Wpływ kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego pielęgniarek na proces opieki nad pacjentami neurologicznymi
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2014.3.1.2Słowa kluczowe
kształcenie ustawiczne, doskonalenie zawodowe, praktyka pielęgniarska, edukacja, motivationAbstrakt
Wprowadzenie. Pielęgniarki dostrzegają różnicę między kształceniem ustawicznym dającym szansę rozwoju osobistego i lepszej kariery w zawodzie a ciągłym doskonaleniem zawodowym, którego celem jest pogłębianie wiedzy i podnoszenie umiejętności zawodowych. Pielęgniarkom stawiane są zbyt wysokie wymagania, które rozciągają się poza sferę zawodową. Pielęgniarki i studenci pielęgniarstwa mają różne oczekiwania związane z procesem kształcenia.
Cel. Głównym celem badań było poznanie i określenie motywacji oraz oczekiwań osób kontynuujących naukę w zawodzie pielęgniarki.
Materiał i metody. Przeprowadzono trzyfazowe badania w latach 2007, 2009 i 2010, które objęły kolejno: 622 pielęgniarki, 132 siostry przełożone oraz 106 studentów pielęgniarstwa na University of Applied Health Studies w Zagrzebiu. Badania przeprowadzono za pomocą anonimowego kwestionariusza ankiety.
Wyniki. Czynnikami, które motywują pielęgniarki do studiowania są: chęć pogłębiania wiedzy, poprawa opieki nad pacjentem oraz udoskonalenie relacji zawodowych. Czynniki związane z rozwojem osobistym obejmują wzmocnienie pewności siebie. Motywacją do dalszej edukacji jest chęć zmiany pracy, udoskonalenie umiejętności zawodowych, umocnienie pewności siebie, plany rozwinięcia kariery oraz stymulacja intelektualna. Innymi czynnikami, dla których pielęgniarki decydują się na dalszą naukę są potrzeba utrzymania kompetencji klinicznych oraz chęć uczenia się dla przyjemności.
Wnioski. Dobrze wykształcona i ciągle kształcąca się pielęgniarka będzie w stanie na czas ocenić potrzeby pacjenta, a co za tym idzie, będzie potrafiła wykorzystać wszelkie zasoby ludzkie i techniczne, by jakość jej opieki była na najwyższym poziomie. (PNN 2014;3(1):10–14)
Bibliografia
Joyce P., Cowman S. Continuing professional development: Investment or expectation? Journal of Nursing Management. 2007;15(6):626–633.
Davey B., Murrells T. To get better job or to do the job better: motivations of registered general nurses to participate in post-registration degrees. Learn Health Social
Care. 2002;1:139–49.
Dowswell T., et al. Motivational forces affecting participation in post-registration degree courses and effects on home and work life: a qualitative study. J Adv Nurs. 28(6):1326–1333.
Chambers W.A., et al. Continuing medival education by anestetists in Scotland: activities, motivation and barriers. Anaesthesia. 2002;55:1192–1212.
Evans W., Timmins F., Nicholl H., Brown G. The impact of ongoing continuing professional development for nurses in the Republic of Ireland. Journal of Nursing Management. 2007;15(6):614–625.
Yeun F. Case study of learning milieux: the modifying effect of the workplace. J Adv Nurs. 1991;16:1290–1295.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 132
Liczba cytowań: 0