Udział pielęgniarki w leczeniu udaru niedokrwiennego mózgu — wiedza pielęgniarek oddziału udarowego
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2017.6.4.3Słowa kluczowe
jednostka udarowa, pielęgniarka, udar mózgu, tromboliza, wiedza, umiejętnościAbstrakt
Wstęp. Oddziały udarowe to jednostki stworzone do zapewnienia specjalistycznej opieki w udarze mózgu. Priorytetem jest kompleksowość działań zgodnie z najnowszymi zaleceniami. Pielęgniarka pełni istotną rolę na każdym etapie działań terapeutycznych. Działania przez nią podejmowane powinny być oparte o EBNP (Evidence Based Nursing Practice) i obejmować zakresem wszystkie aspekty opieki nad pacjentem udarowym. Dzięki zastosowaniu aktualnych wyników badań naukowych w praktyce pacjent ma zagwarantowaną najwyższą jakość opieki i bezpieczeństwo.
Cel. W badaniu podjęto problematykę wiedzy personelu pielęgniarskiego zatrudnionego w oddziale udarowym w kontekście informacji teoretycznych i praktycznych związanych z udarem.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 26 pielęgniarek Oddziału Neurologii i Udarowego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Użytym narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki. Niemodyfikowalne czynniki ryzyka udaru mózgu wskazało 77% badanych. Komplet badań wykonywanych w diagnostyce udaru wskazało 15,4% respondentek. Najczęściej pomijano badanie fizykalne. Rekombinowany aktywator plazminogenu (rt-Pa) jako lek określiło 56% badanych, a jako lek stosowany w leczeniu 32%. Ankietowane znają znaczenie słowa tromboliza w 100%, ale możliwość podania jej dotętniczo wskazało 30% badanych. Rekombinowany aktywator plazminogenu (rt-Pa) jako lek stosowany w trombolizie wybrało 43,5%, a streptokinazę 39%. Źródłami wiedzy są praca zawodowa (54%), wykształcenie (27%), szkolenia (19%). Prowadzenie edukacji pacjentów deklaruje 96% ankietowanych.
Wnioski. 1) Znajomość podstawowej tematyki udaru mózgu przez pielęgniarki oddziału udarowego jest na dobrym poziomie. 2) Wiedza pielęgniarek opiera się głównie na doświadczeniu własnym. 3) W zakresie nowych technik leczenia, należy wzmocnić podstawy teoretyczne. 4) Istnieje konieczność organizowania szkoleń, aby aktualizować zdobytą wiedzę o nowe wytyczne i informacje z zakresu nowych badań naukowych. (PNN 2017;6(4):150–156)
Bibliografia
Wiszniewska M., Żdanowicz A. Udział pielęgniarki w kompleksowym leczeniu chorych z udarem niedokrwiennym mózgu. Ze szczególnym zwróceniem uwagi na leczenie trombolityczne. Wyd. PWSZ im. Stanisława Staszica, Piła 2014.
Smelkowska A., Pniewska J., Grabowska-Fudala B., Jaracz K. Rola pielęgniarki w leczeniu trombolitycznym w udarze niedokrwiennym mózgu — opis przypadku. Pielęg Chir Angiol. 2012;2:78–82.
Raciborski F., Gujski M. (Red.), Udary mózgu — rosnący problem w starzejącym się społeczeństwie. Wyd. Raport Instytutu Ochrony Zdrowia, Warszawa 2016. Pobrano 12.03.2017 z https://media.wix.com/ugd/065e7f_7e0e61e23e4e482a93a8a50d721c9552.pdf
Przygotowanie szpitali do leczenia pacjentów z udarem mózgu. Informacja o wynikach kontroli. Wyd. NIK, Warszawa 2016. Pobrano 10.01.2017 z https://www.nik.gov.pl/plik/id,12209,v,artykul_13561.pdf
Sarzyńska-Długosz I. Oddziały udarowe — zadania i organizacja. Pol Prz Neurol. 2008;4(supl. A):16–17.
Jaracz K. Rola pielęgniarki w leczeniu trombolitycznym chorych z ostrym niedokrwiennym udarem mózgu. Pielęg Chir Angiol. 2009;1:1–4.
Gotlib J., Belowska J., Panczyk M., Sienkiewicz Z., Wójcik G. Wiedza i postawy pielęgniarek wobec wykorzystywania wyników badań naukowych w codziennej praktyce klinicznej — doniesienie wstępne. Probl Pielęg. 2014;22(3):281–287.
Middleton S., Grimley R., Alexandrov A.W. Triage, Treatment, and Transfer: Evidence-Based Clinical Practice Recommendations and Models of Nursing Care for the First 72 Hours of Admission to Hospital for Acute Stroke. Stroke. 2015;46(2):e18–e25.
Grochulska A., Jastrzębska M. Poprawa stanu funkcjonalnego osób po przebytym udarze mózgu — rola pielęgniarki. Probl Pielęg. 2012;20(3):300–309.
Rosińczuk-Tonderys J., Ślusarz R., Książkiewicz B. i wsp. Wiedza z zakresu problematyki udarów mózgu — studium porównawcze. Ann UMCS. 2005;60,Supl.16(5):38–42.
Misiak K. The Knowledge About Risk Factors of Cerebral Stroke as a Determinant of the Preventive Procedures. Piel Zdr Publ. 2011;1(2):141–143.
Rosińczuk-Tonderys J. Wiedza społeczeństwa na temat udarów mózgu. Ann. UMCS. 2002;57(11):326–355.
Zych J., Korzekwa P. Analiza stanu wiedzy personelu pielęgniarskiego w zakresie podstawowych informacji o udarze mózgu. Pielęgniarstwo Specjalistyczne. 2017;2(15):53–55.
Adelman E.E., Meurer W.J., Nance D.K. et al. Stroke awareness among inpatient nursing staff at an academic medical center. Stroke. 2014;45(1):271–273.
Rosińczuk J., Kołtuniuk A., Księżyc M., Elias K. Wiedza pielęgniarek na temat udarów mózgu. W: Uchmanowicz I., Rosińczuk J., Jankowska-Polańska B. (Red.), Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie. Tom 1. Wyd. Continuo, Wrocław 2014;290–297.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 454
Liczba cytowań: 0