Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Early view
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Klinika Neurologii 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego w Bydgoszczy
  • Strona domowa
  • /
  • Klinika Neurologii 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego w Bydgoszczy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 2 (2013) /
  4. Artykuły oryginalne

Klinika Neurologii 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego w Bydgoszczy

Autor

  • Dorota Kochman Wydział Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku
  • Ewa Miedziak Wydział Nauk o Zdrowiu Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku

Słowa kluczowe

autyzm, problemy rodziców, studium przypadku

Abstrakt

Wprowadzenie. Badania nad autyzmem, jedną z najcięższych jednostek chorobowych o podłożu neurobiologicznym występują u dzieci i dorosłych, to jedno z najpoważniejszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesna medycyna. Celem pracy jest przedstawienie problemów rodziców dziecka z autyzmem oraz ukazanie sposobów niesienia im pomocy.
Prezentacja przypadku. Studium przypadku 11-letniego chłopca z rozpoznanym w 5. roku życia autyzmem. Chłopiec do czternastego miesiąca życia rozwijał się w sposób prawidłowy pod względem ruchowym oraz emocjonalnym. Następnie dziecko przestało stopniowo reagować na matkę, nie wyciągało rączek w jej stronę, nie odwracało się na jej głos, przestało wypowiadać słowa już znane i nie przyswajało nowych, nie chciało bawić się zabawkami. Całymi dniami płakało, dochodziło do napadów autoagresji. Jako 11-latek dostał nagłego napadu epilepsji. Chłopiec cierpi również na stereotypię ruchową. Pod względem motoryki jest mało sprawny. Jest mało samodzielny i nie mówi, nie potrafi skupić się na wykonywanych czynnościach, nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń. Jest pod opieką neurologa, psychologa, logopedy i psychoterapeuty. Matka jest osobą samotną, cierpiącą na depresję i zaburzenia lękowe.
Dyskusja. W ogólnym założeniu według obowiązujących kryteriów diagnostycznych autyzmu stwierdza się, że pojawienie pierwszych symptomów powinno nastąpić w pierwszych 36 miesiącach życia dziecka. Trzeba jednak podkreślić, że u dzieci poniżej trzeciego roku życia może wystąpić tylko jeden z obszarów osiowych, takich jak złe funkcjonowanie społeczne lub jego brak, sztywne zachowanie, brak lub mierna komunikacja z otoczeniem, stereotypowe zachowania.
Wnioski. Autyzm jest poważnym wyzwaniem przed jakimi stoi współczesna medycyna, psychologia i rodzina. Badania i monitoring zjawisk towarzyszących chorobie, w tym pogłębianie świadomości i wrażliwości społecznej na omawiany problem, pomoże w przyszłości skutecznie wspomagać chorego i jego rodzinę i eliminować częściowo negatywne konsekwencje schorzenia. Ważne jest zatem, aby opiekunowie autystycznego dziecka nie zostawali sami, mając przy tym poczucie napiętnowania i odrzucenia, ale by wyraźnie odczuwali pomoc i wsparcie otoczenia. Do tego jednak potrzebna jest zmiana nastawienia i kampanie edukujące społeczeństwo w tym wymiarze. (PNN 2013;2(2):75-82)

Bibliografia

Frith U. Autyzm wyjaśnienie tajemnicy. GWP, Gdańsk 2008.

Delacato C.H. Dziwne, niepojęte dziecko autystyczne. SYNAPSIS, Warszawa 2001.

Pecyna M.B. Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Pisula E. Małe dziecko z autyzmem. GWP, Gdańsk 2005.

Kawczyńska-Butrym Z. Rodziny osób niepełnosprawnych. IFiSPAN, Warszawa 1994.

Janas-Kozik M. Autyzm wczesnodziecięcy – objawy zasady kierowania do specjalisty. Lekarz. 2010;12:61-67.

Randall P., Parker J. Autyzm. Jak pomóc rodzinie. GWP, Sopot 2010.

Bobkowicz-Lewartowska L. Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy o terapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.

Maciarz A. Pedagogika lecznicza i jej przemiany. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.

Gałkowski T. Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. WSiP, Warszawa 1995.

Bodora G. Dziecko autystyczne i jego rodzice. Gdańsk 2004.

Twardowski A. Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: Obuchowska I. (Red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. WSiP, Warszawa 1999;18-27.

Chrościńska-Krawczyk M., Jasiński M. Autyzm dziecięcy – współczesne spojrzenie. Klinika Pediatrii, Endokrynologii i Neurologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Lublin 2009.

Kurpas D., Skoberla M., Sapilak B.J., Steciwko A. Relacje w rodzinie dziecka z zaburzeniem autystycznym. Family Medicine & Primary Care Review. 2009;11(3):379-381.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2013-06-28

Jak cytować

1.
KOCHMAN, Dorota & MIEDZIAK, Ewa. Klinika Neurologii 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego w Bydgoszczy. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2013, T. 2, nr 2, s. 75–82. [udostępniono 12.12.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 2 (2013)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2290
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autyzm, problemy rodziców, studium przypadku

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa