Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Women in a critical situation – ‘adult floating’ on the theatre stage. Andragogical threads in theatre education
  • Home
  • /
  • Women in a critical situation – ‘adult floating’ on the theatre stage. Andragogical threads in theatre education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 31 (2024) /
  4. Artykuły

Women in a critical situation – ‘adult floating’ on the theatre stage. Andragogical threads in theatre education

Authors

  • Katarzyna Maliszewska Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0003-0636-8570

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.002

Keywords

student theater, adult education, biography, floating in adulthood, identity

Abstract

The article is based on the experience of theatrical work in the amateur student theater. Reflections on pedagogical experience with young adults have been constructed on the basis of the notion of ‘floating’ referring to adulthood. Participation in culture through active action in the student theater is one of the forms of adult education. Building a stage character, working with another person, and learning the basics of acting craft are important biographical experiences of an existential and development character.

References

Bauman Z. (1998), O miejscu teatru w ponowoczesnej sztuce, [w:] J. Tyszka (red.), Teatr w miejscach nieteatralnych, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.

Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).

Hanin R. (2018), [w:] J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.

Hausbrandt A. (1983), Teatr w społeczeństwie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Januszkiewicz M. (2012), Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Jaworska M., Witkowski L. (2007), Przeżycie – przebudzenie – przemiana: inicjacyj- ne dynamizmy egzystencjalne w prozie Hermanna Hessego, WSH TWP, UKW, UJ, Bydgoszcz–Kraków–Szczecin.

Jaworska-Witkowska M. (2009), Ku kulturowej koncepcji pedagogiki, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Kajzar H. (2007), Manifest teatru meta-codziennego, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczyciel- ska, Olecko.

Łozińska Z. (2018), Grać, czyli żyć, [w:[ J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.

Malec M. (2008), Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Orzelska J. (2014), W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Przybylska I. (2018), Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Zapasiewicz Z. (2007), Słowo w działaniu aktora, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Nauko- we PWN, Warszawa.

https://teatrmuzyczny.torun.pl/aktualnosci/joanna-murray-smith/ [dostęp: 29.06. 2019].

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-12-09

How to Cite

1.
MALISZEWSKA, Katarzyna. Women in a critical situation – ‘adult floating’ on the theatre stage. Andragogical threads in theatre education. AY. Online. 9 December 2024. Vol. 31, pp. 27-40. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2024.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 31 (2024)

Section

Artykuły

License

Copyright (c) 2024 Katarzyna Maliszewska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 173
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

student theater, adult education, biography, floating in adulthood, identity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop