Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Dylematy andragogiki
  • Strona domowa
  • /
  • Dylematy andragogiki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. I. Andragogika – metodologia i dylematy

Dylematy andragogiki

Autor

  • Olga Czerniawska Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.005

Słowa kluczowe

andragogika, gerontologia, dydaktyka biograficzna, praca socjalna, dylematy

Abstrakt

W świecie pełnym zmian i nieoczekiwanych sytuacji konieczne jest stałe uczenie się. Jednocześnie pojawiają się dylematy – wątpliwości i pytania: kiedy, czego i jak się uczyć. W artykule podjęto dyskusję na tematy związane z andragogiką, które w opinii Autorki nie były oczywiste w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., tj. o relacjach pomiędzy andragogiką i gerontologią, o roli dydaktyki biograficznej oraz o działaniach na rzecz grup marginalizowanych w powiązaniu z pracą socjalną i ekonomią społeczną. Z perspektywy kolejnego dziesięciolecia warto je ponownie poddać dyskusji.

Bibliografia

Czerniawska O. (1983), Andragogika i jej związki z naukami pedagogicznymi, „Oświata Dorosłych”, nr 2, s. 76–79.

Czerniawska O. (1996), Edukacja w III wieku, [w:] T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa.

Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.

Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:’ B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3, Gdańsk, s. 113–234.

Dominicé P. (1992), L’histoire de vie comme processus de formation, Paris.

Glanc Z. (2011), Obraz dorosłości w dobie ponowoczesnej. Mozaika wymiarów dorosłości, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 115–133.

Halicki J. (2010), Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok.

Le Université per Adulti in Toscana (2009), IRPET, nr 4.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.

Newgarden B.J. (1965), Adulti Personality: Howard a Psychology of the Life Cycle, „American Journal of Sociology”, nr 1, s. 136–137.

Puglies E. (2011), La terza etá Anziani e societá in Italia, Milano.

Życie i uczenie się dla pomyślnej przyszłości: siła uczenia się dorosłych (2011), Balén fintea VI UNESCO 2011, Radom.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26

Jak cytować

1.
CZERNIAWSKA, Olga. Dylematy andragogiki. Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 97–106. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

I. Andragogika – metodologia i dylematy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Olga Czerniawska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 475
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

andragogika, gerontologia, dydaktyka biograficzna, praca socjalna, dylematy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa