Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Zarządzanie informacją w procesie pielęgnowania w oddziale neurologicznym
  • Strona domowa
  • /
  • Zarządzanie informacją w procesie pielęgnowania w oddziale neurologicznym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 4 Nr 4 (2015) /
  4. Artykuły oryginalne

Zarządzanie informacją w procesie pielęgnowania w oddziale neurologicznym

Autor

  • Regina Lorencowicz Klinika Pielęgniarstwa Neurologicznego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
  • Józef Jasik Klinika Pielęgniarstwa Neurologicznego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
  • Aleksandra Pituła Studentka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie

Słowa kluczowe

zarządzanie, proces pielęgnowania, neurologia

Abstrakt

Wstęp. Specyfika chorób układu nerwowego wiąże się z koniecznością częstych i długich pobytów w szpitalu lub w sanatorium. Do jednych z najważniejszych zadań pielęgniarki należy nauczenie pacjenta jak największej samodzielności i możliwie maksymalnego uniezależnienia się od potrzeby korzystania z pomocy drugiej osoby przy załatwianiu codziennych czynności fizjologicznych i higienicznych. Konieczne jest udzielanie pacjentom pomocy w zdobywaniu wiedzy, we włączaniu się w system wzajemnych powiązań, w rozwinięciu odpowiednich nawyków, które pozwolą im lepiej wykorzystać własne zdolności i zasoby.
Cel. Celem pracy była ocena zarządzania obiegiem informacji i wiedzy w procesie pielęgnowania miedzy zespołem pielęgniarskim a pacjentami na oddziale neurologicznym.
Materiał i metody. Na użytek niniejszej pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Badania przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety, w którym wykorzystano dwa standaryzowane narzędzia (EUROPEP i Newcastle). W ankiecie zawarto także pytania mające na celu pozyskanie danych demograficznych. Pozyskane dane
poddano analizie statystycznej. Przyjęto poziom istotności p≤0,05. Badania przeprowadzono w okresie od kwietnia do lipca 2014 roku. Badaniami objęto 120 pacjentów hospitalizowanych w Klinice Neurologii SPSK nr 4 w Lublinie, w Oddziale Neurologii Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Lublinie, w Oddziale Neurologii z Oddziałem
Udarowym I Szpitala Wojskowego w Lublinie oraz w Oddziale Neurologii Szpitala MSWiA w Lublinie.
Wyniki. Średni poziom opieki świadczonej w badanych oddziałach neurologii wyniósł 78,40% (5,7 w skali od 1 do 7; 1 — opieka okropna, 7 — opieka wyśmienita). Opieka pielęgniarska w oddziale neurologii I Szpitala Wojskowego w świetle oceny chorych była realizowana w 83,33% (M=6,00; SD=0,45). W pozostałych badanych jednostkach poziom satysfakcji pacjentów był wyższy niż 75% lecz nie przekroczył 80%. Oczekiwania chorych aby pielęgniarki poświęciły im odpowiednią ilość czasu zostały spełnione w 90,08%. Poziom satysfakcji badanych z współdecydowania o procesie pielęgnowania wyniósł zaledwie 72,93%. Zdecydowana większość (89,2%) podopiecznych wyraziła zadowolenie z otrzymanych porad pielęgniarskich. Odnotowano bardzo wysoki (93,75%) pozom satysfakcji pacjentów z posiadanej wiedzy o wykonywanych czynnościach pielęgniarskich.
Wnioski.
1) Przeprowadzone badania wykazały wysoki poziom (82,14%) satysfakcji pacjentów z relacji interpersonalnych z pielęgniarkami na oddziale neurologii.
2) Czas poświęcony choremu i interesowanie się jego problemami
nie zawsze w dostatecznym stopniu przekłada się na działania pielęgniarki zmierzające do efektywnego pozyskiwania informacji o problemach pacjenta i włączenia go i jego rodziny w planowanie procesu pielęgnowania. 3) Zdecydowana większość podopiecznych wyraziła zadowolenie z otrzymanych porad pielęgniarskich. Na nieco niższym
poziomie było realizowane przygotowanie chorych do samoopieki.
4) Dobre relacje z pacjentami warunkują wysoki poziom organizacji pracy na oddziale neurologicznym.
5) Wysokie poczucie bezpieczeństwa chorych wskazuje na sprawny obieg informacji na temat wydolności funkcjonalnej chorych oraz o dużej wiedzy pielęgniarek o potencjalnych zagrożeniach dla pacjenta jakie mogą się pojawić w trakcje hospitalizacji na oddziale neurologicznym. (PNN 2015;4(4):162–169)

Bibliografia

Jasik J., Mróz A. Jakość życia i sposób funkcjonowania osób niepełnosprawnych w szpitalu a zarządzanie informacją. W: Lewandowski J., Lecewicz-Bartoszewska J., Sekieta M. (Red.), Ergonomia niepełnosprawnym w przyszłości. Łódź 2003;232–239.

Adamczyk K. Somoopieka w wybranych modelach opieki pielęgniarskiej. Akademia Medyczna, Lublin 2000.

Jasik J., Płotka A. Management of knowledge and communication with the disabled patients and healthy lifestyle. Ann. UMCS Sect. D. 2003;58(Supl.13,cz.1): 522–530.

Muszyński Z. Komunikacja i znaczenie. Semantyczny aspekt komunikacji. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.

Jasik J., Adamczyk K., Lorencowicz R. Difficulties in interpersonal communication as one of the reasons for passive attitude in the life of the disabled. Ann. UMCS Sect. D. 2006;60(Supl.16,nr3):26–29.

Hall E.T. Bezgłośny język. PIW, Warszawa 1987.

Whitaker H., Whitaker H.A. Studies in Neurolinguistics. Academic Press Vol. 3, New York 1977.

Skrzypek E. Wpływ zarządzania wiedzą na jakość. Problemy jakości. 1999;11:4–9.

Pawelczyk K., Maniecka-Bryła I., Targowski M., Samborska-Sablik A. Satysfakcja pacjentów jako jeden ze wskaźników jakości opieki medycznej na przykładzie poradni lekarza rodzinnego. Acta Clin. Morphol. 2006;3: 20–21.

Thomas L.H., McColl E., Priest J., Bond S., Boys R.J. Newcastle Satisfaction with Nursing Scale: an instrument for quality assessments of nursing care. Qual. in Health Care. 1996;5(2):67–72.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2015-06-28

Jak cytować

1.
LORENCOWICZ, Regina, JASIK, Józef & PITUŁA, Aleksandra. Zarządzanie informacją w procesie pielęgnowania w oddziale neurologicznym. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2015, T. 4, nr 4, s. 162–169. [udostępniono 29.6.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 4 Nr 4 (2015)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 161
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zarządzanie, proces pielęgnowania, neurologia

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa