Satysfakcja z opieki pielęgniarskiej a funkcjonalne konsekwencje dolegliwości bólowych pacjentów neurochirurgicznych
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2019.8.1.1Słowa kluczowe
satysfakcja z opieki pielęgniarskiej, funkcjonalne konsekwencje bólu, pacjenci, neurochirurgiaAbstrakt
Wstęp. Satysfakcja pacjentów z opieki pielęgniarskiej to istotny, subiektywny wskaźnik jakości opieki o charakterze relacyjnym, uwarunkowany poziomem świadczonej opieki oraz indywidualną jej percepcją przez pacjentów. W projekcie przyjęto model kompensacyjny satysfakcji pacjentów z opieki.
Cel. Celem pracy jest przedstawienie jaki wymiar satysfakcji z pielęgnowania jest dominujący wśród pacjentów z zespołem bólowym kręgosłupa odcinka lędźwiowego oraz określenie, czy dokonywana przez nich ocena jest zależna od nasilenia funkcjonalnych konsekwencji bólu.
Materiał i metody. Badania wykonano z zastosowaniem metody sondażu diagnostycznego oraz techniki ankietowania. Narzędziami badawczymi pozwalającymi na zgromadzenie informacji były: Skala Newcastle Satysfakcji z Opieki Pielęgniarskiej (Newcastle Satisfaction with Nursing Scale — NSNS) oraz Skala Oceny Bólu według Barbary J. Headley (Visual Analog Scale by Barbara Headley). Dodatkowo opracowano autorski kwestionariusz ankiety uwzględniający zmienne medyczne i społeczno-demograficzne. Badania zrealizowano od stycznia do października 2017 r. wśród 205. pacjentów dwóch klinik neurochirurgicznych. Dobór pacjentów do badań miał charakter celowy. Projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji Bioetycznej przy Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Analizę statystyczną wykonano z zastosowaniem m.in. wielozmiennowej analizy wariancji MANOVA w schemacie mieszanym.
Wyniki. W ocenie badanych pacjentów z zespołem bólowym kręgosłupa odcinka lędźwiowego dominującym wymiarem satysfakcji z pielęgnowania są pozytywne doświadczenia z otrzymywanej na oddziale opieki pielęgniarskiej (M = 5,66; SD = 0,56), zaś zadowolenie z uzyskiwanej opieki utrzymuje się na istotnie statystycznie niższym poziomie (M = 3,05; SD = 0,48). Ogólna satysfakcja z pielęgnowania jest najwyższa u pacjentów przejawiających niskie (M = 4,40; SD = 0,49) oraz wysokie (M = 4,43; SD = 0,53) funkcjonalne konsekwencje bólu.
Wnioski. Wyniki badań zestawione w kontekście modelu kompensacyjnego satysfakcji wskazują, że pacjenci formułując opinię w zakresie satysfakcji z pielęgnowania opierają się na ocenie obiektywnej tj.: doświadczanych zdarzeniach opiekuńczych. (PNN 2019;8(1):4–10)
Bibliografia
Creanga A.A., Gullo S., Kuhlmann A.K.S., Msiska T.W., Galavotti C. Is quality of care a key predictor of perinatal health care utilization and patient satisfaction in Malawi? BMC Pregnancy Childbirth. 2017;17(1):150.
Maconko M., Kopański Z., Strychar J., Małek Ł. Satysfakcja pacjentów z pobytu w SOR ze szczególnym uwzględnieniem opieki pielęgniarskiej. Journal of Clinical Healthcare. 2016;3:36–42.
Aiken L.H., Sermeus W., Van den Heede K. et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. BMJ. 2012;344:e1717.
Otani K., Kurz R.S. The impact of nursing care and other healthcare attributes on hospitalized patient satisfaction and behavioral intentions. J Healthc Manag. 2004;49(3):181–196.
Wagner D., Bear M. Patient satisfaction with nursing care: a concept analysis within a nursing framework. J Adv Nurs. 2009;65(3):692–701.
Bjertnaes O.A., Sjetne I.S., Iversen H.H. Overall patient satisfaction with hospitals: effects of patient-reported experiences and fulfilment of expectations. BMJ Qual Saf. 2012;21(1):39–46.
Mahon P.Y. An analysis of the concept ‘patient satisfaction’ as it relates to contemporary nursing care. J Adv Nurs. 1996;24(6):1241–1248.
Turris S.A. Unpacking the concept of patient satisfaction: a feminist analysis. J Adv Nurs. 2005;50(3):293–298.
Ganzach Y. Goals as Determinants of Nonlinear Noncompensatory Judgment Strategies: Leniency vs Strictness. Organ Behav Hum Decis Process. 1993;56:422–440.
Fishbein M., Ajzen I. Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Addison-Wesley Publishing Company, Philipines 1975.
Fishbein M., Ajzen I. Attitudes and Opinions. Annu Rev Psychol. 1972;23(1):487–544.
Ganzach Y. Negativity (and positivity) in performance evaluation: Three field studies. J Appl Psychol. 1995;80(4):491–499.
Ganzach Y., Czaczkes B. On detecting nonlinear noncompensatory judgment strategies: Comparison of alternative regression models. Organ Behav Hum Decis Process. 1995;61(2):168–176.
Otani K., Harris L.E., Tierney W.M. A paradigm shift in patient satisfaction assessment. Med Care Res Rev. 2003;60(3):347–365.
Turris S.A. Unpacking the concept of patient satisfaction: a feminist analysis. J Adv Nurs. 2005;50(3):293–298.
Lynn M.R., McMillen B.J., Sidani S. Understanding and measuring patients’ assessment of the quality of nursing care. Nurs Res. 2007;56(3):159–166.
Zyznawska J., Mańko G., Kulesa-Mrowiecka M., Brzostek M., Stach B. Wpływ rehabilitacji i programów profilaktycznych na jakość życia i próg odczuwalności bólu u pacjentów z dolegliwościami bólowymi dolnego odcinka kręgosłupa. J Publ Health Nurs Med Rescue. 2013;2:30–44.
Piotrowska M., Kopański Z., Wróblewska M., Błaszczak B. Quality of life of persons with periodontal diseases. J Publ Health Nurs Med Rescue. 2015;1:45–50.
Gutysz-Wojnicka A., Dyk D. Adaptacja polskiej wersji The Newcastle Satisfaction with Nursing Scale (NSNS). Probl Pielęg. 2007;15(2–3):133–138.
Plentara R., Knyszyńska A., Bazydło M. et al. Patient satisfaction measure of the quality of primary health care. Pomeranian J Life Sci. 2015;61(3):335–340.
Dozier A.M., Kitzman H.J., Ingersoll G.L., Holmberg S., Schultz A.W. Development of an instrument to measure patient perception of the quality of nursing care. Res Nurs Health. 2001;24(6):506–517.
Singh J. The Patient Satisfaction Concept: a Review and Reconceptualization. Adv Consum Res. 1989;16:176–179.
Goktas S.B., Yildiz T., Nargiz S.K. The Evaluation of Nursing Care Satisfaction and Patient Learning Needs in day Case Surgery. Indian J Surg. 2015;77(Suppl 3):1172–1179.
Risser N.L. Development of an instrument to measure patient satisfaction with nurses and nursing care in primary care settings. Nurs Res. 1975;24(1):45–52.
Hudak P.L., Hogg-Johnson S., Bombardier C., McKeever P.D., Wright J.G. Testing a new theory of patient satisfaction with treatment outcome. Med Care. 2004;42(8):726–739.
Trout A., Magnusson A.R., Hedges J.R. Patient satisfaction investigations and the emergency department: what does the literature say? Acad Emerg Med. 2000;7(6):695–709.
Merkouris A., Ifantopoulos J., Lanara V., Lemonidou C. Patient satisfaction: a key concept for evaluating and improving nursing services. J Nurs Manag. 1999;7(1):19–28.
Dorigan G.H., Guirardello E.B. Patient satisfaction in a gastroenterology unit. Acta Paul Enferm. 2010;23(4):500–505.
Johansson P., Oléni M., Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: a literature study. Scand J Caring Sci. 2002;16(4):337–344.
Mykowska A. Satysfakcja pacjenta a jakość obsługi medycznej. Zdr Zarz. 2002;4(6):69–73.
Zarzycka D., Bartoń E., Mazur A., Turowski K. Socio-demographic and medical factors associated with patients’ satisfaction with nursing care and their perception of pain. Ann Agric Environ Med. 2018. doi:10.26444/aaem/90385.
Wagner D., Bear M. Patient satisfaction with nursing care: a concept analysis within a nursing framework. J Adv Nurs. 2009;65(3):692–701.
Headley B.J. Chronic pain management. In O’Sullivan S.B., Schmitz T.J. (Ed.), Physical rehabilitation: assessment and treatment. Davis Company, Philadelphia 2006;926–960.
Kim J.A. The effect of supportive nursing care on depression, mood and satisfaction in military patients with low back pain. Kanho Hakhoe Chi. 1990;20(3):324–340.
Negash A.K., Negussie W.D., Demissie A.F. Patients’ satisfaction and associated factors with nursing care services in selected hospitals, Northwest Ethiopia. American Journal of Nursing Science. 2014; 3(3):34–42.
Alfred M., Ubogaya K., Chen X., Wint D., Worral P.S. Effectiveness of culturally focused interventions in increasing the satisfaction of hospitalized Asian patients: a systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep. 2016;14(8):219–256.
Glowacki D. Effective pain management and improvements in patients’ outcomes and satisfaction. Crit Care Nurse. 2015;35(3):33–41.
George S.Z., Hirsh A.T. Distinguishing patient satisfaction with treatment delivery from treatment effect: a preliminary investigation of patient satisfaction with symptoms after physical therapy treatment of low back pain. Arch Phys Med Rehabil. 2005;86(7):1338–1344.
Bozimowski G. Patient perceptions of pain management therapy: a comparison of real-time assessment of patient education and satisfaction and registered nurse perceptions. Pain Manag Nurs. 2012;13(4):186–193.
Koyama T., McHaffie J.G., Laurienti P.J., Coghill R.C. The subjective experience of pain: where expectations become reality. Proc Natl Acad Sci U S A. 2005;102(36):12950–12955.
Ramia E., Nasser S.C., Salameh P., Saad A.H. Patient Perception of Acute Pain Management: Data from Three Tertiary Care Hospitals. Pain Res Manag. 2017;2017:7459360. doi: 10.1155/2017/7459360.
McTier L., Botti M., Duke M. Patient participation in quality pain management during an acute care admission. Clin J Pain. 2014;30(4):316–323.
Tawil S., Iskandar K., Salameh P. Pain management in hospitals: patients’ satisfaction and related barriers. Pharm Pract (Granada). 2018;16(3):1268.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 225
Liczba cytowań: 0