Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Coworki, (akademickie) inkubatory przedsiębiorczości i startupy – nowe środowiska pracy i uczenia się dorosłych
  • Strona domowa
  • /
  • Coworki, (akademickie) inkubatory przedsiębiorczości i startupy – nowe środowiska pracy i uczenia się dorosłych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 (2021) /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Coworki, (akademickie) inkubatory przedsiębiorczości i startupy – nowe środowiska pracy i uczenia się dorosłych

Autor

  • Marcin Przemysław Rojek Uniwersytet Łódzki Wydział Nauk o Wychowaniu https://orcid.org/0000-0001-8155-9233

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.002

Słowa kluczowe

środowisko pracy, coworki, inkubatory przedsiębiorczości, startupy, uczenie się w miejscu pracy

Abstrakt

Celem artykułu jest scharakteryzowanie nowych środowisk pracy takich jak coworki, inkubatory przedsiębiorczości (w tym akademickie inkubatory przedsiębiorczości) i startupy oraz próba ukazania ich edukacyjnego potencjału. Środowiska te mają stosunkowo krótką historię, ale znacząco odmieniły myślenie o edukacyjnym wymiarze życia zawodowego. Na ich edukacyjny potencjał rozumiany jako możliwości nieformalnego i pozaformalnego uczenia się składają się m.in. współpraca z uczelniami i biznesem, praktykowanie przedsiębiorczości, konsultacje z ekspertami i doradcami, feedback, demokratyczne zarządzanie, dyfuzja, absorpcja i transfer wiedzy, kierowanie się ideą work-life balance oraz prenumeraty czasopism, konferencje, szkolenia, mentoring i coaching. Te edukacyjne możliwości wyznaczają nowe, perspektywiczne pole andragogicznych badań.

Biogram autora

Marcin Przemysław Rojek - Uniwersytet Łódzki Wydział Nauk o Wychowaniu

UNIWERSYTET ŁÓDZKI
Wydział Nauk o Wychowaniu
pedagogika, pedagogika pracy, andragogika


DATA UZYSKANIA STOPNI I TYTUŁÓW NAUKOWYCH
17 listopada 2016 – uzyskanie stopnia doktora nauk społecznych w zakresie pedagogiki na podstawie pracy
doktorskiej "Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli w szkole podstawowej i gimnazjum. Studium przypadków",
promotor: prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak; recenzenci: prof. dr hab. Wanda Dróżka i prof. dr hab.
Bogusław Śliwerski;


29 czerwca 2007 – uzyskanie tytułu magistra pedagogiki, specjalność: oświata dorosłych.


DOŚWIADCZENIE NAUKOWE ZDOBYTE W POLSCE
2018-2015 – wykonawca w projekcie ICT Guides, finansowanym przez Komisję Europejską w ramach programu
Erasmus+, nr: 2015-1-SE01-KA20-012232 i dofinansowanym grantem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, decyzja
nr: 3590/ERASMUS+/2016/2 z dnia 24 października 2016 roku, umowa nr 3590/ERASMUS+/2016/2; projekt obejmuje
badania naukowe, prace rozwojowe oraz działalność upowszechniającą naukę; funkcja w projekcie: prowadzenie
badań teoretycznych i badań empirycznych;
2018-2013 – udział w realizacji projektu Etyka w systemie edukacji w Polsce i w wybranych krajach świata projekt
finansowany z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego; nr:
0117/NPRH2/H11/81/2012; funkcja w projekcie: prowadzenie badań teoretycznych i badań empirycznych;
2015-2018 – pełnienie funkcji sekretarza redakcji czasopisma naukowego „Studia Dydaktyczne”, 6 pkt. MNiSW;
15-20 września 2014 – udział w Letniej Szkole Młodych Pedagogów Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii
Nauk, Katolicki Uniwersytet Lubelski;
23-27 września 2013 – udział w Letniej Szkole Młodych Pedagogów Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii
Nauk, Dolnośląska Szkoła Wyższa;
17-22 września 2012 – udział w Letniej Szkole Młodych Pedagogów Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii
Nauk, Uniwersytet w Białymstoku;


DOŚWIADCZENIE NAUKOWE ZDOBYTE ZA GRANICĄ
10 kwietnia 2018, pełnienie funkcji sekretarza naukowego Międzynarodowego Seminarium Naukowego ICT as
aneffective tool for integration of immigrants and prevention of ESL in the European school education, które odbyło
się w Madrycie, w Ministerstwie Polityki Społecznej i Rodziny Hiszpanii oraz wystąpienie z tematem: From a research
point of view – How can ICT be an effective tool for improving the inclusive education for new arrivals in the UE?;
16-27 sierpnia 2012 – udział w Miedzynarodowej Szkole Pedagogów; Tallin University, Estonia, Perspectives on
European Education Policy and Practice, Lifelong Learning Erasmus Intensive Programme, tytuł wystąpienia:
Quantitative research as a “reconnaissance” for qualitative research – case based on research on teachers’ learning in
the neoliberal conditions;
maj-czerwiec 2012 – staż naukowy w Aarhus University w Dani, który jest jednym z wiodących ośrodków badań nad
uczeniem się ludzi dorosłych w sytuacjach zawodowych, w którym przez wiele lat pracował Knud Illeris oraz
specjalista w dziedzinie badań jakościowych – Steinar Kvale;
9 stycznia - 10 lutego 2011 – udział w Miedzynarodowej Szkole Pedagogów Akdeniz University, Turcja, Educational
Research Methodology in the European Context, Lifelong Learning Erasmus Intensive Programme, tytuł wystąpienia:
Ethical dilemmas of teacher research;
10-22 sierpnia 2010 – udział w Miedzynarodowej Szkole Pedagogów; Tallin University, Estonia, Perspectives on
European Education Policy and Practice, Lifelong Learning Erasmus Intensive Programme, tytuł wystąpienia: Research
project on learning from life in case of the teachers;
8-20 sierpnia 2009 – udział w Miedzynarodowej Szkole Pedagogów; Tallin University, Estonia, Perspectives on
European Education Policy and Practice, Lifelong Learning Erasmus Intensive Programme, tytuł wystąpienia: Insearch
of pedagogical understanding of „learning from life” phenomenon. Implications for the education of teachers.

NAGRODY
14 października 2019 – nagroda II stopnia Rektora Uniwersytetu Łódzkiego za monografię "Międzypokoleniowe
uczenie się nauczycieli. Studium przypadków", Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.
14 czerwca 2019 – nagroda "Kreator Innowacji" przyznana w ramach XXXIII Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w
Edukacji przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.


PUBLIKACJE

Monografie:
Rojek M., Leek J., Svoboda P., (2020), Exploring the Virtual World of Learning Across Generations Information and
Communications Technology for the Educational Support of Immigrant Youth, Łódź – Kraków, Łódź University Press
& Jagiellonian University Press.
Rojek M., (2018), Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli. Studium przypadków, Łódź, Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego.


Publikacja pod redakcją:
Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M., (2012), Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność,
„Pedagogika Filozoficzna”, T. IV, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego


Artykuły w czasopismach z listy MNiSzW
Rojek M., (2019), Cyberprzestrzeń jako miejsce międzypokoleniowego uczenia się. Przykład projektu "ICT Guides",
„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, t. 579, nr 4
Rojek M., Leek J., (2019), Intergenerational Learning in the Virtual World. Case of the European Community-Based
Educational Project, “The New Educational Review”, vol. 56 iss. 2.
Rojek M., (2019), Neoliberalne zagrożenia rozwoju zawodowego nauczycieli - ujęcie problemu w perspektywie
edukacji dla bezpieczeństwa, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, sectio J - Paedagogia-Psychologia, vol.
32, Nr 3
Rojek M., (2018), Uczeń i nauczyciel w neoliberalnej teorii i praktyce edukacyjnej „Studia z Teorii Wychowania”, nr
1(22)/2018
Rojek M., (2014), Możliwości uczenia się nauczycieli – na podstawie modelu uczenia się w miejscu pracy Knuda
Illerisa, „Studia Dydaktyczne”, nr 26/2014
Rojek M., (2013), Hessenowskie inspiracje dla współczesnego nauczyciela akademickiego. Z kulturą neoliberalną w
tle, „Studia Dydaktyczne”, nr 24-24/2013
Rojek M., (2012), Poprawność polityczna wobec systemu oświaty – wybrane przykłady i konsekwencje, „Forum
Oświatowe”, nr 47/2012


Pozostałe:
Leek, J., Rojek, M. (2019), ‘ICT Guides’ project as an example of educational support of young immigrants through
intergenerational learning and ICT tools. In E. Gutzwiller-Helfenfinger, H. J. Abs, & P. Müller (Eds.), Thematic papers
based on the Conference “Migration, Social Transformation, and Education for Democratic Citizenship” (pp. 87-106).
University of Duisburg-Essen: DuEPublico. doi: 10.17185/duepublico/47639
Leek J., Rojek M., (2017), Intergenerational learning with ICT tools to reduce early school leaving among immigrant
pupils, „Littera Scripta”, no 2(10)/2017
Rojek M., (2017), Międzypokoleniowe kontynuacje i zmienności w aksjologicznych orientacjach trzech pokoleń
nauczycieli [w:] Madalińska-Michalak J., (red.), „O nową jakość edukacji nauczycieli”, Warszawa, Wydawnictwo
Uniwersytetu
Warszawskiego
Rojek M., (2017), Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli w kontekście miejsca pracy [w:] Madalińska-Michalak J.,
Pikuła N., Białożyt K., (red.), „Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty”, Kraków, Wydawnictwo
"Scriptum"
Rojek M., (2017), Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli w szkole podstawowej i gimnazjum. Studium
przypadków [w:] Kwiatkowski S. (red.), ”Raporty z badań pedagogicznych”, Warszawa, Wydawnictwo Akademii
Pedagogiki Specjalnej
Rojek M., (2016), Wiarygodność nauczyciela przyszłych nauczycieli - sygnalizacja problemu osadzona w twórczości
Sergiusza Hessena i Karola Kotłowskiego [w:] Piekarski J., Urbaniak-Zając D., (red.), „Wiarygodność akademicka w
edukacyjnych praktykach”, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Rojek M., (2015), Neoliberalizacja edukacji jako nowy kontekst rozwoju człowieka w przestrzeni (nie)materialnejwybrane

egzemplifikacje [w:] Kalus A., Mazurek E., Szymańska J., (red.), „Architektura a rozwój człowieka. Ujęcie
multidyscylinarne”, Wrocław, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej
Rojek M., (2014), Międzypokoleniowe uczenie się w kontekście badania historii życia [w:] M. Muszyński (red.)
„Międzypokoleniowe uczenie się”, Muszyński M., (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rojek M., (2012), Uczenie się w przestrzeni życia w świetle filozofii racjowitalizmu. Ku pedagogicznej konceptualizacji
życia [w:] Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M., (red.), „Metamorfozy filozofii wychowania: od antyku po
współczesność”, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rojek M., (2012), Wprowadzenie [w:] Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M., (red.), „Metamorfozy filozofii
wychowania: od antyku po współczesność”, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rojek M., (2012), In quest for the pedagogical understanding of the term "learning from life". Implications for the
teacher profession, „Pedagogika Filozoficzna on-line” nr 1/2011-2012
Przybylak A., Rojek M., (2011), Studenckie koła naukowe, czyli na liderskim stażu
[w:] Kwiatkowski S.M, Michalak J., Nowosad I., (red.), „Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce”, Warszawa, Difin
Rojek M., (2010), Etyczny wymiar prowadzenia badań przez nauczycieli [w:] Michalak J., (red.), „Etyka i profesjonalizm
w zawodzie nauczyciela”, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rojek M., (2010), Wymiary starości i starzenia się na wsi w województwie łódzkim-edukacyjne przesłanie, [w:]
Krzyszkowski J., (red.), „Być seniorem w województwie łódzkim. Problemy społeczne, polityka społeczna w regionie
łódzkim”. Zeszyt 1, Łódź, Urząd Marszałkowski, Regionalne Centrum Polityki Społecznej
Informacje i sprawozdania:
Rojek M., (2012), Research, Policy and Practice in Teacher Education in Europe – sprawozdanie, “Studia
Pedagogiczne”, t. LXV/2012
Rojek M., (2010), Perspectives on European Education Policy and Practice Lifelong Learning Erasmus Intensive
Programme, Haapsalu, Estonia,“Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3/2010
Rojek M., (2010), Liderzy w edukacji. I Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Edukacja – Przywództwo
–Zarządzanie” „Edukacja. Studia – Badania – Innowacje, nr 3/2010
Rojek M., (2009), Perspektywy Europejskiej Polityki i Praktyki Edukacyjnej. Międzynarodowa Szkoła Pedagogów w
ramach Intensywnego Programu Erasmus, Haapsalu, Estonia, „Edukacja. Studia – Badania – Innowacje”, nr 4/2009

Bibliografia

Adamczyk J. (2018), Start-upy jako forma przedsiębiorczości dla młodego pokolenia, „Horyzonty Wychowania”, nr 43, s. 39–48.

Albort-Morant G., Ribeiro-Soriano D. (2016), A Bibliometric Analysis of International Impact of Business Incubators, „Journal of Business Reserach”, no. 69(5), pp. 1775–1779.

Arlotto J., Sahut J.M., Teulon F. (2011), What Is the Performance of Incubators? The Point of View of Coached Entrepreneurs, „International Journal of Business”, vol. 16, no. 4, pp. 341–352.

Armstrong M. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer: Warszawa.

Beauchamp M., Krysztofiak-Szopa J., Skala A. (2018), Polskie startupy. Raport 2018, Fundacja Startup Poland, Warszawa.

Bendkowski J. (2018), Coworking – nowa forma pracy w gospodarce cyfrowej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Gliwice, s. 19–32.

Blank S. (2013), Why the Lean Start-up Changes Everything?, „Harvard Business Review”, no. 5, pp. 63–72.

Blank S., Dorf B. (2013), Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice.

Bogdanienko J. (1998), Zarządzanie innowacjami, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Universitas, Kraków.

Collins A., Duguid P. (1989), Situated Cognition and Culture of Learning, „Educational Researcher”, no. 18, pp. 32–42.

Bruneel J., Ratinho T., Clarysse B., Groen A. (2012), The Evolution of Business Incubators: Comparing Demand and Supply of Business Incubation Services Across Different Iincubator Generations, „Technovation”, vol. 32, no. 2, pp. 110–121.

Campbell C., Allen D.N. (1987), The Small Business Incubator Industry: Micro-level Economic Development, „Economic Development Quarterly”, no. 1(2), pp. 178–191.

Chojnowska E., Czernecka M. (2017), Wpływ nawyków żywieniowych na samopoczucie i efektywność w pracy, [w:] Puchalski K., Korzeniowska E. (red.), „Promocja zdrowia w zakładzie pracy: wsparcie dla zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej pracowników”, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra Jerzego Nofera, Łódź.

Cohen S. (2013), What Do Accelerators Do? Insights From Incubators and Angels, „Innovations”, no. 8(3/4), pp. 19–25, https://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/INOV_a_00184 [otwarty: 29.07.2020].

Cohen S., Hochberg Y.V. (2014), Accelerating Startups: The Seed accelerator Phenomenon, http://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=2418000 [otwarty: 09.06 2019].

Ćwiek M. (2019), Inkubatory przedsiębiorczości w kreowaniu działalności gospodarczej w środowisku akademickim na przykładzie województwa małopolskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków.

Czubak-Koch M. (2014), Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Derrick J. (2020), „Tacit Pedagogy” and „Entanglement”: Practice-based Learning and Innovation, „Journal of Workplace Learning”, vol. 32, no. 4, pp. 273–284.

Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce. (2016), Deloitte, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_Deloitte_raport_startupy.pdf [otwarty: 09.06.2020].

Dubas E. (2018), Ciągłość i zmiana w polskiej andragogice – wybrane aspekty z perspektywy czasu, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 27–42.

Dubas E. (2017), O podmiotowości w kontekście pedagogicznym, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 21–36.

Gandini A. (2015), The Rise of Coworking Spaces: a Literature Review, „Ephemera: Theory and Politics in Organization”, vol. 15(1), pp. 193–205.

Gerdenitsch C., Scheel T., Andorfer J., Korunka Ch. (2016), Coworking Spaces: A Source of Social Support for Independent Professionals, „Frontiers in Psychology”, no. 7, pp. 1–12.

Gerlach S., Brem A. (2015), What Determines a Successful Business Incubator? Introduction to an Incubator Guide, „International Journal of Entrepreneurial Venturing”, vol. 7, no. 3, pp. 286–307.

Goetzel R.Z., Henke R.M., Tabrizi M., Pelletier K.R., Loeppke R., Ballard D.W., Grossmeier J., Anderson D.R., Yach D., Kelly R.K., McCalister T., Serxner S., Selecky C., Shallenberger L.G., Fries J.F., Baase C., Isaac F., Crighton K.A., Wald P., Exum E., Shurney D., Metz R.D. (2014), Do Workplace Health Promotion (Wellness) Programs Work?, „Journal of Occupational and Environmental Medicine”, no. 56(9), pp. 927–934.

Goetzel R.Z., Ozminkowski R.J. (2008), The Health and Cost Benefits of Work Site Health-promotion Programs, „Annual Review of Public Health”, no. 29, pp. 303–323.

Guliński J., Zasiadły K. (2005), Przedsiębiorczość akademicka w Polsce – stan obecny, [w:] J. Guliński, K. Zasiadły (red.), „Innowacyjna przedsiębiorczość akademicka – światowe doświadczenia”, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, http://inkubatory.pl/pl/proces-zakadania-firmy-w-aip/co-daje-aip [otwarty: 09.03.2020].

Hackett S.M., Dilts D.M. (2004), A Systematic Review of Business Incubation Research, „Journal of Technology Transfer”, no. 29, pp. 55–82.

Hochberg Y.V. (2016), Accelerating Entrepreneurs and Ecosystems: The Seed Accelerator Model, „Innovation Policy and the Economy”, no. 16(1), pp. 25–51.

Holt J. (2007), Zamiast edukacji, tłum. D. Konowrocka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Illeris K. and Associates (2004), Learning in Working Life, Roskilde University Press, Roskilde.

Janczewska D. (2016), Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną, „Przedsiębiorczość – Edukacja”,

nr 12, s. 164–175.

Jankiewicz S., Lis P. (2006), Koncepcja preinkubatora jako instrumentu wspierającego przedsiębiorczość społeczeństwa, [w:] S. Jankiewicz (red.), „Inkubator instrumentem rozwijania przedsiębiorczości studentów”, Wydawnictwo SORUS,

Poznań.

Kargulowa A. (2003), Doradca we współczesnym (nie)ładzie społecznym, [w:] B. Wojtasik, A. Kargulowa (red.), „Doradca – profesja, pasja, powołanie”, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, s. 35–47.

Kon F., Cukier D., Melo C., Hazzan O., Yuklea H. (2015), A Conceptual Framework for Software Startup Ecosystems: The Case of Israel. Technical Report RT-MAC-2015-01, Department of Computer Science, University of Sao Paulo, Sao Paulo.

Kulaj A. (2018), Atrybuty start-upów jako podmiotów o charakterze innowacyjnym, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej – Zarządzanie”, nr 31, s. 145–153.

Liyanage Ch., Elhag T., Ballal T., Li Q. (2009), Knowledge Communication and Translation – a Knowledge Transfer Model, „Journal of Knowledge Management”, vol. 13, no. 3, pp. 118–131.

Marciniec B.M. (2005), Rola parków w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Marynowicz-Hetka E. (2019), Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Matusiak K.B. (2011), Inkubator przedsiębiorczości, [w:] Matusiak K.B. (red.), „Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć”, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, s. 41–51.

Matusiak K.B. (2010), Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Mezirow J. (2009), An Overview on Transformative Learning, [in:] Illeris K. (ed.), „Contemporary Theories of learning. Learning theorists... in their own words”, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York.

Moon J.A. (2000), Reflection in Learning and Professional Development: Theory and Practice, Routledge Falmer, London and New York.

Moriset B. (2014), Building New Places of the Creative Economy. The rise of coworking spaces, 2nd Geography of Innovation International Conference, Utrecht University, Utrecht.

OECD (2003), Organisation for Economic Co-operation and Development, „Career Guidance and Public Policy: Bridging the Gap”, OECD, Paris.

Peters L., Rice M., Sundararajan M. (2004), The Role of Incubators in the Entrepreneurial Process, „Journal of Technology Transfer”, vol. 29, no. 1, pp. 83–91.

Pikuła-Małachowska J. (2016), Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości – szansa dla młodych przedsiębiorców, „Marketing i Zarządzanie”, nr 4(45), s. 83–90.

Phan P.H., Siegel D.S., Wright M. (2005), Science parks and incubators: Observations, synthesis and future research, „Journal of Business Venturing”, no. 20, pp. 165–182.

Pocztowski A. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Raizen S.A. (1991), Learning and Work: The Research Base. Vocational Education and Training for youth: Towards coherent policy and practice, OECD, Paris.

Raport Startupy w Polsce (2019), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.

Reed B. (2007), Co-working: The Ultimate in Teleworking Flexibility, http://www.networkworld.com/article/2287504/computers/co-working-the-ultimate-inteleworking-flexibility.html [otwarto: 05.05.2020].

Ricoeur P. (2004), Drogi poznania. Wykłady Instytutu Nauk o Człowieku w Wiedniu, tłum. J. Margański, Znak, Kraków.

Ries E. (2012), Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek, Helion, Gliwice.

Rogut A., Piasecki B. (2007), Innowacyjność firm włókienniczo-odzieżowych. Poznawanie potrzeb. Przełamywanie barier, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym, Wydawnictwo SWSPiZ, Łódź.

Rojek M. (2018), Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli w szkole podstawowej i gimnazjum. Studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Schön D. (1983), The Reflective Practitioner, Temple Smith, London.

Scribner S. (1985), Knowledge at Work, „Anthropology and Education Quarterly”, no. 16, pp. 199–206.

Siemieniuk Ł. (2017), Wybrane aspekty funkcjonowania akademickich inkubatorów przedsiębiorczości w Polsce, „Studia Ekonomiczne”, nr 6(90), s. 79–92.

Skala A. (2018), Startupy: wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości, Edu-Libri, Kraków.

Skala A. (2017), Spiralna definicja startupu, „Przegląd Organizacji”, nr 9, s. 33–38.

Spinuzzi C. (2012), Working Alone Together. Coworking as Emergent Collaborative Activity, „Journal of Business and Technical Communication”, no. 26(4), pp. 399–441.

Siemieniuk Ł. (2016), Academic Business Incubators as an Institutional Form of Academic En-trepreneurship Development in Poland, „Oeconomia Copernicana”, vol. 7, issue 1, pp. 143–159.

Siemieniuk Ł. (2007), Funkcjonowanie Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości w zakresie kreowania przedsiębiorczości studentów, [w:] Kruk M. (red.), „Studia i co dalej... Sytuacja studentów na rynku pracy”, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 79–92.

Stachura P., Kuligowska K. (2018), Coworking – geneza zjawiska i perspektywy rozwoju, „Annales Universitas Marie Curie-Skłodowska”, vol. LII, Sectio H, s. 153–160.

Taczalska A. (2017), Rozwój biur coworkingowych na świecie i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, t. 35, nr 3, s. 137–166.

Trawińska-Konador K. (2013), Perspektywa uczenia się przez całe życie, [w:] Sienkiewicz Ł (red.), „Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie”, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 19–29.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. 2018 poz. 1668, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf [otwarto 30.05.2020].

Wiggins J., Gibson D.V. (2003), Overview of US Incubators and the Case of the Austin Technology Incubator, „Entrepreneurship and Innovation Management”, vol. 3, pp. 56–66.

Wiatrowski Z. (2000), Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz.

Xu S.X., McNaughton R.B. (2006), High-Technology Cluster Evolution: A Network Analysis of Canada’s Technology Triangle, „International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management”, vol. 6, no. 6, pp. 591–60

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2021-11-25

Jak cytować

1.
ROJEK, Marcin Przemysław. Coworki, (akademickie) inkubatory przedsiębiorczości i startupy – nowe środowiska pracy i uczenia się dorosłych. Rocznik Andragogiczny [online]. 25 listopad 2021, T. 28, s. 17–41. [udostępniono 7.2.2023]. DOI 10.12775/RA.2021.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 (2021)

Dział

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 328
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Newsletter
Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

środowisko pracy, coworki, inkubatory przedsiębiorczości, startupy, uczenie się w miejscu pracy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa