Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna
  • Strona domowa
  • /
  • Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 (2015) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna

Autor

  • Joanna Golonka-Legut Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.005

Słowa kluczowe

andragogika, biografia, biograficzne uczenie się, biograficzność, biografia edukacyjna, całożyciowe uczenie, narracyjne uczenie się

Abstrakt

Chęć zrozumienia istoty/specyfiki procesu uczenia się człowieka od wielu lat intryguje badaczy, prowokując ich do podejmowania różnego rodzaju aktywności poznawczych. Warto jednak dostrzec, iż pomimo wielu ważnych rozstrzygnięć definicyjnych pytania dotyczące natury procesu uczenia się wciąż pozostają bez jednoznacznych odpowiedzi. Myślenie andragogów od wielu lat koncentruje się na aktywności i roli jednostki w procesie całożyciowego uczenia się oraz bliskiej relacji: indywidualne doświadczenie życiowe – proces uczenia się – biograficzność. Badacze dostrzegają nie tylko potencjał edukacyjny indywidualnych doświadczeń życiowych (uczenie się w trakcie życia), ale również wartość refleksji nad biografią, która to staje się źródłem biograficznego uczenia się. Niniejszy artykuł stanowi głos w dyskusji dotyczącej uczenia się i biograficzności. Prezentowane treści odnoszą się do takich wątków: rozumienie biografii z perspektywy andragogicznej, proces biograficznego uczenia się. Całość podejmowanych rozważań kończy refleksja na temat relacji: proces uczenia się – biograficzność.

Bibliografia

Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, 3 (55), s. 7–21.

Bron A., Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2006, 4 (36), s. 7–35.

Bron A., Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2009, 10, s. 37–54.

Czerniawska O. (2007), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Szkice i rozprawy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Czerniawska O., Rola marzeń w życiu ludzi starszych, „Rocznik Andragogiczny” 2010, s. 107–113.

Czerniawska O. (red.) (2011), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Demetrio D. (2000), Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Demetrio D. (2009), Pedagogika pamięci. W trosce o nas samych, z myślą o innych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Dominicé P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej, Łódź.

Dubas E. (2009), Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych: Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała A. Hlonda, Mysłowice–Zakopane, s. 41–53.

Dubas E. (2011), Uczenie się z (własnej) biografii – wprowadzenie, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 5–9.

Dubas E. (2014), Edukacja w andragogicznych badaniach biograficznych – biografia edukacyjna, [w:] R. Skrzyniarz, E. Krzewska, W. Zgłobicka-Gierut, Badanie biografii – źródła, metody, konteksty, Wydawnictwo Episteme, Lublin, s. 17–31.

Dubas E. (2015a), Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk, Biografie i uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 11–29.

Dubas E. (2015b), Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 32–47.

Field J., Badania nad całożyciowym uczeniem się dorosłych: tendencje i perspektywy w świecie anglojęzycznym, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2003, 1 (21), s. 63–80.

Giza-Poleszczuk A., Autobiografia między symbolem a rzeczywistością, „Kultura i Społeczeństwo” 1990, 1, s. 95–109.

Golonka-Legut J. (2012), Indywidualne doświadczenie życiowe obszarem uczenia się człowieka dorosłego, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura jako przestrzeń edukacyjna współczesne obszary uczenia się ludzi dorosłych, Wydawnictwo Impuls, Kraków, s. 45–62.

Grodzka M., Idę na studia! – łatwo powiedzieć… Badania narracyjne studentek rozpoczynających studia w okresie średniej dorosłości, „Rocznik Andragogiczny” 2014, 21, s. 197–212.

Helling I. K. (1990), Metoda badań biograficznych, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań, s. 13–37.

Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Jurgiel A., Walka o zmianę statusu a (nie)moc kształcenia w świetle analizy doświadczeń edukacyjnych kobiet. Studium biograficzne, „Rocznik Andragogiczny” 2011, s. 71–81.

Kurantowicz E., Nizińska A. (2012), Trajektorie uczenia się w instytucjach kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Lalak D. (2010), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Malec Rawiński M., Fenomen długowieczności i starzenia się z perspektywy auto/biograficznej,

„Rocznik Andragogiczny” 2014, s. 283–295.

Malewski M. (1998), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Malewski M., W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2006, 2(34), s. 23–51.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Mazurek E. (2013), Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.

Muszyński M., Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andragogiczny” 2014, 21, s. 77–88.

Niedźwieńska A. (2009), Wspomnienia, które nas tworzą, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar (red.), Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Warszawa, s. 106–128.

Pryszmont-Ciesielska M., Mikroświaty macierzyństwa, „Rocznik Andragogiczny” 2013, 20, s. 357–366.

Skibińska E. M. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom.

Szwech A., Obszary uczenia się przez całe życie w dziennikach H. Semenowicz, „Rocznik Andragogiczny” 2012, s. 264–271.

Tedder M., Biesta G., Uczenie się bez nauczania? Potencjał i ograniczenia biograficznego uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2009, 2(46), s. 19–35.

Trzcionkowski L. (2005), Biografia starożytna – starożytność biografii, [w:] R. Kasperowicz, E. Wolicka (red.), Biografia. Historiografia dawniej i dziś, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, s. 11–28.

Wawrzyniak J. K, Wypiorczyk-Przygoda K. (2012), Pamięć i percepcja początku dorosłości w biografii osób starszych, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii Innych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 217–224.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-04-30

Jak cytować

1.
GOLONKA-LEGUT, Joanna. Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna. Rocznik Andragogiczny [online]. 30 kwiecień 2016, T. 22, s. 101–118. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.12775/RA.2015.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 (2015)

Dział

I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 831
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

andragogika, biografia, biograficzne uczenie się, biograficzność, biografia edukacyjna, całożyciowe uczenie, narracyjne uczenie się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa