Typy podejścia do uważności młodych dorosłych w świetle wyników badań własnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.005Słowa kluczowe
uważność, praktykowanie uważności, wczesna dorosłośćAbstrakt
W związku z coraz większym zainteresowaniem uważnością (uważną obecnością) w wielu obszarach funkcjonowania człowieka autorka przedstawia wyniki badań jakościowych dotyczących rozumienia pojęcia uważności i jej praktykowania przez osoby w okresie wczesnej dorosłości. Uwzględniając aspekty teoretyczne i pragmatyczne uważności, autorka tworzy typy podejścia do uważności: Typ A – potrafi określić, czym jest uważność, i ją praktykuje, Typ B – potrafi określić, czym jest uważność, ale jej nie praktykuje, Typ C – nie potrafi określić, czym jest uważność, ale ją praktykuje, Typ D – nie potrafi określić, czym jest uważność, i jej nie praktykuje.
Bibliografia
Akinola, M. (2010), Measuring the pulse of an organization: Integrating physiological measures into the organizational scholar's toolbox. Research in Organizational Behavior, 30, s. 203-223.
Brown K.W., Ryan R. M.(2003), The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being, „Pers Soc Psychology”, 84 (4), 822-848.
Cacioppe R.L. (2017), Integral mindflow: A process of mindfulness-in-flow to enhance individual and organization learning, „The Learning Organization”, 24(2), 408-417.
Creswell J.D., Lindsay, E.K., Villalba, D.K., Chin, B. (2019), Mindfulness Training and Physical Health: Mechanisms and Outcomes. Psychosomatic medicine, 81(3), 224-232.
Dane E. (2011), Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of Management, 37(4), 997-1018.
Góralska R. (2019), Uważność: technika uczenia się czy droga wspierania (samo)rozwoju?, „Rocznik Andragogiczny”, s.109-124.
Hülsheger, U.R., Alberts, H.J., Feinholdt, A., Lang, J.W. (2013). Benefits of mindfulness at work: the role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98(2), 310-325.
Jankowski T., Holas P.(2009), Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii, „Studia Psychologiczne”, nr 47, z. 4, s. 59–79.
Kabat-Zinn J. (2009), Życie piękna katastrofa mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból, przekład Ćwiklak D., Wydawnictwo Czarna Owca. Instytut Psychoimmunologii, Warszawa.
Kabat-Zinn, J. (2003), Mindfulness-based stress reduction (MBSR), „Constructivism in the Human Sciences”, 8(2), s. 73–107.
Krishnakumar, S., Robinson, M.D. (2015), Maintaining an even keel: An affect-mediated model of mindfulness and hostile work behawior, „Emotion”, 15(5), 579-589.
Męczkowska A., (2003), Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, s. 71-89.
Radoń S. (2014), Uważność, czyli medytacja w edukacji: fakty i mity, [w:] Zimny J. (red.), Współczesne zagrożenia: fakty i mity, Wyd. KUL, Lublin, s. 299–317.
Radoń S. (2017), Specyfika, funkcje i mechanizmy stanów medytacyjnych na podstawie badań neuropsychologicznych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia”, s. 111–122.
Ricoeur P. (2003), O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, PWN, Warszawa.
Schultz, P.P., Ryan, R.M., Niemiec, C.P., Legate, N., Williams, G.C. (2015), Mindfulness, work climate, and psychological need satisfaction in employee well-being. Mindfulness, 6(5), 971-985.
Segal Z.V., Williams J. M.G., Teasdale J.D., (2009), Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Nowa koncepcja profilaktyki nawrotów, tłumaczenie Andruszko R., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Sennett R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu. Przekład G. Brzozowski, K. Osłowski. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.
Shapiro S.L., Carlson L.E., Austin J.A., Freedman, (2006), „Mechanisms of Mindfulness”, Journal of Clinical Psychology, Vol. 62(3), 373-386.
Williams, K.A., Kolar, M.M., Reger, B.E., Pearson, J.C. (2001), Evaluation of a Wellness-Based Mindfulness Stress Reduction intervention: a controlled trial, „American Journal of Health Promotion”, 15(6), s. 422-432.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 687
Liczba cytowań: 0