Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.006Keywords
experiencing studying, Z-Generation, phenomenography, formal education, empowerment of learningAbstract
The aim of this article is to present the results of the analysis of indepth phenomenographic interviews conducted among young adults studying humanities and social sciences in the Polish educational system at universities. The authors conducted twenty interviews in 2022 and 2023 with people who are the next generation of students in their families about the experience of studying. The authors see the conceptualizations of this experience in terms of repre
sentatives of Generation Z in the following forms: (a) as entering the next stage in the formal education system leading to the acquisition of higher qualifications, (b) as a learning process leading to the acquisition of new knowledge and its deepening, (c) as a stage in life without parental care, (d) as entering the role of a student related to belonging to an institution such as a university, (e) as building relationships within and outside the university. The authors see the distinguished categories of description as a consequence of the popularization of the educational process and thus its naturalization in everyday life; the result of students’ in
ternal motivation resulting from cultural capital, resonating with the perception of acquiring knowledge as a developmental process; the result of a deficit in the
practice of social competences at earlier stages of school education; the consequence of civilizational and technological acceleration and the aftermath of the individual need to empower the learning process. The educational issues revealed in this way are a harbinger of further studies and interpretation of the results of this project, as befits phenomenography, in a cultural context.
References
Aleksander Z. (2010), Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne, Gdańsk.
Aleksander Z. (2015), O konieczności i trudach dialogowego bycia seniorów i młodych: konteksty socjolingwistyczne i filozoficzne, [w:] L. Buliński (red.), Realność złego starzenia się. Poza polityczną i społeczną poprawnością, Toruń.
Bauman T. (2005), Adulthood: opportunities and threats for development, [w:] T. Bauman (red.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie, Kraków.
Bruner J. (2009), Culture, mind and education, [w:] Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words, London–New York.
Hausner J. (red.) (2020), Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce, Kraków.
Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się, Wrocław.
Illeris K. (2009), A comprehensive understanding of human learning,[w:] Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words, London–New York.
Jurgiel-Aleksander A. (2016), Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza, „Rocznik Andragogiczny”, t. 23.
Kopciewicz L. (2005), Męskość i kobiecość. Polsko-francuskie studium porównawcze, Kraków.
Kopińska V., Solarczyk-Szwec H. (red.) (2017), Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego, Toruń.
Kwieciński Z. (2007), Między patosem i dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław.
Malewski M. (1988), Ewolucja uniwersytetu – implikacje dla kształcenia, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 13.
Malewski M. (2002), Niepewność wiedzy – zawodność edukacyjnej praktyki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(20).
Matron F. (1986), Phenomenography: a research Approach to investigating different understandings of reality, „Journal of Thought”, vol. 21, nr 3.
Rosa H. (2020), Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans, Gdańsk.
Rutkowiak J. (1992), O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne, [w:] J. Rutkowiak (red.), Pytanie – dialog – wychowanie, Warszawa.
Rutkowiak J. (2000), Udomowienie i zadomowienie jako kategorie krytycznego opisu relacji szkoły i domu rodzinnego ucznia, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1(9).
Stańczyk P. (2008), Przemoc i emancypacja: ambiwalencja funkcji studiów zaocznych, Gdańsk.
Suchecka J. (2023), Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie, Warszawa.
Twenge J.M. (2023), Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata, Sopot
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alicja Jurgiel - Aleksander

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 89
Number of citations: 0