Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

„Iluzoryczna” walka z analfabetyzmem dorosłych w Indiach – polityka oświatowa
  • Strona domowa
  • /
  • „Iluzoryczna” walka z analfabetyzmem dorosłych w Indiach – polityka oświatowa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 (2015) /
  4. II. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy

„Iluzoryczna” walka z analfabetyzmem dorosłych w Indiach – polityka oświatowa

Autor

  • Beata Pietkiewicz-Pareek Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.016

Słowa kluczowe

Indie, edukacja dorosłych, polityka oświatowa, kultura

Abstrakt

W myśl teorii reprodukcji społecznej P. Bourdieu system nauczania w Indiach utrwala istniejący porządek społeczny i poprzez własną reprodukcję dokonuje reprodukcji systemu kastowego. Funkcjonowanie tak pojmowanego systemu oświaty nie byłoby możliwe bez zastosowania przemocy symbolicznej ze strony władzy, która ma na celu faworyzowanie grup uprzywilejowanych przy wykorzystaniu instrumentów ukrytego programu szkolnego. System szkolny dąży do wpajania określonych wartości kultury indyjskiej, tj. kształtowania habitusu. Jak zauważa B. Śliwerski, „mechanizmy reprodukcji ubóstwa i bogactwa, m.in. intelektualnego, kulturowego i stratyfikacji społecznej są poza zasięgiem zmian każdego systemu oświatowego, nawet gdyby lokowano w nim ogromne środki finansowe na najrówniejsze programy profilaktyczne i wyrównawcze” (Śliwerski, 2012, s. 179). W ten sposób selekcja szkolna staje się mechanizmem awansu społecznego. W Indiach od 1946 do 1964 r. największą rolę odegrała koncepcja edukacji fundamentalnej, która promowana była na szeroką skalę przez UNESCO. Naukowcy skupili się na opracowaniu
metod i technik nauki czytania oraz pisania w rodzimych językach, z poszanowaniem tradycji i zwyczajów lokalnych plemion. Jednakże wkład tych programów w zwalczenie analfabetyzmu był ubogi. Nie wzięto pod uwagę wielu czynników zakłócających proces nauczania. Był to jednak wielki krok w sposobie myślenia o masowej edukacji społeczności zmarginalizowanej. Kolejną koncepcją była edukacja funkcjonalna (ang. EWLP – Experimental World Literacy Programme), którą Indie wprowadziły w latach 70. pod egidą UNESCO. Główną jej ideą było połączenie rozwoju edukacji z rozwojem ekonomicznym kraju. Nauka była zorientowana wyłącznie na rynek pracy i potrzeby przyszłego pracodawcy, edukacja sprowadzała się zatem do nauki rzemiosła, a nie do rozwoju osobowości, samoświadomości czy wyzwolenia, które pedagogia uciśnionych w tym czasie promowała w Ameryce Łacińskiej. Niestety i edukacja funkcjonalna nie odniosła sukcesu w Indiach, ukazała natomiast, że kształcenie techniczne bez rozwinięcia kompetencji społecznych, kulturowych i politycznych nie przynosi wymiernych korzyści. Alfabetyzacja musi być skoordynowanym planem połączonym z reformami społeczno-ekonomicznymi. Warto zauważyć, że odkąd edukacja w Indiach, funkcjonujących w kulturze kolektywistycznej, została umasowiona, władze zaczęły ją traktować jako jeden z elementów utrzymywania porządku kastowego. Dzięki niej mogą przygotowywać rzesze słabo wykwalifikowanych Hindusów do wykonywania mało płatnych zawodów, dokonywać precyzyjnej alokacji, nagradzać, karać i utrzymywać w przekonaniu, że to wszystko zawdzięczają systemowi edukacji.
W swojej istocie edukacja stała się elementem adaptującym do zastanych warunków społecznych, mamiącym jednak sukcesem edukacyjnym i lepszym statusem społecznym. Celem wszystkich indyjskich programów edukacyjnych nie jest zmiana społeczna, ale przystosowanie, transmisja kulturowa. Jak podkreśla P. Rudnicki, edukacja w wydaniu systemowym jest zainteresowana utrzymaniem statusu quo, a nie zmianą. Nie ma w niej miejsca na emancypowanie się z opresyjnych przestrzeni, nie dostarcza kompetencji krytycznych ani nie przygotowuje do zaangażowania w działalność edukacyjną (Rudnicki, 2012, p. 350–352).

Bibliografia

Bhuyan D. (2006), Empowerment of Indian Women: A Challenge of 21st Century, Orissa Review.

Ball S. J. (1994), Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Bernstein B. (1980), Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [in:] M. Głowiński (ed.), Języki i społeczeństwo, Czytelnik, Warszawa.

Gmerek T. (2013), Edukacja i tożsamość etniczna mniejszości w obszarach podbiegunowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Illich I. (1976), Społeczeństwo bez szkoły, PIW, Warszawa.

Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Olecko

Kwieciński Z. (2000), Tropy–Ślady–Próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Wydawnictwo Edytor, Poznań–Olsztyn.

Kwieciński Z., Modele myślenia o reformowaniu oświaty, „Neodidagmata” 2011–2012, 33/34.

La Belle T. J., White P. S. (1980), Education and Multiethnic Integration: An Intergroup-Relations typology, “Comparative Education Review”, 24/2.

Laskowski P. (2006), Szkice z dziejów anarchizmu, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.

Lewowicki T. (2012), Wrażliwość społeczna i edukacja, [in:] R. Kwiecińska, J. M. Łukasik (eds.), Zmiana społeczna. Edukacja-polityka oświatowa-kultura, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Łodziński S. (1993), W dążeniu do równości, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Nowak-Dziemianowicz M. (2012), Narracja. Tożsamość. Wychowanie. Perspektywa przejścia i zmiany, [in:] M. M. Urlińsa, A. Uniewska, J. Horowski (eds.), „Po życie sięgać nowe”. Teoria a praktyka edukacyjna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Potyrała A., Skobrtala M. (2009), Indie w XXI wieku. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.

Przybylska E. (2014), Analfabetyzm funkcjonalny dorosłych jako problem społeczny, egzystencjalny i pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.

Rao V. V. (2004), Education in India, Discovery Publishing House, New Delhi.

Rudnicki P. (2012), Ideologia dominująca i edukacyjne konteksty bierności. Pedagogiczne refleksje o neoliberaliźmie, [in:] M. M. Urlińsa, A. Uniewska, J. Horowski (eds.), „Po życie sięgać nowe”. Teoria a praktyka edukacyjna, Wydawnictwo

Adam Marszałek, Toruń.

Szymański M. J. (2002), Kryzys i jego zmiana, Wydawnictwo AP, Kraków.

Śliwerski B. (2000), Problem analfabetyzmu w świetle raportów UNESCO, „Nowa Szkoła”, nr 2.

Śliwerski B. (2012), Analfabetyzm jako jeden z kluczowych problemów badawczych nauk o wychowaniu i interwencji władz oświatowych, [in:] R. Kwiecińska, J. Łukasik (eds.), Zmiana społeczna. Edukacja-polityka oświatowa-kultura, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.

Wallerstein I. (2004), Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

http://shodhganga.inflibnet.ac.in/bitstream/10603/144/18/09_chapter2.pdf.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2016-04-30

Jak cytować

1.
PIETKIEWICZ-PAREEK, Beata. „Iluzoryczna” walka z analfabetyzmem dorosłych w Indiach – polityka oświatowa. Rocznik Andragogiczny [online]. 30 kwiecień 2016, T. 22, s. 277–286. [udostępniono 29.9.2023]. DOI 10.12775/RA.2015.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 (2015)

Dział

II. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 169
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Indie, edukacja dorosłych, polityka oświatowa, kultura
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa