Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych

Autor

  • Anna Frąckowiak Akademia Kujawsko-Pomorska w Bydgoszczy https://orcid.org/0009-0006-3802-1597

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.017

Słowa kluczowe

samokształcenie, nauczyciel, szkolnictwo wyższe, materiały samokształceniowe

Abstrakt

W artkule zostało omówione zagadnienie działalności nauczyciela w dziedzinie organizacji procesu samokształceniowego w szkole wyższej. W pierwszej kolejności dokonano porównania między tradycyjną rolą nauczyciela, rozumianą jako przekazywanie wiedzy, a rolą organizatora warunków ułatwiających realizację uczenia się osób dorosłych. Następnie przeanalizowano sposoby tworzenia odpowiedniego środowiska dla samokształcenia, w tym wykorzystania komunikacji na odległość i uczenia się na podstawie kontraktów. Wreszcie, w ostatniej części, przedstawiono przegląd najważniejszych elementów będących podstawą konstrukcji materiałów samokształceniowych przez nauczyciela.Z perspektywy 20 lat artykuł stanowi świadectwo tego, jak przyspieszyły zmiany społeczne i technologiczne, nasilane wciąż nowymi kryzysami. Owe zmiany, wraz z poddawaną krytyce niewydolnością instytucji edukacyjnych, prowadzą do wniosku, że samokształcenie – w różnych jego odmianach – może stać się niedługo dominującym procesem zdobywania wiedzy i umiejętności.

Bibliografia

Brockett R.G., Hiemstra R. (1991), Self-Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research and Practice, Routledge, London–New York.

Collins A., Greeno J.G., Resnick R.B. (1996), Environments of Learning, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.

Delors J. (red.) (1996), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, UNESCO Publishing, Paris.

Final Report of the Carnegie Commission on Higher Education. Priorities for Action(1973), McGraw-Hill Book Company, New York.

Gromadzka M., Frąckowiak A., Półturzycki J., Samokształceniew edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2019.

Mason R. (1999), The Impact of Telecommunications, [w:] K. Harry (red.), Higher Education through Open and Distance Learning, Routledge, London–New York.

Mauch W., Narang R. (red.) (1998), Lifelong Learning and Institutions of Higher Education in the 21st Century, DACEE, University of Mumbai, UNESCO Publishing, Hamburg.

Pieters J.M. (1996), Psychology of Adult Education, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.

Rose A.D., Learning by contract, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.

Rowntree D. (1995), Teaching through Self-instruction. How to Develop Open Learning Materials, Kogan Page, London / Nichols Publishing, New York.

Włodarski Z. (1998), Psychologia uczenia się, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26

Jak cytować

1.
FRĄCKOWIAK, Anna. Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych. Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 293–308. [udostępniono 17.12.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Anna Frąckowiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 478
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

samokształcenie, nauczyciel, szkolnictwo wyższe, materiały samokształceniowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa