Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.017Słowa kluczowe
samokształcenie, nauczyciel, szkolnictwo wyższe, materiały samokształcenioweAbstrakt
W artkule zostało omówione zagadnienie działalności nauczyciela w dziedzinie organizacji procesu samokształceniowego w szkole wyższej. W pierwszej kolejności dokonano porównania między tradycyjną rolą nauczyciela, rozumianą jako przekazywanie wiedzy, a rolą organizatora warunków ułatwiających realizację uczenia się osób dorosłych. Następnie przeanalizowano sposoby tworzenia odpowiedniego środowiska dla samokształcenia, w tym wykorzystania komunikacji na odległość i uczenia się na podstawie kontraktów. Wreszcie, w ostatniej części, przedstawiono przegląd najważniejszych elementów będących podstawą konstrukcji materiałów samokształceniowych przez nauczyciela.Z perspektywy 20 lat artykuł stanowi świadectwo tego, jak przyspieszyły zmiany społeczne i technologiczne, nasilane wciąż nowymi kryzysami. Owe zmiany, wraz z poddawaną krytyce niewydolnością instytucji edukacyjnych, prowadzą do wniosku, że samokształcenie – w różnych jego odmianach – może stać się niedługo dominującym procesem zdobywania wiedzy i umiejętności.
Bibliografia
Brockett R.G., Hiemstra R. (1991), Self-Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research and Practice, Routledge, London–New York.
Collins A., Greeno J.G., Resnick R.B. (1996), Environments of Learning, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.
Delors J. (red.) (1996), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, UNESCO Publishing, Paris.
Final Report of the Carnegie Commission on Higher Education. Priorities for Action(1973), McGraw-Hill Book Company, New York.
Gromadzka M., Frąckowiak A., Półturzycki J., Samokształceniew edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2019.
Mason R. (1999), The Impact of Telecommunications, [w:] K. Harry (red.), Higher Education through Open and Distance Learning, Routledge, London–New York.
Mauch W., Narang R. (red.) (1998), Lifelong Learning and Institutions of Higher Education in the 21st Century, DACEE, University of Mumbai, UNESCO Publishing, Hamburg.
Pieters J.M. (1996), Psychology of Adult Education, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.
Rose A.D., Learning by contract, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.
Rowntree D. (1995), Teaching through Self-instruction. How to Develop Open Learning Materials, Kogan Page, London / Nichols Publishing, New York.
Włodarski Z. (1998), Psychologia uczenia się, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Anna Frąckowiak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 268
Liczba cytowań: 0