Doskonalenie zawodowe pielęgniarek neurochirurgicznych. Doniesienia wstępne
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2019.8.3.4Słowa kluczowe
neuropielęgniarstwo, kształcenie przed i podyplomowe, doświadczenie zawodoweAbstrakt
Wstęp. Stała aktualizacja i poszerzanie zakresu wiedzy zawodowej jest obowiązkiem każdej pielęgniarki/położnej oraz podstawowym warunkiem prawidłowego wykonywania zawodu. Doskonalenie zawodowe pielęgniarek w dziedzinie neurologii i neurochirurgii obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub zorganizowanych formach i rodzajach kształcenie podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin pielęgniarstwa lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych oraz doskonalenie w innych formach kształcenia. Przeprowadzone badania wskazują, że ścieżka kariery zawodowej dla neuropielęgniarek, jest nieuregulowana i różna w różnych krajach.
Cel. Celem badań była analiza doskonalenia zawodowego pielęgniarek neurochirurgicznych.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono na grupie 93 pielęgniarek zatrudnionych w sześciu ośrodkach neurochirurgicznych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Za pomocą sondażu diagnostycznego, techniką ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dokonano oceny doskonalenia zawodowego. Przeanalizowano zagadnienia dotyczące kształcenia przed i podyplomowego oraz doświadczenia zawodowego.
Wyniki. Najbardziej popularną formą kształcenia podyplomowego jest kurs dokształcający oraz zjazd/konferencja/sympozjum. Większość osób stwierdziła, że ich szkolenia były finansowane przez pracodawcę lub środki własne/prywatne. Wykazano brak szkoleń specyficznych dla pielęgniarek neurochirurgicznych. Wśród trudności/problemów związanych z doskonaleniem zawodowym, najczęściej wskazywano na brak czasu na szkolenie oraz brak interesującej tematyki szkolenia. Większość badanych nie ma zdania dotyczącego tego czy kształcenie zawodowe powinno być oparte na przyznawaniu punktów edukacyjnych/kredytowych.
Wnioski. Przeprowadzone badania wskazują na duże zróżnicowanie w obszarze kształcenia przed i podyplomowego. Wykazano także brak spójnej ścieżki kariery zawodowej dla neuropielęgniarek. (PNN 2019;8(3):119–123)
Bibliografia
Hay S.I., Abajobir A.A., Abate K.H. et al. GBD 2016 DALYs and HALE Collaborators. Global, regional, and national disability-adjusted life-years (DALYs) for 333 diseases and injuries and healthy life expectancy (HALE) for 195 countries and territories, 1990–2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet. 2017;390(10100):1260–344.
Luna J., Leroi C., Preux P.M., Ngoungou E.B., Marin B., Boumediene F. Screening Questionnaires to Detect Neurological Disorders in Developing Countries: A Systematic Review. Neuroepidemiology. 2020;54(1):24–32. doi: 10.1159/000502234.
Braine M.E., Cook N. An evaluation of post-registration neuroscience focused education and neuroscience nurses’ perceived educational needs. Nurse Educ Today. 2015;35(11):1069–1074.
Govranos M., Newton J.M. Exploring ward nurses’ perceptions of continuing education in clinical settings. Nurse Educ Today. 2014;34(4):655–660.
Bidzińska E., Sobczak M.D., Rakowska K.A. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Probl Pielęg. 2007;15(2–3):197–202.
Cepero J. Differences among quality improvement, evidence-based practice, and research. J Neurosci Nurs. 2011;43(4):230–232.
Szymczak B., Gotlib J. Ocena możliwości doskonalenia zawodowego wśród położnych zatrudnionych w wybranych szpitalach na terenie województw: mazowieckiego, podlaskiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Współczesne Pielęgniarstwo i Ochrona Zdrowia. 2017;6(3):91–97.
Wozowczyk M. Kształcenie podyplomowe pielęgniarek na studiach pomostowych. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy. 2012;8:73–79.
Palczewska A. Analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych na północno-wschodnim Mazowszu. Probl Pielęg. 2008;16(3):285–292.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 338
Liczba cytowań: 0