Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Udział pielęgniarki w leczeniu udaru niedokrwiennego mózgu — wiedza pielęgniarek oddziału udarowego
  • Strona domowa
  • /
  • Udział pielęgniarki w leczeniu udaru niedokrwiennego mózgu — wiedza pielęgniarek oddziału udarowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 6 Nr 4 (2017) /
  4. Artykuły oryginalne

Udział pielęgniarki w leczeniu udaru niedokrwiennego mózgu — wiedza pielęgniarek oddziału udarowego

Autor

  • Justyna Zych Wojewódzki Szpital Specjalistyczny Najświętszej Marii Panny w Częstochowie
  • Piotr Korzekwa Klinika Komed w Częstochowie

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2017.6.4.3

Słowa kluczowe

jednostka udarowa, pielęgniarka, udar mózgu, tromboliza, wiedza, umiejętności

Abstrakt

Wstęp. Oddziały udarowe to jednostki stworzone do zapewnienia specjalistycznej opieki w udarze mózgu. Priorytetem jest kompleksowość działań zgodnie z najnowszymi zaleceniami. Pielęgniarka pełni istotną rolę na każdym etapie działań terapeutycznych. Działania przez nią podejmowane powinny być oparte o EBNP (Evidence Based Nursing Practice) i obejmować zakresem wszystkie aspekty opieki nad pacjentem udarowym. Dzięki zastosowaniu aktualnych wyników badań naukowych w praktyce pacjent ma zagwarantowaną najwyższą jakość opieki i bezpieczeństwo.
Cel. W badaniu podjęto problematykę wiedzy personelu pielęgniarskiego zatrudnionego w oddziale udarowym w kontekście informacji teoretycznych i praktycznych związanych z udarem.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 26 pielęgniarek Oddziału Neurologii i Udarowego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Użytym narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki. Niemodyfikowalne czynniki ryzyka udaru mózgu wskazało 77% badanych. Komplet badań wykonywanych w diagnostyce udaru wskazało 15,4% respondentek. Najczęściej pomijano badanie fizykalne. Rekombinowany aktywator plazminogenu (rt-Pa) jako lek określiło 56% badanych, a jako lek stosowany w leczeniu 32%. Ankietowane znają znaczenie słowa tromboliza w 100%, ale możliwość podania jej dotętniczo wskazało 30% badanych. Rekombinowany aktywator plazminogenu (rt-Pa) jako lek stosowany w trombolizie wybrało 43,5%, a streptokinazę 39%. Źródłami wiedzy są praca zawodowa (54%), wykształcenie (27%), szkolenia (19%). Prowadzenie edukacji pacjentów deklaruje 96% ankietowanych.
Wnioski. 1) Znajomość podstawowej tematyki udaru mózgu przez pielęgniarki oddziału udarowego jest na dobrym poziomie. 2) Wiedza pielęgniarek opiera się głównie na doświadczeniu własnym. 3) W zakresie nowych technik leczenia, należy wzmocnić podstawy teoretyczne. 4) Istnieje konieczność organizowania szkoleń, aby aktualizować zdobytą wiedzę o nowe wytyczne i informacje z zakresu nowych badań naukowych. (PNN 2017;6(4):150–156)

Bibliografia

Wiszniewska M., Żdanowicz A. Udział pielęgniarki w kompleksowym leczeniu chorych z udarem niedokrwiennym mózgu. Ze szczególnym zwróceniem uwagi na leczenie trombolityczne. Wyd. PWSZ im. Stanisława Staszica, Piła 2014.

Smelkowska A., Pniewska J., Grabowska-Fudala B., Jaracz K. Rola pielęgniarki w leczeniu trombolitycznym w udarze niedokrwiennym mózgu — opis przypadku. Pielęg Chir Angiol. 2012;2:78–82.

Raciborski F., Gujski M. (Red.), Udary mózgu — rosnący problem w starzejącym się społeczeństwie. Wyd. Raport Instytutu Ochrony Zdrowia, Warszawa 2016. Pobrano 12.03.2017 z https://media.wix.com/ugd/065e7f_7e0e61e23e4e482a93a8a50d721c9552.pdf

Przygotowanie szpitali do leczenia pacjentów z udarem mózgu. Informacja o wynikach kontroli. Wyd. NIK, Warszawa 2016. Pobrano 10.01.2017 z https://www.nik.gov.pl/plik/id,12209,v,artykul_13561.pdf

Sarzyńska-Długosz I. Oddziały udarowe — zadania i organizacja. Pol Prz Neurol. 2008;4(supl. A):16–17.

Jaracz K. Rola pielęgniarki w leczeniu trombolitycznym chorych z ostrym niedokrwiennym udarem mózgu. Pielęg Chir Angiol. 2009;1:1–4.

Gotlib J., Belowska J., Panczyk M., Sienkiewicz Z., Wójcik G. Wiedza i postawy pielęgniarek wobec wykorzystywania wyników badań naukowych w codziennej praktyce klinicznej — doniesienie wstępne. Probl Pielęg. 2014;22(3):281–287.

Middleton S., Grimley R., Alexandrov A.W. Triage, Treatment, and Transfer: Evidence-Based Clinical Practice Recommendations and Models of Nursing Care for the First 72 Hours of Admission to Hospital for Acute Stroke. Stroke. 2015;46(2):e18–e25.

Grochulska A., Jastrzębska M. Poprawa stanu funkcjonalnego osób po przebytym udarze mózgu — rola pielęgniarki. Probl Pielęg. 2012;20(3):300–309.

Rosińczuk-Tonderys J., Ślusarz R., Książkiewicz B. i wsp. Wiedza z zakresu problematyki udarów mózgu — studium porównawcze. Ann UMCS. 2005;60,Supl.16(5):38–42.

Misiak K. The Knowledge About Risk Factors of Cerebral Stroke as a Determinant of the Preventive Procedures. Piel Zdr Publ. 2011;1(2):141–143.

Rosińczuk-Tonderys J. Wiedza społeczeństwa na temat udarów mózgu. Ann. UMCS. 2002;57(11):326–355.

Zych J., Korzekwa P. Analiza stanu wiedzy personelu pielęgniarskiego w zakresie podstawowych informacji o udarze mózgu. Pielęgniarstwo Specjalistyczne. 2017;2(15):53–55.

Adelman E.E., Meurer W.J., Nance D.K. et al. Stroke awareness among inpatient nursing staff at an academic medical center. Stroke. 2014;45(1):271–273.

Rosińczuk J., Kołtuniuk A., Księżyc M., Elias K. Wiedza pielęgniarek na temat udarów mózgu. W: Uchmanowicz I., Rosińczuk J., Jankowska-Polańska B. (Red.), Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie. Tom 1. Wyd. Continuo, Wrocław 2014;290–297.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2017-06-28

Jak cytować

1.
ZYCH, Justyna & KORZEKWA, Piotr. Udział pielęgniarki w leczeniu udaru niedokrwiennego mózgu — wiedza pielęgniarek oddziału udarowego. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2017, T. 6, nr 4, s. 150–156. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.15225/PNN.2017.6.4.3.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 6 Nr 4 (2017)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 499
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

jednostka udarowa, pielęgniarka, udar mózgu, tromboliza, wiedza, umiejętności

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa