The status of adult education in local education strategies
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.012Słowa kluczowe
edukacja dorosłych, polityka oświatowa, środowisko lokalneAbstrakt
Artykuł jest prezentacją wyników analizy raportów przygotowanych w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie w partnerstwie z Uniwersytetem Warszawskim, w ramach Priorytetu III, Działania 3.1, Poddziałania 3.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007–2013 „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym”, monitorujących stan gminnych i powiatowych strategii oświatowych. Na podstawie tych opracowań podjęto się rozpoznania miejsca edukacji dorosłych w polityce oświatowej na poziomie gminy i powiatu. Analiza ta wykazała, że edukacja dorosłych nie stanowi dla lokalnych władz samorządowych priorytetu, który znalazłby odzwierciedlenie w dokumentach strategicznych. W środowiskach lokalnych edukacja, a szczególnie edukacja osób dorosłych, musi konkurować z innymi obszarami życia społeczno-ekonomicznego. Pozycja edukacji dorosłych w środowiskach lokalnych uzależniona jest w znacznym stopniu od lokalnej polityki rozwoju, której wyznaczniki zawierają się w dokumentach planistycznych, jakimi są strategie rozwoju lokalnego i strategie oświatowe. Ważne jest więc, by wzmacniać lokalną politykę oświatową skierowaną do dorosłych, szczególnie na poziomie gminy, jak również konkretyzować założenia strategiczne w tym obszarze na poziomie powiatu. Ze względu na to, że prezentowany artykuł powstał ponad dziesięć lat temu, na podstawie analiz wybranych współczesnych strategii rozwoju oświaty starano się odpowiedzieć na pytanie, na ile w interesującym nas obszarze nastąpiły zmiany i czy trendy zidentyfikowane wcześniej przybrały na sile, czy też uległy przeformułowaniu.
Bibliografia
Birkhölzer, K. (2006). Lokalny rozwój gospodarczy i jego potencjał [Local economic development and its potential]. In E. Leś & M. Ołdak (Eds.), Z teorii i praktyki gospodarki społecznej [From the theory and practice of the social economy] (pp. 25–54). Warszawa: Collegium Civitas Press.
Górniak, J., Jelonek, M., Krupnik, S., Łukasiewicz, K., & Worek, B. (2007). Kształcenie ustawiczne w Małopolsce w opiniach mieszkańców. Raport z drugiego etapu badań naukowych: badania jakościowe [Lifelong learning in Małopolska: residents’ opinions. Report from the second phase of scientific research: qualitative research]. Kraków. Retrieved November 30, 2012, from www.obserwatorium.malopolska.pl
Górniak, J., & Worek, B. (Eds.). (2008). Kształcenie przez całe życie: perspektywa Małopolski [Lifelong learning: The perspective of Małopolska]. Kraków: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie.
Kaźmierczak, T. (2007). Zmiana w społeczności lokalnej [Change in the local community]. Warszawa: Wydawnictwo ISP.
Kurzynowski, A. (2003). Polityka społeczna [Social policy]. Warszawa: Wydawnictwo SGH.
Noworól, A. (2007). Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej [Territorial development planning at the regional and local levels]. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Noworól, A. (n.d.). Jak czytać raport z ewaluacji zewnętrznej szkoły lub placówki oświatowej [How to read a report on external evaluation of a school or educational institution]. Retrieved November 10, 2012, from www.nadzorpeda- gogiczny.edu.pl
Potoczek, A. (2001). Programowanie rozwoju lokalnego i regionalnego jako zadanie samorządu terytorialnego [Programming local and regional development as a task of local government]. In A. Potoczek (Ed.), Stymulowanie rozwoju lokalnego – perspektywa społeczna i organizacyjna [Stimulating local development: Social and organisational perspectives] (pp. 3–16). Toruń: Regionalny Ośrodek Studiów i Ochrony Środowiska Kulturowego.
Skrzypczak, B. (2001). Społeczności lokalne – zmierzch czy renesans? [Local communities: Twilight or renaissance?]. In Społeczności lokalne zmierzch czy renesans [Local communities: Twilight or renaissance], Roczniak. Pismo o organizacjach pozarządowych w Polsce [Roczniak: Journal of non-governmental organisations in Poland], 6, 8–25. Warszawa.
Sobotka, A. (2011). Strategie oświatowe polskich samorządów [Education strategies of Polish local governments]. Retrieved November 30, 2012, from www. ore.edu.pl
Stanek, R. (2010). Analiza gminnych strategii oświatowych [Analysis of municipal education strategies]. Retrieved November 30, 2012, from www.ore.edu.pl
Toft, D. (2011). Analiza powiatowych strategii oświatowych [Analysis of county education strategies]. Retrieved November 30, 2012, from www.ore.edu.pl
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2025-06-03 - (3)
- 2025-05-29 - (2)
- 2025-05-20 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Cyboran

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 87
Liczba cytowań: 0