Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Doskonalenie zawodowe pielęgniarek neurochirurgicznych. Doniesienia wstępne
  • Strona domowa
  • /
  • Doskonalenie zawodowe pielęgniarek neurochirurgicznych. Doniesienia wstępne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 8 Nr 3 (2019) /
  4. Artykuły oryginalne

Doskonalenie zawodowe pielęgniarek neurochirurgicznych. Doniesienia wstępne

Autor

  • Robert Ślusarz Neurological and Neurosurgical Nursing Department, Faculty of Health Science, Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University, Toruń, Poland https://orcid.org/0000-0001-6087-1893

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2019.8.3.4

Słowa kluczowe

neuropielęgniarstwo, kształcenie przed i podyplomowe, doświadczenie zawodowe

Abstrakt

Wstęp. Stała aktualizacja i poszerzanie zakresu wiedzy zawodowej jest obowiązkiem każdej pielęgniarki/położnej oraz podstawowym warunkiem prawidłowego wykonywania zawodu. Doskonalenie zawodowe pielęgniarek w dziedzinie neurologii i neurochirurgii obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub zorganizowanych formach i rodzajach kształcenie podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin pielęgniarstwa lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych oraz doskonalenie w innych formach kształcenia. Przeprowadzone badania wskazują, że ścieżka kariery zawodowej dla neuropielęgniarek, jest nieuregulowana i różna w różnych krajach.
Cel. Celem badań była analiza doskonalenia zawodowego pielęgniarek neurochirurgicznych.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono na grupie 93 pielęgniarek zatrudnionych w sześciu ośrodkach neurochirurgicznych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Za pomocą sondażu diagnostycznego, techniką ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dokonano oceny doskonalenia zawodowego. Przeanalizowano zagadnienia dotyczące kształcenia przed i podyplomowego oraz doświadczenia zawodowego.
Wyniki. Najbardziej popularną formą kształcenia podyplomowego jest kurs dokształcający oraz zjazd/konferencja/sympozjum. Większość osób stwierdziła, że ich szkolenia były finansowane przez pracodawcę lub środki własne/prywatne. Wykazano brak szkoleń specyficznych dla pielęgniarek neurochirurgicznych. Wśród trudności/problemów związanych z doskonaleniem zawodowym, najczęściej wskazywano na brak czasu na szkolenie oraz brak interesującej tematyki szkolenia. Większość badanych nie ma zdania dotyczącego tego czy kształcenie zawodowe powinno być oparte na przyznawaniu punktów edukacyjnych/kredytowych.
Wnioski. Przeprowadzone badania wskazują na duże zróżnicowanie w obszarze kształcenia przed i podyplomowego. Wykazano także brak spójnej ścieżki kariery zawodowej dla neuropielęgniarek. (PNN 2019;8(3):119–123)

Bibliografia

Hay S.I., Abajobir A.A., Abate K.H. et al. GBD 2016 DALYs and HALE Collaborators. Global, regional, and national disability-adjusted life-years (DALYs) for 333 diseases and injuries and healthy life expectancy (HALE) for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet. 2017;390(10100):1260–344.

Luna J., Leroi C., Preux P.M., Ngoungou E.B., Marin B., Boumediene F. Screening Questionnaires to Detect Neurological Disorders in Developing Countries: A Systematic Review. Neuroepidemiology. 2020;54(1):24–32. doi: 10.1159/000502234.

Braine M.E., Cook N. An evaluation of post-registration neuroscience focused education and neuroscience nurses’ perceived educational needs. Nurse Educ Today. 2015;35(11):1069–1074.

Govranos M., Newton J.M. Exploring ward nurses’ perceptions of continuing education in clinical settings. Nurse Educ Today. 2014;34(4):655–660.

Bidzińska E., Sobczak M.D., Rakowska K.A. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Probl Pielęg. 2007;15(2–3):197–202.

Cepero J. Differences among quality improvement, evidence-based practice, and research. J Neurosci Nurs. 2011;43(4):230–232.

Szymczak B., Gotlib J. Ocena możliwości doskonalenia zawodowego wśród położnych zatrudnionych w wybranych szpitalach na terenie województw: mazowieckiego, podlaskiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Współczesne Pielęgniarstwo i Ochrona Zdrowia. 2017;6(3):91–97.

Wozowczyk M. Kształcenie podyplomowe pielęgniarek na studiach pomostowych. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy. 2012;8:73–79.

Palczewska A. Analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych na północno-wschodnim Mazowszu. Probl Pielęg. 2008;16(3):285–292.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-28

Jak cytować

1.
ŚLUSARZ, Robert. Doskonalenie zawodowe pielęgniarek neurochirurgicznych. Doniesienia wstępne. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2019, T. 8, nr 3, s. 119–123. [udostępniono 18.5.2025]. DOI 10.15225/PNN.2019.8.3.4.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 8 Nr 3 (2019)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 436
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

neuropielęgniarstwo, kształcenie przed i podyplomowe, doświadczenie zawodowe

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa