Women in a critical situation – ‘adult floating’ on the theatre stage. Andragogical threads in theatre education
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2024.002Keywords
student theater, adult education, biography, floating in adulthood, identityAbstract
The article is based on the experience of theatrical work in the amateur student theater. Reflections on pedagogical experience with young adults have been constructed on the basis of the notion of ‘floating’ referring to adulthood. Participation in culture through active action in the student theater is one of the forms of adult education. Building a stage character, working with another person, and learning the basics of acting craft are important biographical experiences of an existential and development character.
References
Bauman Z. (1998), O miejscu teatru w ponowoczesnej sztuce, [w:] J. Tyszka (red.), Teatr w miejscach nieteatralnych, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.
Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).
Hanin R. (2018), [w:] J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Hausbrandt A. (1983), Teatr w społeczeństwie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Januszkiewicz M. (2012), Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Jaworska M., Witkowski L. (2007), Przeżycie – przebudzenie – przemiana: inicjacyj- ne dynamizmy egzystencjalne w prozie Hermanna Hessego, WSH TWP, UKW, UJ, Bydgoszcz–Kraków–Szczecin.
Jaworska-Witkowska M. (2009), Ku kulturowej koncepcji pedagogiki, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Kajzar H. (2007), Manifest teatru meta-codziennego, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczyciel- ska, Olecko.
Łozińska Z. (2018), Grać, czyli żyć, [w:[ J. Krakowska (red.), (Nie)świadomość teatru, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
Malec M. (2008), Biograficzne uczenie się osób z nabytym stygmatem, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Orzelska J. (2014), W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Przybylska I. (2018), Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Zapasiewicz Z. (2007), Słowo w działaniu aktora, [w:] W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, Wydawnictwo Nauko- we PWN, Warszawa.
https://teatrmuzyczny.torun.pl/aktualnosci/joanna-murray-smith/ [dostęp: 29.06. 2019].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Katarzyna Maliszewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 173
Number of citations: 0