Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Wpływ kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego pielęgniarek na proces opieki nad pacjentami neurologicznymi
  • Strona domowa
  • /
  • Wpływ kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego pielęgniarek na proces opieki nad pacjentami neurologicznymi
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 3 Nr 1 (2014) /
  4. Artykuły oryginalne

Wpływ kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego pielęgniarek na proces opieki nad pacjentami neurologicznymi

Autor

  • Lenka Kopačević Kliniczny Oddział Neurologii, Centrum Skierowania Zaburzeń Nerwowo-Naczyniowych Ministerstwa Zdrowia Republiki Chorwacji, Centrum Skierowania ds. Bólu Głowy Ministerstwa Zdrowia Republiki Chorwacji, Szpital Uniwersytecki Sestre Milosrdnice, Chorwacja
  • Vesna Božan Mihelčić Zagrzeb-Centrar Podstawowe Centrum Zdrowia, Zagrzeb, Chorwacja
  • Sonja Antić Kliniczny Oddział Neurologii, Centrum Skierowania Zaburzeń Nerwowo-Naczyniowych Ministerstwa Zdrowia Republiki Chorwacji, Centrum Skierowania ds. Bólu Głowy Ministerstwa Zdrowia Republiki Chorwacji, Szpital Uniwersytecki Sestre Milosrdnice, Chorwacja
  • Vida Demarin Kliniczny Oddział Neurologii, Centrum Skierowania Zaburzeń Nerwowo-Naczyniowych Ministerstwa Zdrowia Republiki Chorwacji, Centrum Skierowania ds. Bólu Głowy Ministerstwa Zdrowia Republiki Chorwacji, Szpital Uniwersytecki Sestre Milosrdnice, Chorwacja

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.1.2

Słowa kluczowe

kształcenie ustawiczne, doskonalenie zawodowe, praktyka pielęgniarska, edukacja, motivation

Abstrakt

Wprowadzenie. Pielęgniarki dostrzegają różnicę między kształceniem ustawicznym dającym szansę rozwoju osobistego i lepszej kariery w zawodzie a ciągłym doskonaleniem zawodowym, którego celem jest pogłębianie wiedzy i podnoszenie umiejętności zawodowych. Pielęgniarkom stawiane są zbyt wysokie wymagania, które rozciągają się poza sferę zawodową. Pielęgniarki i studenci pielęgniarstwa mają różne oczekiwania związane z procesem kształcenia.
Cel. Głównym celem badań było poznanie i określenie motywacji oraz oczekiwań osób kontynuujących naukę w zawodzie pielęgniarki.
Materiał i metody. Przeprowadzono trzyfazowe badania w latach 2007, 2009 i 2010, które objęły kolejno: 622 pielęgniarki, 132 siostry przełożone oraz 106 studentów pielęgniarstwa na University of Applied Health Studies w Zagrzebiu. Badania przeprowadzono za pomocą anonimowego kwestionariusza ankiety.
Wyniki. Czynnikami, które motywują pielęgniarki do studiowania są: chęć pogłębiania wiedzy, poprawa opieki nad pacjentem oraz udoskonalenie relacji zawodowych. Czynniki związane z rozwojem osobistym obejmują wzmocnienie pewności siebie. Motywacją do dalszej edukacji jest chęć zmiany pracy, udoskonalenie umiejętności zawodowych, umocnienie pewności siebie, plany rozwinięcia kariery oraz stymulacja intelektualna. Innymi czynnikami, dla których pielęgniarki decydują się na dalszą naukę są potrzeba utrzymania kompetencji klinicznych oraz chęć uczenia się dla przyjemności.
Wnioski. Dobrze wykształcona i ciągle kształcąca się pielęgniarka będzie w stanie na czas ocenić potrzeby pacjenta, a co za tym idzie, będzie potrafiła wykorzystać wszelkie zasoby ludzkie i techniczne, by jakość jej opieki była na najwyższym poziomie. (PNN 2014;3(1):10–14)

Bibliografia

Joyce P., Cowman S. Continuing professional development: Investment or expectation? Journal of Nursing Management. 2007;15(6):626–633.

Davey B., Murrells T. To get better job or to do the job better: motivations of registered general nurses to participate in post-registration degrees. Learn Health Social

Care. 2002;1:139–49.

Dowswell T., et al. Motivational forces affecting participation in post-registration degree courses and effects on home and work life: a qualitative study. J Adv Nurs. 28(6):1326–1333.

Chambers W.A., et al. Continuing medival education by anestetists in Scotland: activities, motivation and barriers. Anaesthesia. 2002;55:1192–1212.

Evans W., Timmins F., Nicholl H., Brown G. The impact of ongoing continuing professional development for nurses in the Republic of Ireland. Journal of Nursing Management. 2007;15(6):614–625.

Yeun F. Case study of learning milieux: the modifying effect of the workplace. J Adv Nurs. 1991;16:1290–1295.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2014-06-28

Jak cytować

1.
KOPAČEVIĆ, Lenka, BOŽAN MIHELČIĆ, Vesna, ANTIĆ, Sonja & DEMARIN, Vida. Wpływ kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego pielęgniarek na proces opieki nad pacjentami neurologicznymi. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2014, T. 3, nr 1, s. 10–14. [udostępniono 25.5.2025]. DOI 10.15225/PNN.2014.3.1.2.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 3 Nr 1 (2014)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 169
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kształcenie ustawiczne, doskonalenie zawodowe, praktyka pielęgniarska, edukacja, motivation

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa