Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Senior personality – the dilemma of continuity in a postmodern world
  • Home
  • /
  • Senior personality – the dilemma of continuity in a postmodern world
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 (2014) /
  4. II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Senior personality – the dilemma of continuity in a postmodern world

Authors

  • Ewa Sokołowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.018

Keywords

personality, senior, society, postmodernism, seniors’ every-day reality, the concept of continuity, the concept of discontinuity

Abstract

This article focuses on the personality of seniors in postmodern world. Author shows the concepts of continuity and discontinuity of elderly people personality in modern times. Postmodernity and the changes which take place within the society become increasingly studied phenomenon. Social transformations, including cultural, technological or social changes affect elderly people who have to find themselves in a reality so different from the one previously known to them. Respect for the elders’ wisdom and a tribute to history are not as obvious values as they used to be a few years ago. Concepts describing the continuity of personality of elderly people suggest that people have the same characteristics during the whole life (continuity) or that their personality can change by numerous crises and external factors (discontinuity). The way elderly people adjust themselves to the postmodern realities has an impact on positive or negative ageing.

References

Bauman Z. (1996), Etyka ponowoczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dzięgielewska M. (2007), Doświadczanie codzienności przez seniorów, [w:] E. Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Giddens A. (2008), Konsekwencje nowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Hill R. D. (2005), Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Wydawnictwo Laurum, Warszawa.

Niezabitowski M. (2007), Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej. Problemy uczestnictwa społecznego, Katowice.

Płachciak A. (2008), Moralne dylematy rozwoju społeczeństw ponowoczesnych, [w:] Annales. Etyka w życiu gospodarczym, vol. 11, nr 1, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

Potent-Ambroziewicz M. (2013), Starość w języku młodzieży współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Steuden S. (2012), Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Synak B. (2002), Problematyka badawcza i charakterystyka badań, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.

Sztompka P. (2002), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Trafiałek E. (2001), Rola ludzi starszych w kontynuacji kulturowej, [w:] A. A. Zych (red.), Demograficzne i indywidualne starzenie się, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.

Zając L. (2002), Psychologiczna sytuacja człowieka starszego oraz jej determinanty, [w:] K. Obuchowski (red.), Starość i osobowość, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Gumiński M., http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1892 (dostęp: 12.01.2015).

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-06-19

How to Cite

1.
SOKOŁOWSKA, Ewa. Senior personality – the dilemma of continuity in a postmodern world. AY. Online. 19 June 2015. Vol. 21, pp. 249-258. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 (2014)

Section

II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 698
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

personality, senior, society, postmodernism, seniors’ every-day reality, the concept of continuity, the concept of discontinuity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop