Analiza satysfakcji z wykonywanej pracy pielęgniarek pracujących w oddziałach neurologii i neurochirurgii
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2022.11.3.3Słowa kluczowe
praca, motywacja, pielęgniarka, tożsamość zawodowa, satysfakcjaAbstrakt
Wstęp. Satysfakcja, mierzenie się z problemami oraz motywacja są obecnie strategicznymi punktami jakie należy przeanalizować w aspekcie pracy pielęgniarek. Wszystkie pozytywne lub negatywne odczucia i postawy wobec pracy przekładają się na zaangażowanie, kreowanie tożsamości, fluktuację, a także jej status. Zwraca uwagę dopasowanie pomiędzy jednostką, a organizacją. Zarówno wymiar komplementarny jak i suplementarny pokazuje na ile potrzeby pracownika są zaspokajane oraz czy uznawane wartości obu grup są tożsame. W przypadku pracownika przekłada się to na identyfikowanie się z miejscem pracy. Wysoki stopień dopasowania wpływa na status zakładu pracy, zaangażowanie pracowników w wykonywane zadania podnosząc ich jakość. Natomiast istnienie rozbieżności generuje złe relacje interpersonalne, niewłaściwy podział obowiązków, utratę zaufania, prowadzi do konfliktów.
Cel. Analiza porównawcza zmian w kontekście poczucia satysfakcji z wykonywanej pracy pielęgniarek pracujących w oddziałach neurologicznych i neurochirurgicznych województwa śląskiego na przestrzeni ostatniej dekady.
Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone w latach 2012 i w 2022 wśród pielęgniarek pracujących w oddziałach neurologicznych i neurochirurgicznych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. N.M.P w Częstochowie oraz Uniwersyteckiego Centrum Medycznego im. Prof. K. Gibińskiego w Katowicach. W badaniu posłużono się autorską ankietą zawierającą 61 pytań dotyczących różnych aspektów wykonywanej pracy.
Wyniki. Wśród badanych dominuje grupa wiekowa powyżej 51 r.ż. z ukończonymi studiami magisterskimi, natomiast we wcześniejszym badaniu była to grupa 31–40 lat z wykształceniem średnim zawodowym. Badanie pokazało, że 33% więcej respondentów uważa, że ich praca związana jest z dużym wysiłkiem fizycznym. Zdecydowanie zmniejszył się odsetek osób będących w stanie sprostać złożonym zadaniom umysłowym, zwiększył procent pielęgniarek obciążonych zbyt dużą ilością zadań, 75% z nich zauważa wpływ pracy na życie rodzinne. Kwalifikacje zawodowe podnosi 40% więcej badanych niż dziesięć lat temu, ale 29% mniej uczestniczy w konferencjach i szkoleniach, a 24% mniej wprowadza nowości do swojego miejsca pracy niż w 2012 roku. Poczucie sensu i użyteczności wykonywanych w pracy zadań ma 66% respondentów, wcześniej w 2012 roku była to grupa 91%. Wpływ wyposażenia oddziału na wykonywaną pracę obecnie zauważa 70% więcej pielęgniarek, a jako czynnik dający większą satysfakcję z wykonywanej pracy uznaje 66% badanych, dekadę temu było to 86% ankietowanych. Obsadę pielęgniarską za wystarczającą uważa 34% więcej respondentów, niż pokazywało wcześniejsze badanie. Zdecydowanie mniej osób zauważa obecnie wpływ agresywnych zachowań pacjentów na wykonywaną pracę. O 72% wzrósł odsetek respondentów zauważających konflikty z lekarzami. Za sprawiedliwie traktowanych przez przełożonych czuje się 77% więcej badanych, niż dekadę temu. Niski prestiż społeczny zawodu zauważa tylko 6% pielęgniarek.
Wnioski. Pielęgniarki nie odczuwają satysfakcji z wykonywanej pracy, mimo że widzą sens podejmowanych przez siebie działań. Oznacza to, że ich potrzebę rozwoju zaburzyła niska motywacja zarówno społeczna jak i ekonomiczna, poczucie niedoceniania oraz niewystarczająca identyfikacja z miejscem pracy. W obecnym badaniu brały w większości udział te same osoby co dziesięć lat temu, diametralnie zmienił się ich stosunek do wykonywanej pracy. Pielęgniarki gorzej radzą sobie z zadaniami. Praca związana jest ze zbyt dużym obciążeniem fizycznym i psychicznym. Zmieniły się relacje między pielęgniarkami, a pacjentami oraz między pielęgniarkami, a innymi członkami zespołu. Obsada pielęgniarska w oddziałach neurologicznych i neurochirurgicznych w których często hospitalizowani są pacjenci w ciężkim stanie jest niewystarczająca. (PNN 2022;11(3):114–123)
Bibliografia
Systemowe rozwiązania niezbędne do zapewnienia dobrostanu pracowników. Bezp Pr Nauk Prakt. 2021;7:3–4.
Baraniak B. Metody badania pracy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B. Pedagogika pracy. Pedagogika wobec współczesności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Hardingham A. Praca w zespole. Wydawnictwo Petit, Warszawa 1998.
Schultz D.P., Schultz S.E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2012.
Hassard J., Cox T. Work-related stress: Nature and management. Retrieved August 7, 2022, from https://oshwiki.eu/wiki/Work-related_stress:_Nature_and_management
Chabowska-Litka A., Werner J. Motywacja jako forma zarządzania kapitałem ludzkim w nowoczesnej organizacji. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie. 2020;2(31):13–34.
Sak-Skowron M., Skowron Ł. Determinanty satysfakcji z pracy — studium teoretyczne. Marketing i Zarządzanie. 2017;2(48):243–253.
Siddiq A., Takreem K., Iqbal K. Job Satisfaction and Organizational Commitment: A Case Study of Hospitals in Pakistan. Peshawar J Psychol Behav Sci. 2016;2(2):197–213.
Czajka S. Człowiek i jego potrzeby w procesie pracy. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1984.
Al-Hakim L., Zhang Y., Jin J., Sevdalis N. The effect of psychological meaningfulness and perceived organisational support on the relationship between nursing workload and job satisfaction: A prospective, cross-sectional investigation. Int J Nurs Stud. 2022;133:104274.
Waszkowska M., Andysz A., Merecz D. Dopasowanie pracownika do organizacji jako mediator relacji między oceną środowiska pracy a odczuwanym stresem wśród pracowników socjalnych. Med Pr. 2014;65(2):219–228.
Leleń A. Zarządzanie zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa. Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza. 2011;22(2):31–42.
Mockałło Z., Stachura-Krzyształowicz A. Jak rozwijać kapitał psychologiczny pracowników w celu poprawy ich dobrostanu? Przykłady interwencji. Bezp Pr Nauk Prakt. 2021;7:14–17.
Ogińska J., Żuralska R. Wypalenie zawodowe wśród pielęgniarek pracujących na oddziałach neurologicznych. Probl Pielęg. 2010;18(4):435–442.
Suzanne Giesbers A.P.M., Schouteten R.L.J., Poutsma E., van der Heijden B.I.J.M., van Achterberg T. Towards a better understanding of the relationship between feedback and nurses’ work engagement and burnout: A convergent mixed-methods study on nurses’ attributions about the ‘why’ of feedback. Int J Nurs Stud. 2021;117:103889.
White E.M., Aiken L.H., McHugh M.D. Registered Nurse Burnout, Job Dissatisfaction, and Missed Care in Nursing Homes. J Am Geriatr Soc. 2019;67(10):2065–2071.
Pawłowska Z. Warunki środowiska pracy w krajach UE w świetle badań Eurostatu. Bezp Pr Nauk Prakt. 2022;5:20–23.
European Agency for Safety and Health at Work. OSH in figures: stress at work — facts and figures. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg 2009.
Colbert D. Pokonaj stres. Wydawnictwo Inny Świat, Kraków 2007.
Potocka A. Co wiemy o psychospołecznych zagrożeniach w środowisku pracy? Część I. Rozważania teoretyczne. Med Pr. 2010;61(3):341–352.
Giesbers A.P., Schouteten R.L., Poutsma E., van der Heijden B.I., van Achterberg T. Nurses’ perceptions of feedback to nursing teams on quality measurements: An embedded case study design. Int J Nurs Stud. 2016;64:120–129.
Michalos A.C. (Ed.), Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Springer, 2014.
Milecka D. Determinanty satysfakcji zawodowej pielęgniarek a racjonowanie opieki pielęgniarskiej. Rozprawa doktorska, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2021.
Dane GUS: ubywa pielęgniarek i położnych. NIPiP: mamy do czynienia z katastrofą. Puls Medycyny, https://pulsmedycyny.pl/dane-gus-ubywa-pielegniarek-i-poloznych-nipip-mamy-do-czynienia-z-katastrofa-1152301 [dostęp: 3.08.2022].
Kunecka D., Determinanty satysfakcji zawodowej kadry pielęgniarskiej w Polsce. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2016;14(1):26–31.
Europejski obszar uczenia się przez całe życie, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:c11054 [dostęp: 3.08.2022].
Lorber M., Skela Savič B. Job satisfaction of nurses and identifying factors of job satisfaction in Slovenian Hospitals. Croat Med J. 2012;53(3):263–270.
Ayalew F., Kibwana S., Shawula S. et al. Understanding job satisfaction and motivation among nurses in public health facilities of Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Nurs. 2019;18:46.
Springer A. Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika. Problemy Zarządzania. 2011;9(4/34):162–180.
Zielińska-Więczkowska H., Buśka A. Satysfakcja zawodowa pielęgniarek na tle wybranych czynników środowiska pracy. Pielęg XXI w. 2010;3(4):5–8.
Gawęda A., Śnieżek A., Serzysko B. Satysfakcja z pracy w opinii badanych pielęgniarek. Piel Zdr Publ. 2018;8(4):269–276.
Piotrkowska R., Jarzynkowski P., Książek J. Analiza poziomu satysfakcji z pracy wśród pielęgniarek onkologicznych — badanie wstępne. Pielęgniarstwo w Opiece Długoterminowej. 2020;5(3):229–237.
Pawlik J., Schneider-Matyka D., Jurczak A., Szkup M., Grochans E. Ocena satysfakcji zawodowej pielęgniarek zatrudnionych w Polsce i w Norwegii. Hygeia Public Health. 2017;52(3):249–254.
Ostrowicka M., Walewska-Zielecka B., Olejniczak D. Czynniki motywujące i satysfakcja z pracy pielęgniarek w wybranych placówkach publicznej i prywatnej służby zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2013;11(2):191–209.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 503
Liczba cytowań: 0