Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Realizowanie harmonijnej pasji jako działanie autokreacyjne
  • Strona domowa
  • /
  • Realizowanie harmonijnej pasji jako działanie autokreacyjne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 (2021) /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Realizowanie harmonijnej pasji jako działanie autokreacyjne

Autor

  • Aleksandra Litawa Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Pedagogiki i Psychologii https://orcid.org/0000-0003-2004-8450

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.008

Słowa kluczowe

autokreacja, samorealizacja, samotranscendencja, pacja

Abstrakt

Poszukiwanie drogi spełnienia u każdej jednostki przebiega inaczej i dotyczy różnych aspektów życia. Jedną ze ścieżek realizacji własnego potencjału rozwojowego może być harmonijna pasja. Podjęte w tekście analizy miały na celu rozpoznanie wspólnych dla pasji i autokreacji kategorii oraz uzasadnienie tezy, że urzeczywistnianie pasji można postrzegać jako działanie autokreacyjne. Dokonano charakterystyki pasji i autokreacji, a następnie wyróżniono wspólne dla nich kategorie, tj. rozwój, wartości, twórczość oraz transgresję. Przeprowadzone analizy dały podstawę do sformułowania dwóch wniosków. Po pierwsze, pasja może stanowić jedną z dróg autokreacji. Po drugie, pasja może dać początek autokreacyjnym dążeniom podmiotu. Rozważania zakończono konstatacją, że proces urzeczywistniania harmonijnej pasji, w perspektywie samorealizacji jednostki, można określić mianem działania autokreacyjnego.

Bibliografia

Csíkszentmihályi M. (1996), Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, tłum. M. Wajda, Warszawa: Studio Emka.

Czerepaniak-Walczak M. (2015), Pasja jako źródło i jako efekt emancypacji, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 53-68.

Dudzikowa M. (2015), O mojej miłości do książek. Esej osobisty, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 85-143.

Dudzikowa M., Nowak M. (2015), Wprowadzenie, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 7-12.

Frankl V. E. (2011), Człowiek w poszukiwaniu sensu, przekł. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Frankl V. E. (1998), Homo Patiens. Logoterapia i jej kliniczne zastosowanie. Pluralizm nauk a jedność człowieka. Człowiek wolny, tł. R. Czernecki, Z. J. Jaroszewski, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Frankl V. E. (2018), Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, tłum. A. Wolnicka, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Gałdowa A. (1995), Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Kraków: Wydawnictwo Księgarni Akademickiej

Gombrowicz W. (1986), Dziennik 1957-1961, Kraków - Wrocław: Wydawnictwo Literackie.

Górniewicz J. (2001), Kategorie pedagogiczne, Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Górniok-Naglik A. (2014), Edukacja kulturalna w liceum stymulatorem autokreacji młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Halonen S. M., Lomas T. (2014), A passionate way of being: A qualitative study revealing the passion spiral, ,,International Journal of Psychological Research”, 7(2).

Litawa A. (2019), O uczeniu się inspirowanym pasją na przykładzie biografii edukacyjnej miłośnika sportu, „Edukacja Dorosłych”, nr 2(81).

Matwijów B. (1994), Samokształtowanie się człowieka w pedagogicznych koncepcjach XX wieku, Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Philippe F. L., Vallerand R.J., Lavigne G. (2009), Passion does make a difference in people’s lives: A look at wellbeing in passionate and nonpassionate individuals, ,,Applied Psychology: Health and wellbeing”, 1(1), 3-22, doi.org/10.1111/j.1758-0854.2008.01003.x.

Popek S. L. (2015), O istocie i mechanizmach pasji, [w:] M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych - profesorowie, Lublin: KUL, s. 15-35.

Robinson K., Aronica L. (2012), Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, tłum. A. Baj, Kraków: Element.

Stenseng F., Rise J., Kraft P. (2011), The dark side of leisure: obsessive passion and its covariates and outcomes, ,,Leisure Studies”, 30:1, 49-62, doi: 10.1080/02614361003716982.

Straś-Romanowska M. (1995), Implikacje dla teorii rozwoju osobowości pochodzące z założeń antropologii filozoficznej (Wprowadzenie do teorii osobowości człowieka dorosłego), [w:] J. Trempała (red.), Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, Bydgoszcz: WSP, s. 37-49.

Vallerand R. J. (2012), The role of passion in sustainable psychological well-being, ,,Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice”, Vol. 2, doi.org/10.1186/2211-1522-2-1.

Wąsiński A. (2018), Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wąsiński A. (2011), W poszukiwaniu sensu bycia rodzicem, czyli o duchowym zrodzeniu na drodze autokreacji do rodzicielstwa adopcyjnego, „Chowanna”, nr 1.

Zgółkowa H. (red.) (2000), Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. 28, Poznań: KURPISZ.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-11-25

Jak cytować

1.
LITAWA, Aleksandra. Realizowanie harmonijnej pasji jako działanie autokreacyjne . Rocznik Andragogiczny [online]. 25 listopad 2021, T. 28, s. 115–126. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2021.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 (2021)

Dział

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 802
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autokreacja, samorealizacja, samotranscendencja, pacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa