Józef Półturzycki in the face of folk high schools. Notes on the basis of the renewal of Polish folk high schools in the years 2016–2022
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.010Słowa kluczowe
folk high school, Józef Półturzycki (1934–2021), Folk High Schools Development Programme for 2020–2030, Polish Network of Folk High Schools, All-Polish Folk High Schools FestivalAbstrakt
The authors dedicate their text to the memory of Professor Józef Półturzycki, recalling his contribution as the author and editor-in-chief of the “Andragogy Yearbook” and the inspirer of activities aimed at preserving the knowledge of folk high schools in the social (and academic) memory from the 1990s to the second decade of the 21st century, i.e. at the time when these institutions were almost forgotten. The sketch touches on selected threads regarding the revival of the Polish folk high school movement on the basis of the Folk High Schools Development Programme for the years 2020–2030 and the Polish Network of Folk High Schools (PNFHS). The participation of both authors in the 1st All-Polish Folk High School Festival in Koszałkowo in the summer of 2022 was the inspiration to take up these issues.
Bibliografia
Byczkowski M., Maliszewski T., Przybylska E. (eds.) (2003), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia [Folk High School – School for Life], Wieżyca.
Bzymek A. (2021), Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji pt. 100 lat uniwersytetów ludowych w wolnej Polsce (1921–2021), 4–5 października 2021 r., Mierzyn–Szczecin [Report from the International Conference “100 years of Folk
High Schools in Independent Poland (1921–2021), 4–5 October 2021, Mierzyn–Szczecin], “Edukacja Dorosłych”, No. 2(85), pp. 135–138.
Frąckowiak A., Półturzycki J. (eds.) (2010), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy [Adult Education in Selected European Countries], Vol. 1, Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich [Adult Education in Selected
non-European Countries], Vol. 2, Warszawa.
Kławsiuć A., Pogorzelska D. (2005), Edukacja dorosłych sposobem przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu, Kaszubski Uniwersytet Ludowy (30.11–1.12.2005) [Adult Education as a Way of Counteracting Marginalization and Social Exclusion, Kashubian Folk High School (30.11–1.12.2005)], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 12, pp. 165–174.
Krzystek E. (1997/1998), Zofia Solarzowa (1902–1988), “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 4–5, pp. 208–211.
Kujawska A. (2001), Edukacja ekologiczna w Kaszubskim Uniwersytecie Ludowym w Starbieninie – sprawozdanie z wyjazdu studyjnego studentów UMK (31.05–2.06.2001) [Ecological Education at the Kashubian Folk High School in Starbienino – a Report on a Study Trip of NCU Students (May 31–June 2, 2001)], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 8, pp. 236–238.
Kwiatkowska A. (1997/1998), Podróż studyjna studentów specjalizacji edukacji ustawicznej UMK [A Study Trip of Students in the Specialization of Lifelong Education of Nicolaus Copernicus University], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 4–5, pp. 288–290.
Maliszewski T. (2000), Zaproszenie do KUL: Zimowe warsztaty andragogiczne – Starbienino 2001 [An Invitation to the Kaschubian FHS: Winter Andragogy Workshops – Starbienino 2001], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 7, pp. 318–320.
Maliszewski T. (2011), Karta z dziejów międzynarodowej idei oświatowej: uniwersytet ludowy jako miejsce edukacji kulturalnej w regionie [A Card from the History of the International Educational Idea: a Folk High School as a Place of Cultural Education in the Region], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 18, pp. 217–225.
Maliszewski T. (2021a), Kierunki przemian ruchu polskich uniwersytetów ludowych po 1989 roku [Directions of Changes in the Movement of Polish Folk High Schools after 1989], [in:] T. Maliszewski (ed.), Współczesne polskie uniwersytety ludowe w perspektywie organizacyjno-metodycznej [Contemporary Polish Folk High Schools from the Organizational and Methodological Perspective], Adamów–Grzybów–Mierzyn–Radawnica–Wieżyca–Wola Sękowa, pp. 183–196.
Maliszewski T. (2021b), Uniwersytety ludowe w polskiej myśli i praktyce pedagogicznej do końca II wojny światowej. Wybrane problemy [Folk High Schools in Polish Educational Thought and Practice until the End of World War II. Selected Problems], Gdynia.
NFI (2022), Program Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych [Folk High Schools Development Programme], https://niw.gov.pl/nasze-programy/uniwersytety-ludowe/.
Pilch T. (2007), Uniwersytet ludowy [Folk High School], [in:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [Pedagogical Encyclopaedia of the 21th Century], Vol. 6, Warszawa, pp. 1019–1032.
PNFHS (2022), Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych (strona domowa) [Polish Network of Folk High Schools (home page)], https://osul.pl.
Półturzycki J. (1983), Oświata dorosłych w Szwecji [Adult Education in Sweden], [in:] E.A. Wesołowska (ed.), Organizacja i treści kształcenia dorosłych w wybranych krajach [The Organization and Content of Adult Education in Selected Countries], Warszawa.
Półturzycki J. (1984), Oświata dorosłych w Szwecji [Adult Education in Sweden], part 1, “Oświata Dorosłych”, No. 1, Oświata dorosłych w Szwecji [Adult Education in Sweden], part 2, “Oświata Dorosłych”, No. 2.
Półturzycki J. (1998), Edukacja dorosłych za granicą [Adult Education Abroad], Toruń.
Półturzycki J. (1998), Uniwersytety ludowe i powszechne [Folk High Schools and Popular Universities], [in:] J. Półturzycki, Edukacja dorosłych za granicą[Adult Education Abroad], Toruń, pp. 277–300.
Półturzycki J. (1999), Formalna edukacja dorosłych a uniwersytety ludowe [Formal Adult Education and Folk High Schools], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 6, pp. 166–173.
Półturzycki J. (2009), Edukacja w Szwecji [Education in Sweden], Radom.
Półturzycki J. (2010), Przemiany uniwersytetu ludowego w dobie edukacji ustawicznej [Transformations of Folk High Schools in the Age of Lifelong Education], [in:] E. Sapia-Drewniak, J. Janik-Komar (eds.), Uniwersytety ludowe i inne formy oświaty dorosłych [Folk High Schools and Other Forms of Adult Education], Opole, pp. 23–42.
Rosalska M. (2010), Ksiądz kanonik Alojzy Antoni Święciochowski (1933–2010) [The Reverend Canon Alojzy Antoni Święciochowski (1933–2010)], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 17, pp. 296–298.
Skalska W., Kamper M. (2001), „Kto ochroni twórczość ludową” – czyli Zimowe Warsztaty Andragogiczne, Starbienino, 11–17.02.2001 [“Who will protect folk art” – Winter Andragogy Workshops, Starbienino, February 11–17, 2001], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 8, pp. 233–235.
Solarczyk H. (1997/1998), XX Sesja TUL. Człowiek dorosły na tle jego obszarów aktywności życiowej [20th Session of the Society of FHSs. An Adult on the Background of her/his Areas of Life Activity], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 4–5, pp. 244–247.
Solarczyk H. (1999), Kilka postulatów na kanwie starbienińskich obrad [A Few Desiderata on the Basis of the Discussions in Starbienino], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 6, p. 205.
Szymkiewicz B., Szymkiewicz M. (2005), Sprawozdanie z kursu moderacji w Kaszubskim Uniwersytecie Ludowym w Starbieninie [Report on the Moderation Course at the Kashubian Folk High School in Starbienino], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 12, pp. 185–189.
Turos L. (1994), Działalność Niedzielnego Uniwersytetu Ludowego w Stredyni [Activities of the Sunday Folk High School in Stredynia], “Rocznik Andragogiczny”, Vol. 1, pp. 178–180.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 175
Liczba cytowań: 0