Kobiety w sytuacji krytycznej – adult floating na scenie. Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.002Słowa kluczowe
edukacja dorosłych, biografia, teatr studencki, zawieszenie w dorosłości, tożsamośćAbstrakt
Artykuł został oparty na doświadczeniach pracy teatralnej w ama- torskim teatrze studenckim. Refleksje dotyczące doświadczeń pedagogicznych z młodym dorosłym zostały skonstruowane na podstawie kategorii zawieszenia w dorosłości (floating). Uczestnictwo w kulturze poprzez aktywne działanie w studenckim teatrze to jedna z form edukacji dorosłych. Budowanie scenicznej postaci, współpraca z drugim człowiekiem, nauka podstaw aktorskiego rzemiosła to ważne doświadczenie biograficzne o egzystencjalnym i rozwojowym charakterze.
Bibliografia
Bauman Z. (1998), O miejscu teatru w ponowoczesnej sztuce, [w:] J. Tyszka (red.), Teatr w miejscach nieteatralnych, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.
Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).
Hanin R. (2018), [w:] J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Hausbrandt A. (1983), Teatr w społeczeństwie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Januszkiewicz M. (2012), Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Jaworska M., Witkowski L. (2007), Przeżycie – przebudzenie – przemiana: inicjacyj- ne dynamizmy egzystencjalne w prozie Hermanna Hessego, WSH TWP, UKW, UJ, Bydgoszcz–Kraków–Szczecin.
Jaworska-Witkowska M. (2009), Ku kulturowej koncepcji pedagogiki, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Kajzar H. (2007), Manifest teatru meta-codziennego, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczyciel- ska, Olecko.
Łozińska Z. (2018), Grać, czyli żyć, [w:[ J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Malec M. (2008), Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Orzelska J. (2014), W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Przybylska I. (2018), Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Zapasiewicz Z. (2007), Słowo w działaniu aktora, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Nauko- we PWN, Warszawa.
https://teatrmuzyczny.torun.pl/aktualnosci/joanna-murray-smith/ [dostęp: 29.06. 2019].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Maliszewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 123
Liczba cytowań: 0