury życia społecznego, zmiana struktur społecznych

Abstrakt

Okazją do przypomnienia dorobku naukowego Andrzeja Niesiołowskiego (1899–1945) w dziedzinie teorii kształcenia dorosłych stała się książka Dominiki Jagielskiej i Janiny Kostkiewicz pt. Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego (2015). Bohater książki urodził się i wychował w patriotycznej rodzinie w Wielkopolsce. Tam też na Uniwersytecie Poznańskim ukończył studia, gdzie pod wpływem wybitnych profesorów rozbudził swoje zainteresowania naukowe i pasje badawcze. W stosunkowo krótkim czasie napisał 15 książek i ponad 170 artykułów naukowych, popularno-naukowych i publicystycznych z zakresu socjologii, pedagogiki, polityki społecznej, teorii edukacji dorosłych. Zaprezentował się w nich jako przedstawiciel humanizmu społecznego o orientacji personalistycznej. W jego dorobku naukowym z dziedziny teorii edukacji dorosłych wyróżniają się dwie niewątpliwie wybitne książki: Formy i metody pracy oświatowej (1932) i Koła oświatowo-wychowawcze (1939). W pierwszej scharakteryzował dominujące za jego czasów instytucje oświaty pozaszkolnej w Polsce i Europie. W drugiej opisał ruch samokształceniowy (jego genezę, rozwój i metodykę) realizowany w wielu krajach w kołach samokształceniowych i wychowawczych. Treścią jego refleksji nad tak pojętą oświatą dorosłych jest szukanie skutecznych strategii jej rozwoju celem pożądanej przebudowy – za jej pośrednictwem – struktur życia społecznego i gospodarczego naszego kraju.

Bibliografia

Jagielska D., Kostkiewicz J. (2015), Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Niesiołowski A. (1932), Formy i metody pracy oświatowej. Próba klasyfikacji i analizy socjologicznej, Nakładem „Księgarni Polskiej” Towarzystwa Polskiej Macierzy Szkolnej, Warszawa.

Niesiołowski A. (1939), Koła oświatowo-wychowawcze. Zadania – teoria – wskazania praktyczne, Księgarnia Św. Wojciecha, Poznań.

Stopińska-Pająk A. (1994), Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Stopińska-Pająk A. (1998), hasło: A. Niesiołowski, [w:] W. Bobrowska-Nowak i D. Drynda (red.), Słownik pedagogów polskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 152–153.

Wędzki A. (1978), hasło: A. Niesiołowski, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. XXIII, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 52–53.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-04-30

Jak cytować

1.
ALEKSANDER, Tadeusz. Odnowiona pamięć o Andrzeju Niesiołowskim i jego twórczości naukowej w obszarze teorii kształcenia dorosłych. Rocznik Andragogiczny [online]. 30 kwiecień 2016, T. 22, s. 313–324. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/RA.2015.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 (2015)

Dział

III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 198
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

humanizm społeczny, oświata pozaszkolna, edukacja dorosłych, instytucje kształcenia dorosłych, ruch samokształceniowy, stowarzyszenie społeczne, koła oświatowo- wychowawcze, personalizm, struktury życia społecznego, zmiana struktur społecznych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa