Klinika Neurologii 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego w Bydgoszczy
Słowa kluczowe
autyzm, problemy rodziców, studium przypadkuAbstrakt
Wprowadzenie. Badania nad autyzmem, jedną z najcięższych jednostek chorobowych o podłożu neurobiologicznym występują u dzieci i dorosłych, to jedno z najpoważniejszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesna medycyna. Celem pracy jest przedstawienie problemów rodziców dziecka z autyzmem oraz ukazanie sposobów niesienia im pomocy.
Prezentacja przypadku. Studium przypadku 11-letniego chłopca z rozpoznanym w 5. roku życia autyzmem. Chłopiec do czternastego miesiąca życia rozwijał się w sposób prawidłowy pod względem ruchowym oraz emocjonalnym. Następnie dziecko przestało stopniowo reagować na matkę, nie wyciągało rączek w jej stronę, nie odwracało się na jej głos, przestało wypowiadać słowa już znane i nie przyswajało nowych, nie chciało bawić się zabawkami. Całymi dniami płakało, dochodziło do napadów autoagresji. Jako 11-latek dostał nagłego napadu epilepsji. Chłopiec cierpi również na stereotypię ruchową. Pod względem motoryki jest mało sprawny. Jest mało samodzielny i nie mówi, nie potrafi skupić się na wykonywanych czynnościach, nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń. Jest pod opieką neurologa, psychologa, logopedy i psychoterapeuty. Matka jest osobą samotną, cierpiącą na depresję i zaburzenia lękowe.
Dyskusja. W ogólnym założeniu według obowiązujących kryteriów diagnostycznych autyzmu stwierdza się, że pojawienie pierwszych symptomów powinno nastąpić w pierwszych 36 miesiącach życia dziecka. Trzeba jednak podkreślić, że u dzieci poniżej trzeciego roku życia może wystąpić tylko jeden z obszarów osiowych, takich jak złe funkcjonowanie społeczne lub jego brak, sztywne zachowanie, brak lub mierna komunikacja z otoczeniem, stereotypowe zachowania.
Wnioski. Autyzm jest poważnym wyzwaniem przed jakimi stoi współczesna medycyna, psychologia i rodzina. Badania i monitoring zjawisk towarzyszących chorobie, w tym pogłębianie świadomości i wrażliwości społecznej na omawiany problem, pomoże w przyszłości skutecznie wspomagać chorego i jego rodzinę i eliminować częściowo negatywne konsekwencje schorzenia. Ważne jest zatem, aby opiekunowie autystycznego dziecka nie zostawali sami, mając przy tym poczucie napiętnowania i odrzucenia, ale by wyraźnie odczuwali pomoc i wsparcie otoczenia. Do tego jednak potrzebna jest zmiana nastawienia i kampanie edukujące społeczeństwo w tym wymiarze. (PNN 2013;2(2):75-82)
Bibliografia
Frith U. Autyzm wyjaśnienie tajemnicy. GWP, Gdańsk 2008.
Delacato C.H. Dziwne, niepojęte dziecko autystyczne. SYNAPSIS, Warszawa 2001.
Pecyna M.B. Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.
Pisula E. Małe dziecko z autyzmem. GWP, Gdańsk 2005.
Kawczyńska-Butrym Z. Rodziny osób niepełnosprawnych. IFiSPAN, Warszawa 1994.
Janas-Kozik M. Autyzm wczesnodziecięcy – objawy zasady kierowania do specjalisty. Lekarz. 2010;12:61-67.
Randall P., Parker J. Autyzm. Jak pomóc rodzinie. GWP, Sopot 2010.
Bobkowicz-Lewartowska L. Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy o terapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
Maciarz A. Pedagogika lecznicza i jej przemiany. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
Gałkowski T. Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. WSiP, Warszawa 1995.
Bodora G. Dziecko autystyczne i jego rodzice. Gdańsk 2004.
Twardowski A. Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: Obuchowska I. (Red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP, Warszawa 1999;18-27.
Chrościńska-Krawczyk M., Jasiński M. Autyzm dziecięcy – współczesne spojrzenie. Klinika Pediatrii, Endokrynologii i Neurologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Lublin 2009.
Kurpas D., Skoberla M., Sapilak B.J., Steciwko A. Relacje w rodzinie dziecka z zaburzeniem autystycznym. Family Medicine & Primary Care Review. 2009;11(3):379-381.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1754
Liczba cytowań: 0