Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

The status of adult education in local education strategies
  • Strona domowa
  • /
  • The status of adult education in local education strategies
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2025) /
  4. II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego

The status of adult education in local education strategies

Autor

  • Beata Cyboran Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-4138-5034

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.012

Słowa kluczowe

edukacja dorosłych, polityka oświatowa, środowisko lokalne

Abstrakt

Artykuł jest prezentacją wyników analizy raportów przygotowanych w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie w partnerstwie z Uniwersytetem Warszawskim, w ramach Priorytetu III, Działania 3.1, Poddziałania 3.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007–2013 „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym”, monitorujących stan gminnych i powiatowych strategii oświatowych. Na podstawie tych opracowań podjęto się rozpoznania miejsca edukacji dorosłych w polityce oświatowej na poziomie gminy i powiatu. Analiza ta wykazała, że edukacja dorosłych nie stanowi dla lokalnych władz samorządowych priorytetu, który znalazłby odzwierciedlenie w dokumentach strategicznych. W środowiskach lokalnych edukacja, a szczególnie edukacja osób dorosłych, musi konkurować z innymi obszarami życia społeczno-ekonomicznego. Pozycja edukacji dorosłych w środowiskach lokalnych uzależniona jest w znacznym stopniu od lokalnej polityki rozwoju, której wyznaczniki zawierają się w dokumentach planistycznych, jakimi są strategie rozwoju lokalnego i strategie oświatowe. Ważne jest więc, by wzmacniać lokalną politykę oświatową skierowaną do dorosłych, szczególnie na poziomie gminy, jak również konkretyzować założenia strategiczne w tym obszarze na poziomie powiatu. Ze względu na to, że prezentowany artykuł powstał ponad dziesięć lat temu, na podstawie analiz wybranych współczesnych strategii rozwoju oświaty starano się odpowiedzieć na pytanie, na ile w interesującym nas obszarze nastąpiły zmiany i czy trendy zidentyfikowane wcześniej przybrały na sile, czy też uległy przeformułowaniu.

Bibliografia

Birkhölzer, K. (2006). Lokalny rozwój gospodarczy i jego potencjał [Local economic development and its potential]. In E. Leś & M. Ołdak (Eds.), Z teorii i praktyki gospodarki społecznej [From the theory and practice of the social economy] (pp. 25–54). Warszawa: Collegium Civitas Press.

Górniak, J., Jelonek, M., Krupnik, S., Łukasiewicz, K., & Worek, B. (2007). Kształcenie ustawiczne w Małopolsce w opiniach mieszkańców. Raport z drugiego etapu badań naukowych: badania jakościowe [Lifelong learning in Małopolska: residents’ opinions. Report from the second phase of scientific research: qualitative research]. Kraków. Retrieved November 30, 2012, from www.obserwatorium.malopolska.pl

Górniak, J., & Worek, B. (Eds.). (2008). Kształcenie przez całe życie: perspektywa Małopolski [Lifelong learning: The perspective of Małopolska]. Kraków: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie.

Kaźmierczak, T. (2007). Zmiana w społeczności lokalnej [Change in the local community]. Warszawa: Wydawnictwo ISP.

Kurzynowski, A. (2003). Polityka społeczna [Social policy]. Warszawa: Wydawnictwo SGH.

Noworól, A. (2007). Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej [Territorial development planning at the regional and local levels]. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Noworól, A. (n.d.). Jak czytać raport z ewaluacji zewnętrznej szkoły lub placówki oświatowej [How to read a report on external evaluation of a school or educational institution]. Retrieved November 10, 2012, from www.nadzorpeda- gogiczny.edu.pl

Potoczek, A. (2001). Programowanie rozwoju lokalnego i regionalnego jako zadanie samorządu terytorialnego [Programming local and regional development as a task of local government]. In A. Potoczek (Ed.), Stymulowanie rozwoju lokalnego – perspektywa społeczna i organizacyjna [Stimulating local development: Social and organisational perspectives] (pp. 3–16). Toruń: Regionalny Ośrodek Studiów i Ochrony Środowiska Kulturowego.

Skrzypczak, B. (2001). Społeczności lokalne – zmierzch czy renesans? [Local communities: Twilight or renaissance?]. In Społeczności lokalne zmierzch czy renesans [Local communities: Twilight or renaissance], Roczniak. Pismo o organizacjach pozarządowych w Polsce [Roczniak: Journal of non-governmental organisations in Poland], 6, 8–25. Warszawa.

Sobotka, A. (2011). Strategie oświatowe polskich samorządów [Education strategies of Polish local governments]. Retrieved November 30, 2012, from www. ore.edu.pl

Stanek, R. (2010). Analiza gminnych strategii oświatowych [Analysis of municipal education strategies]. Retrieved November 30, 2012, from www.ore.edu.pl

Toft, D. (2011). Analiza powiatowych strategii oświatowych [Analysis of county education strategies]. Retrieved November 30, 2012, from www.ore.edu.pl

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

2025-05-20 — zaktualizowane 2025-06-03

Wersje

  • 2025-06-03 - (3)
  • 2025-05-29 - (2)
  • 2025-05-20 - (1)

Jak cytować

1.
CYBORAN, Beata. The status of adult education in local education strategies. Rocznik Andragogiczny [online]. 3 czerwiec 2025, T. 32, s. 209–223. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2025.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2025)

Dział

II. Z archiwum Rocznika Andragogicznego

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Cyboran

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 87
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja dorosłych, polityka oświatowa, środowisko lokalne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa