Wiedza studentów kierunków medycznych i niemedycznych na temat zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w udarze mózgu
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2022.11.4.2Słowa kluczowe
pierwsza pomoc w udarze, udar mózgu, wiedza studentówAbstrakt
Wstęp. Udar mózgu jest to nagły, niespodziewany stan, który może zagrażać życiu i konieczna jest hospitalizacja. Bardzo ważny jest czas od momentu pojawienia się objawów udaru do udzielenia pomocy medycznej. Im później zostanie udzielona pomoc tym szanse na odzyskanie sprawności maleją, a wzrasta możliwość wystąpienia trwałej niesprawności.
Cel. Celem pracy była ocena poziomu wiedzy studentów kierunków medycznych i niemedycznych na temat zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w udarze mózgu oraz określenie stanu ogólnej wiedzy na temat udaru mózgu.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród studentów Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica w Pile w roku akademickim 2020/2021. W badaniu wzięło udział 186 studentów, w tym 77 studentów kierunków niemedycznych i 109 studentów kierunków medycznych. W pracy posłużono się metodą sondażu diagnostycznego posługując się autorską ankietą. Każdą daną opisano w ujęciu ilościowo-procentowym. Rozkład cech w grupach studentów kierunków niemedycznych i medycznych sprawdzono testem chi-kwadrat. Za poziom istotności przyjęto p < 0,05.
Wyniki. Poziom wiedzy studentów uzależniony był od kierunku studiów. Studenci kierunków niemedycznych zdecydowanie częściej udzielali odpowiedzi „nie wiem” na zadawane pytania, mieli mniejszą wiedzę na temat rozpoznawania objawów czy czynników ryzyka udaru mózgu. Średni poziom wiedzy studentów kierunków niemedycznych wynosił 2,88 ± 0,79 i był istotnie niższy (t = –5,73, p < 0,0001) od średniego poziomu wiedzy studentów kierunków medycznych 3,60 ± 0,97.
Wnioski. Słabsza znajomość problematyki związanej z udarem mózgu wśród studentów kierunków niemedycznych wskazuje na konieczność pilnej edukacji studentów w zakresie udaru, aby umieli rozpoznać udar mózgu i podjęli szybko właściwe działania, dzięki którym pacjent będzie miał szanse na szybkie dotarcie do właściwego szpitala, a tym samym otrzyma jak najlepsze leczenie według obowiązujących zaleceń. Studenci studiów zarówno medycznych, jak i niemedycznych powinni mieć możliwość uczestnictwa w dodatkowych zajęciach kształcących wiedzę oraz umiejętności praktyczne z zakresu postępowania w udarze mózgu. (PNN 2022;11(4):154–161)
Bibliografia
Sienkiewicz-Jarosz H., Głuszkiewicz M., Pniewski J. i wsp. Zapadalność i wskaźniki śmiertelności dla pierwszego w życiu udaru mózgu — porównanie dwóch warszawskich badań populacyjnych. Neurol Neurochir Pol. 2011;45(3):207–212.
Wiszniewska M., Kobayashi A., Członkowska A. Postępowanie w udarze mózgu. Skrót Wytycznych Grupy Ekspertów Sekcji Chorób Naczyniowych Polskiego Towarzystwa Neurologicznego z 2012 roku. Pol Przegl Neurol. 2012;8(4):161–175.
Kozera G., Sobolewski P. Profilaktyka pierwotna — co robić, żeby nie zachorować, i czy to wystarczy? W: Sienkiewicz-Jarosz H. (Red.), Udar mózgu. Kompendium dla praktyka. PZWL, Warszawa 2020;7–10.
Błażejewska-Hyżorek B., Czernuszenko A., Członkowska A. i wsp. Wytyczne postępowania w udarze mózgu. Pol Przegl Neurol. 2019;15(Supl. A):A5–A28.
Harbison J., Hossain O., Jenkinson D., Davis J., Louw S.J., Ford G.A. Diagnostic accuracy of stroke referrals from primary care, emergency room physicians, and ambulance staff using the face arm speech test. Stroke. 2003;34(1):71–76.
Faiz K.W., Sundseth A., Thommessen B., Rønning O.M. Patient knowledge on stroke risk factors, symptoms and treatment options. Vasc Health Risk Manag. 2018;14:37–40.
Wiszniewska M., Głuszkiewicz M., Kobayashi A. et al. Knowledge of risk factors and stroke symptoms among nonstroke patients. Eur Neurol. 2012;67(4):220–225.
Gawińska E. Epidemiologia. W: Raciborski F., Gujski M. (Red.), Udary mózgu — rosnący problem w starzejącym się społeczeństwie. Instytut Ochrony Zdrowia, Warszawa 2016;32–46.
Hickey A., O’Hanlon A., McGee H. et al. Stroke awareness in the general population: knowledge of stroke risk factors and warning signs in older adults. BMC Geriatr. 2009;9:35.
Gazdowicz L., Cipora E., Niemiec M., Krowicka E. Nursing level knowledge of strokes from the study of demographic and social factors. Pedagogy and Psychology of Sport. 2021;7(2):11–20.
Szpunar P., Mańdziuk M., Kaszuba B., Krawczyk-Suszek M., Kołodziej K. Wiedza pracowników biurowych na temat udaru mózgu — doniesienia wstępne. Pol Przeg Nauk Zdr. 2017;2(51):199–206.
Bartyzel-Lechforowicz H. Znajomość problematyki udaru mózgu wśród nauczycieli i uczniów. Hygeia Public Health. 2010;45(1):74–79.
Krzystanek E., Krzak-Kubica A., Świat M., Galus W., Gawryluk J. Adequate Knowledge of Stroke Symptoms, Risk Factors, and Necessary Actions in the General Population of Southern Poland. Brain Sci. 2020;10(12):1009.
Cieślak K. Wiedza pacjentów po udarze mózgu na temat własnej choroby. Pielęgniarstwo w Opiece Długoterminowej. 2018;3(4):15–22.
Cichońska M., Borek M., Krawczyk W. Wybrane czynniki ryzyka, choroby i zespoły objawowe prowadzące do występowania udarów mózgu. Acta Sci Acad Ostroviensis. Sectio B. 2012;1:27–46.
Cwalina J., Cybulski M., Snarska K., Krajewska-Kułak E. Wiedza studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku na temat czynników ryzyka i podstawowych zasad profilaktyki chorób układu krążenia. Piel Zdr Publ. 2017;7(3):189–197.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 444
Liczba cytowań: 0