System komunikacji alternatywnej i wspomagającej wraz ze stosowanymi znakami oraz wykorzystanie urządzenia sterowanego za pomocą oczu w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2020.9.1.6Słowa kluczowe
komunikacja alternatywna, komunikacja wspomagająca, system AAC, zaburzenia mowy, okulografia, C-EyeAbstrakt
Pacjenci nie komunikujący się werbalnie lub mówiący w sposób niezrozumiały stanowią istotny problem w zapewnieniu właściwej opieki chorych w wyniku braku zrozumienia ich potrzeb. Z tego względu istotne jest posiadanie przez personel pielęgniarski wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji alternatywnej i wspomagającej by porozumieć się z pacjentami z zaburzeniami mowy. Celem pracy jest przedstawienie dotychczasowego stanu wiedzy na temat systemu komunikacji alternatywnej i wspomagającej ze szczególnym uwzgędnieniem wykorzystywanych znaków w Polsce oraz opis urządzenia sterowanego za pomocą oczu. Dokonano przeglądu literatury w zakresie tematów: komunikacja alternatywna i wspomagająca, przykłady znaków stosowanych w komunikacji alternatywnej w Polsce oraz komunikacja za pomocą oczu. Nie każdy człowiek posiada zdolność do komunikowania się werbalnie z otoczeniem. W odniesieniu do tego problemu rozwiązaniem jest komunikacja alternatywna i wspomagająca, która stosuje między innymi znaki oraz urządzenia, dające pacjentowi możliwość komunikowania się z ludźmi. (PNN 2020;9(1):39–45)
Bibliografia
Romski M., Sevcik R.A., Barton-Hulsey A., Whitmore A.S. Early Intervention and AAC: What a Difference 30 Years Makes. Augment Altern Commun. 2015;31(3):181–202.
Kaufmann T., Holz E.M., Kübler A. Comparison of tactile, auditory, and visual modality for brain-computer interface use: a case study with a patient in the locked-in state. Front Neurosci. 2013;7:129.
Norburn K., Levin A., Morgan S., Harding C. A survey of augmentative and alternative communication used in an inner city special school. British Journal of Special Education. 2016;43(3):289–306.
Beukelman D., Mirenda P. Symbol and rate enhancement. In Beukelman D.R., Mirenda P. (Eds.), Augmentative and Alternative Communication: Management of Severe Communication Disorders in Children and Adults (2nd ed.). Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore 1998;39–88.
Na J.Y., Wilkinson K., Karny M., Blackstone S., Stifter C. A Synthesis of Relevant Literature on the Development of Emotional Competence: Implications for Design of Augmentative and Alternative Communication Systems. Am J Speech Lang Pathol. 2016;25(3):441–452.
Käthner I., Kübler A., Halder S. Comparison of eye tracking, electrooculography and an auditory brain-computer interface for binary communication: a case study with a participant in the locked-in state. J Neuroeng Rehabil. 2015;12:76.
Statistics on Voice, Speech, and Language (updated July 11, 2016). Retrieved January 21, 2020, from https://www.nidcd.nih.gov/health/statistics/statistics-voice-speech-and-language.
Statistics Canada. Participation and Activity Limitation Survey, 2006 (updated February 7, 2008). Retrieved January 21, 2020, from https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/89-628-x/2007002/t/4125017-eng.htm.
Speech Pathology Australia’s Submission to the Australian Government Department of Communications and the Arts Communications Accessibility: 2016 and Beyond (updated May 6, 2016). Retrieved January 21, 2020, from https://www.communications.gov.au/sites/default/files/submissions/Speech%20Pathology%20Australia%20submission.pdf
Enderby P., Philipp R. Speech and language handicap: Towards knowing the size of the problem. Br J Disord Commun. 1986;21(2):151–165.
van der Meer L., Kagohara D., Roche L. et al. Teaching Multi-Step Requesting and Social Communication to Two Children with Autism Spectrum Disorders with Three AAC Options. Augment Altern Commun. 2013;29(3):222–234.
Calculator S.N. Use and Acceptance of AAC Systems by Children with Angelman Syndrome. J Appl Res Intellect Disabil. 2013;26(6):557–567.
Nygaard L. System gestów wspomagających porozumiewanie się (SIS). Materiały z konferencji „Pomoc dziecku niepełnosprawnemu — wspomagające i alternatywne metody porozumiewania”, Kwidzyn 1998.
Bielak T., Pacuła J., Romaniszyn-Ziomek L. (Red.)., Poetyka gestów. Język — literatura — kultura. Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2014.
Mizuko M. Transparency and ease of learning of symbols represented by Blissymbols, PCS, and Picsyms. Augment Altern Commun. 1987;3(3):129–136.
Hersh M. Deafblind People, Communication, Independence, and Isolation. J Deaf Stud Deaf Educ. 2013;18(4):446–463.
Staniec E. Metody komunikacji niewerbalnej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. Edukacja — Technika — Informatyka. 2018;4(26):448–459.
Reed C.M., Rabinowitz W.M., Durlach N.I., Braida L.D., Conway-Fithian S., Schultz M.C. Research on the Tadoma method of speech communication. J Acoust Soc Am. 1985;77(1):247–257.
Reed C.M., Rabinowitz W.M., Durlach N.I. et al. Analytic Study of the Tadoma Method: Improving Performance Through the Use of Supplementary Tactual Displays. J Speech Hear Res. 1992;35(2):450–465.
McKnight J.C. Using the Manual Alphabet in Teaching Reading to Learning Disabled Children. J Learn Disabil. 1979;12(9):581–584.
Waters D., Campbell R., Capek C.M. et al. Fingerspelling, signed language, text and picture processing in deaf native signers: The role of the mid-fusiform gyrus. Neuroimage. 2007;35(3):1287–1302.
Benitez-Herreros J., Lopez-Guajardo L. Louis Braille: Light for Blind. Arch Soc Esp Oftalmol. 2016;91(11):e94.
Walker M., Armfield A. What Is the Makaton Vocabulary? Spec Educ Forward Trends. 1981;8(3):19–20.
Barbosa R.T.A., de Oliveira A.S.B., de Lima Antão J.Y.F. et al. Augmentative and alternative communication in children with Down’s syndrome: a systematic review. BMC Pediatr. 2018;18(1):160.
Roper A., Marshall J., Wilson S. Benefits and Limitations of Computer Gesture Therapy for the Rehabilitation of Severe Aphasia. Front Hum Neurosci. 2016;10:595.
Peterson C.C., Slaughter V., Peterson J., Premack D. Children with autism can track others’ beliefs in a competitive game. Dev Sci. 2013;16(3):443–450.
Fröhlich A. (Ed.), Pädagogik bei schwerster Behinderung. Edition Marhold im Wissenschaftsverlag Volker Spiess, Berlin 1991.
Hurlbut B.I., Iwata B.A., Green J.D. Nonvocal Language Acquisition in Adolescents with Severe Physical Disabilities: Bliss Symbol Versus Iconic Stimulus Formats. J Appl Behav Anal. 1982;15(2):241–258.
Rowland C., Schweigert P. Tangible symbols: symbolic communication for individuals with multisensory impairments. Augment Altern Commun. 1989;5(4):226–234.
Tomaszewski P. Constraints on Negative Prefixation in Polish Sign Language. PLoS One. 2015;10(11):e0143574.
Wojda P. Transmission of Polish sign systems. In Brentari D. (Ed.), Sign languages. Cambridge University Press, Cambridge 2010:131–147.
Aparicio M., Peigneux P., Charlier B., Neyrat C., Leybaert J. Early experience of Cued Speech enhances speechreading performance in deaf. Scand J Psychol. 2012;53(1):41–46.
Leybaert J., LaSasso C.J. Cued Speech for Enhancing Speech Perception and First Language Development of Children with Cochlear Implants. Trends Amplif. 2010;14(2):96–112.
Caselli N.K., Sehyr Z.S., Cohen-Goldberg A.M., Emmorey K. ASL-LEX: A lexical database of American Sign Language. Behav Res Methods. 2017;49(2):784–801.
Goldstein H., Cameron H. New Method of Communication for the Aphasic Patient. Ariz Med. 1952;9(8):17–21.
Caves K., Shane H.C., DeRuyter F. Connecting AAC Devices to the World of Information Technology. Assist Technol. 2002;14(1):81–89.
Sigafoos J., Green V.A., Payne D., Son S.-H., O’Reilly M., Lancioni G.E. A Comparison of Picture Exchange and Speech-Generating Devices: Acquisition, Preference, and Effects on Social Interaction. Augment Altern Commun. 2009;25(2):99–109.
Sigafoos J., O’Reilly M., Seely-York S., Edrisinha C. Teaching students with developmental disabilities to locate their AAC device. Res Dev Disabil. 2004;25(4):371–383.
Pinheiro C.G. Jr, Naves E.L., Pino P., Losson E., Andrade A.O., Bourhis G. Alternative communication systems for people with severe motor disabilities: a survey. Biomed Eng Online. 2011;10:31.
Flores M., Musgrove K., Renner S. et al. A Comparison of Communication Using the Apple iPad and a Picture-based System. Augment Altern Commun. 2012;28(2):74–84.
Bruno M.-A., Pellas F., Schnakers C. et al. Le Locked-In Syndrome: la conscience emmurée [Blink and you live: The locked-in syndrome]. Rev Neurol (Paris). 2008;164(4):322–335.
Popa L., Selejan O., Scott A., Mureşanu D.F., Balea M., Rafila A. Reading beyond the glance: eye tracking in neurosciences. Neurol Sci. 2015;36(5):683–688.
Poletti B., Carelli L., Solca F. et al. An eye-tracking controlled neuropsychological battery for cognitive assessment in neurological diseases. Neurol Sci. 2017;38(4):595–603.
Kulasek Ł., Kunka B., Czyżewski A. Badanie rozpoznawania twarzy przez człowieka z wykorzystaniem systemu śledzenia fiksacji wzroku Cyber-Oko. Elektronika — konstrukcje, technologie, zastosowania. 2011;1:29–31.
Kunka B., Kosikowski R., Barlinn J., Kozak K. Brain Rehabilitation in Clinical Trials Setup by Eye-Tracking. In Proceedings of the Fifth International Conference on Telecommunications and Remote Sensing — Volume I: ICTRS. SCITEPRESS, 2016;89–94.
Janssen J., Koekkoek P.S., Moll van Charante E.P., Jaap Kappelle L., Biessels G.J., Rutten G.E.H.M. How to choose the most appropriate cognitive test to evaluate cognitive complaints in primary care. BMC Fam Pract. 2017;18(1):101.
Firsching R. Coma After Acute Head Injury. Dtsch Arztebl Int. 2017;114(18):313–320.
Monti M.M., Laureys S., Owen A.M. The vegetative state. BMJ. 2010;341:c3765.
Simmons A., McCarthy J., Koszalinski R., Hedrick M., Reilly K., Hamby E. Knowledge and experiences with augmentative and alternative communication by paediatric nurses: a pilot study. Disabil Rehabil Assist Technol. 2019;1–13.
Fried-Oken M., Rowland C., Daniels D. et al. AAC to Support Conversation in Persons with Moderate Alzheimer’s Disease. Augment Altern Commun. 2012;28(4):219–231.
Russo M.J., Prodan V., Meda N.N. et al. High-technology augmentative communication for adults with post-stroke aphasia: a systematic review. Expert Rev Med Devices. 2017;14(5):355–370.
Mackenzie L., Bhuta P., Rusten K., Devine J., Love A., Waterson P. Communications Technology and Motor Neuron Disease: An Australian Survey of People With Motor Neuron Disease. JMIR Rehabil Assist Technol. 2016;3(1):e2.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 331
Liczba cytowań: 0