Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Przygotowanie do pełnienia roli rodzica – zaniedbany obszar edukacji dorosłych
  • Strona domowa
  • /
  • Przygotowanie do pełnienia roli rodzica – zaniedbany obszar edukacji dorosłych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 (2021) /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Przygotowanie do pełnienia roli rodzica – zaniedbany obszar edukacji dorosłych

Autor

  • Alicja Kozubska Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy. Wydział Studiów Stosowanych. Instytut Nauk Społecznych https://orcid.org/0000-0001-9283-7120

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.007

Słowa kluczowe

edukacja rodzinna, role rodziców, rodzina jako system, dysfunkcjonalność rodziny współczesnej

Abstrakt

W badaniach Polaków przeprowadzonych przez CBOS w 2019 roku rodzinie nadal przypisywana jest wysoka pozycja w ich systemie wartości. Nie oznacza to jednak, że rodzina dobrze spełnia swoje funkcje. Podstawą prowadzonych w artykule rozważań jest systemowe ujęcie rodziny, w którym zmiany zachodzące w jednym elemencie mają wpływ na pozostałe elementy, jak również na cały system. Gotowość prawie połowy badanych Polaków do powielania wzorców wyniesionych z rodziny generacyjnej może być niepokojąca w świetle innych badań dotyczących zaburzeń funkcjonowania rodziny. W artykule przyjęto założenie, że w życiu dorosłego człowieka najczęściej istnieją dwa obszary istotne dla jego funkcjonowania i zaspokajania potrzeb – obszar życia rodzinnego i zawodowego. Wskazano na ogromną dysproporcję między przygotowaniem do ról zawodowych i rodzinnych – na niekorzyść tych ostatnich. W związku z zagrożeniami funkcjonowania rodziny współczesnej i pełnienia przez nią zwłaszcza funkcji wychowawczej, zaproponowano upowszechnienie na gruncie pedagogiki rodziny i andragogiki pojęcia „dziedziczenia deprywacji życia rodzinnego”. Całość podjętych w artykule rozważań zmierza do wskazania pilnej potrzeby diagnozowania współczesnej rodziny i opracowania spójnego, wielowymiarowego, wolnego od ideologii systemu edukacji rodzinnej, a szczególnie przygotowania do pełnienia ról rodzicielskich.

Biogram autora

Alicja Kozubska - Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy. Wydział Studiów Stosowanych. Instytut Nauk Społecznych

dr Alicja Kozubska, pedagog, specjalizuje się zwłaszcza w pedagogice rodziny. Obecne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień: zakłóceń funkcjonowania rodziny i ich skutków w procesie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży; możliwości i ograniczeń współpracy podmiotów edukacyjnych, głównie rodziny i szkoły; uwarunkowań i trudności w pracy nauczyciela - wychowawcy, a także uwarunkowań jakości kształcenia.

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy kierunku pedagogika w zakresie resocjalizacji. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskała na Uniwersytecie Gdańskim. Pracownik Katedry Dydaktyki Ogólnej, a następnie Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od roku 2008 pracuje w Instytucie Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Gospodarki, początkowo na stanowisku adiunkta jako kierownik Katedry Nauk o Rodzinie. Od roku 2011 roku, na stanowisku profesora , pełni funkcję prorektora ds. kształcenia i studentów Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy.

Jest autorką ponad 60 artykułów,  monografii „Opieka i wychowanie w rodzinie z dzieckiem upośledzonym w stopniu lekkim”(2000),  redaktorką 2  i współautorką 3,  A. Kozubska P. Ziółkowski "Wspieranie rozwoju dziecka zdolnego" 2019 publikacji zwartych: A. Kozubska, R. Koc, P. Ziółkowski "Nauczyciel na dordze do profesjonalizmu"(2014), A. Kozubska , P. Ziółkowski "Artystyczny uniwersytet dziecka i rodzica" (2014). Organizatorka i współorganizatorka wielu konferencji i seminariów naukowych o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Współorganizująca kierunek „nauki o rodzinie” w WSG, współtwórca jednego z pierwszych w Polsce Uniwersytetu Rodzinnego  kładącego duży nacisk na pedagogizację rodziców, recenzent „Rocznika Andragogicznego”, twórca i współtwórca wielu programów studiów podyplomowych, ekspert  i konsultant w projektach badawczych i dydaktycznych, wyróżniona nagrodami indywidualnymi i zespołowymi rektora UKW (II st.) 1996, 2006 i 2010r. oraz (III st.) 2004r.

 

Bibliografia

Adamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków

Bauman Z. (2001), Tożsamość – jaka była, jest i po co? [w:] A. Jawłowska (red.), Wokół problemów tożsamości, Wydawnictwo LTW, Warszawa

Bauman Z. (2003), Razem. Osobno, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków

Bauman Z. (1995), Wolność, Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków

Bradshaw J. (1994), Zrozumieć rodzinę, IPZiT, PTP, Warszawa

Coleman J. (1993), Racjonalna rekonstrukcja społeczeństwa, [w:] „Studia Socjologiczne”, 1

Dobrodzicka G. (1999), Ewolucja wartości rodzinnych, [w:] L. Beskid (red.), Zmiany w życiu Polaków w gospodarce rynkowej, IFiS PAN, Warszawa

Dybowska E. (2012), Teoria systemowej pracy z rodziną, ROPS, Kraków

Elkind D. (1995), School and Family in the Post-modern World, [w:] „Phi Delta Kappan”, 77

Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.

Głażewski M., Nyczaj-Drąg M. (2005), Ponowoczesne współprzestrzenie artefaktu dziecięctwa, [w:] M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Grzegorzewska I. (2016), Rodzinne uwarunkowania problemów i zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, [w:] „Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego”, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Nr 2

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. (2014), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń

Komunikat CBOS (2019), Preferowane i realizowane modele życia rodzinnego, oprac. M. Bożewicz, Fundacja CBOS, Nr 46

Kościelska M.(2011), Odpowiedzialni rodzice. Z doświadczeń psychologa, Wydawnictwo Impuls, Kraków

Krajewski M. (1997), Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego, [w:] „Kultura i Społeczeństwo”, 3

Kwieciński Z. (1999), Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, [w:] J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa

Miczyńska-Kowalska M. (2008), Konsumpcyjny charakter rodziny w społeczeństwie ponowoczesnym, [w:] W. Muszyński, E. Sikora (red.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń

Nyczaj-Drąg M. (2005), Dzieci wysokiej jakości w ponowoczesnym świecie. Esej o konieczności i ryzyku instytucjonalizacji dzieciństwa, [w:] M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa

Ryś M., (2003), Relacje wewnątrzrodzinne w świetle badań psychologicznych, [w:] B. Mierzwiński, E. Dybowska (red.), Oblicze współczesnej rodziny polskiej, Kraków

Strzeszewski Cz. (1978), Praca ludzka. Zagadnienie społeczno-moralne, RW KUL, Lublin

Wysocka E., Ostafińska-Molik B. (2015), Rodzina w percepcji i doświadczeniach młodzieży prawidłowo i wadliwie przystosowanej– analiza porównawcza, [w:] „Pedagogika Społeczna”, 2(56)

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-11-25

Jak cytować

1.
KOZUBSKA, Alicja. Przygotowanie do pełnienia roli rodzica – zaniedbany obszar edukacji dorosłych. Rocznik Andragogiczny [online]. 25 listopad 2021, T. 28, s. 99–113. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/RA.2021.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 (2021)

Dział

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1701
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja rodzinna, role rodziców, rodzina jako system, dysfunkcjonalność rodziny współczesnej
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa