Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Preparation for fulfilling the role of a parent – a neglected area of adult education
  • Home
  • /
  • Preparation for fulfilling the role of a parent – a neglected area of adult education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Preparation for fulfilling the role of a parent – a neglected area of adult education

Authors

  • Alicja Kozubska Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy. Wydział Studiów Stosowanych. Instytut Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0001-9283-7120

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.007

Keywords

dysfunctionality of the modern family, roles of parents , family education, family as a system

Abstract

In the research conducted by CBOS (Centre for Public Opinion Research) in 2019, Poles admit that the family is still assigned a high position in their value system. This does not mean, however, that the family performs its functions well. The basis of the considerations in this article is the systemic approach to the family in which changes occurring in one element affect other elements, as well as the entire system. The readiness of almost half of the surveyed Poles to duplicate patterns learned from the generational family may be disturbing in the light of other studies on family functioning disorders. The article assumes that in the life of adult human beings there are usually two areas essential for their functioning and satisfying their needs – the area of family and of professional life. A huge disproportion between preparation for professional and family roles was indicated – to the disadvantage of the latter. In connection with the threats to the functioning of the modern family and its educational function, it was proposed to popularize the concept of “inheriting family life deprivation” on the basis of family pedagogy and andragogy. All the considerations undertaken in the article are aimed at pointing to the urgent need to diagnose the modern family and to develop a coherent, multi-dimensional, ideology-free family education system, especially when it comes to preparation for parental roles

Author Biography

Alicja Kozubska, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy. Wydział Studiów Stosowanych. Instytut Nauk Społecznych

dr Alicja Kozubska, pedagog, specjalizuje się zwłaszcza w pedagogice rodziny. Obecne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień: zakłóceń funkcjonowania rodziny i ich skutków w procesie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży; możliwości i ograniczeń współpracy podmiotów edukacyjnych, głównie rodziny i szkoły; uwarunkowań i trudności w pracy nauczyciela - wychowawcy, a także uwarunkowań jakości kształcenia.

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy kierunku pedagogika w zakresie resocjalizacji. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Uniwersytecie Gdańskim. Pracownik Katedry Dydaktyki Ogólnej, a następnie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od roku 2008 pracuje w Instytucie Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Gospodarki, początkowo na stanowisku adiunkta jako kierownik Katedry Nauk o Rodzinie. Od roku 2011 roku, na stanowisku profesora , pełni funkcję prorektora ds. kształcenia i studentów Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy.

Jest autorką ponad 60 artykułów,  monografii „Opieka i wychowanie w rodzinie z dzieckiem upośledzonym w stopniu lekkim”(2000),  redaktorką 2  i współautorką 3,  A. Kozubska P. Ziółkowski "Wspieranie rozwoju dziecka zdolnego" 2019 publikacji zwartych: A. Kozubska, R. Koc, P. Ziółkowski "Nauczyciel na dordze do profesjonalizmu"(2014), A. Kozubska , P. Ziółkowski "Artystyczny uniwersytet dziecka i rodzica" (2014). Organizatorka i współorganizatorka wielu konferencji i seminariów naukowych o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Współorganizująca kierunek „nauki o rodzinie” w WSG, współtwórca jednego z pierwszych w Polsce Uniwersytetu Rodzinnego  kładącego duży nacisk na pedagogizację rodziców, recenzent „Rocznika Andragogicznego”, twórca i współtwórca wielu programów studiów podyplomowych, ekspert  i konsultant w projektach badawczych i dydaktycznych, wyróżniona nagrodami indywidualnymi i zespołowymi rektora UKW (II st.) 1996, 2006 i 2010r. oraz (III st.) 2004r.

 

References

Adamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków

Bauman Z. (2001), Tożsamość – jaka była, jest i po co? [w:] A. Jawłowska (red.), Wokół problemów tożsamości, Wydawnictwo LTW, Warszawa

Bauman Z. (2003), Razem. Osobno, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków

Bauman Z. (1995), Wolność, Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków

Bradshaw J. (1994), Zrozumieć rodzinę, IPZiT, PTP, Warszawa

Coleman J. (1993), Racjonalna rekonstrukcja społeczeństwa, [w:] „Studia Socjologiczne”, 1

Dobrodzicka G. (1999), Ewolucja wartości rodzinnych, [w:] L. Beskid (red.), Zmiany w życiu Polaków w gospodarce rynkowej, IFiS PAN, Warszawa

Dybowska E. (2012), Teoria systemowej pracy z rodziną, ROPS, Kraków

Elkind D. (1995), School and Family in the Post-modern World, [w:] „Phi Delta Kappan”, 77

Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.

Głażewski M., Nyczaj-Drąg M. (2005), Ponowoczesne współprzestrzenie artefaktu dziecięctwa, [w:] M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Grzegorzewska I. (2016), Rodzinne uwarunkowania problemów i zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, [w:] „Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego”, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Nr 2

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. (2014), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń

Komunikat CBOS (2019), Preferowane i realizowane modele życia rodzinnego, oprac. M. Bożewicz, Fundacja CBOS, Nr 46

Kościelska M.(2011), Odpowiedzialni rodzice. Z doświadczeń psychologa, Wydawnictwo Impuls, Kraków

Krajewski M. (1997), Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego, [w:] „Kultura i Społeczeństwo”, 3

Kwieciński Z. (1999), Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, [w:] J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa

Miczyńska-Kowalska M. (2008), Konsumpcyjny charakter rodziny w społeczeństwie ponowoczesnym, [w:] W. Muszyński, E. Sikora (red.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń

Nyczaj-Drąg M. (2005), Dzieci wysokiej jakości w ponowoczesnym świecie. Esej o konieczności i ryzyku instytucjonalizacji dzieciństwa, [w:] M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa

Ryś M., (2003), Relacje wewnątrzrodzinne w świetle badań psychologicznych, [w:] B. Mierzwiński, E. Dybowska (red.), Oblicze współczesnej rodziny polskiej, Kraków

Strzeszewski Cz. (1978), Praca ludzka. Zagadnienie społeczno-moralne, RW KUL, Lublin

Wysocka E., Ostafińska-Molik B. (2015), Rodzina w percepcji i doświadczeniach młodzieży prawidłowo i wadliwie przystosowanej– analiza porównawcza, [w:] „Pedagogika Społeczna”, 2(56)

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-11-25

How to Cite

1.
KOZUBSKA, Alicja. Preparation for fulfilling the role of a parent – a neglected area of adult education. AY. Online. 25 November 2021. Vol. 28, pp. 99-113. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2021.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook

Section

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 1576
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

dysfunctionality of the modern family, roles of parents , family education, family as a system
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop