Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

ME/CFS u młodzieży — przegląd badań
  • Strona domowa
  • /
  • ME/CFS u młodzieży — przegląd badań
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 9 Nr 2 (2020) /
  4. Artykuły oryginalne

ME/CFS u młodzieży — przegląd badań

Autor

  • Justyna Szrajda Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego, Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-4698-520X

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2020.9.2.5

Słowa kluczowe

ME/CFS, młodzież, Zespół przewlekłego zmęczenia

Abstrakt

Zespół przewlekłego zmęczenia (CFS), zwany również encefalopatią bólową, bólowym zapaleniem mózgu i rdzenia kręgowego (ME), jest schorzeniem charakteryzującym się długotrwałym zmęczeniem, które nie jest w znacznym stopniu złagodzone podczas odpoczynku, nie jest spowodowane wcześniejszym stanem chorobowym lub ciągłym wysiłkiem. Objawy są dość różnorodne, ale nie specyficzne dla tej jednostki chorobowej. Najczęstsze to: problemy z koncentracją i pamięcią, ból gardła, obrzęk węzłów chłonnych, ból stawów, zaburzenia snu, ból głowy. Co więcej, badanie funkcjonowania autonomicznego układu nerwowego, oraz nietolerancji wysiłku fizycznego uważa się za ważne w procesie diagnozy młodzieży z ME/CFS. Przedstawiona analiza badań pokazuje, że młodzież z ME/CFS pragnie być zrozumiana a ich choroba, którą niewielu rozumie uznana za prawdziwą. Wydaje się, że kontynuowanie edukacji i utrzymanie aktywności społecznej u młodych pacjentów z ME/CFS ma kluczowe znaczenie dla utrzymania jakości życia. ME/CFS u nastolatków może prowadzić do poważnych problemów związanych z nieobecnością w szkole, gorszą jakością życia w szkole i na uczelni, oraz słabszymi osiągnięciami w porównaniu do zdrowych nastolatków. Zaburzenia lękowe mogą współwystępować z ME/CFS u młodzieży. W razie potrzeby można rozważyć leczenie wspomagające chorób współistniejących. Istnieje pilna potrzeba ustalenia skutecznego leczenia ME/CFS. (PNN 2020;9(2):76–79)

Bibliografia

Department of Hygiene, Epidemiology, Ergonomics and Postgraduate Training, Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland

Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego, Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Evengård B., Schacterle R.S., Komaroff A.L. Chronic Fatigue Syndrome: New Insights and Old Ignorance. J Intern Med. 1999;246(5):455–469.

Wallman K.E., Morton A.R., Goodman C., Grove R. Reliability of Physiological, Psychological and Cognitive Variables in Chronic Fatigue Syndrome and the Role of Graded Exercise. J Sports Sci Med. 2005;4(4):463–471.

Sulheim D., Hurum H., Helland I.B., Thaulow E., Wyller V.B. Adolescent Chronic Fatigue Syndrome; A Follow-Up Study Displays Concurrent Improvement of Circulatory Abnormalities and Clinical Symptoms. Biopsychosoc Med. 2012;6:10.

Jason L.A., Richman J.A., Rademaker A.W. et al. A Community-Based Study of Chronic Fatigue Syndrome. Arch Intern Med. 1999;159(18):2129–2137.

Centers for Disease Control and Prevention. Annex 1: “Epidemiology of CFS/ME. UK Department of Health”, 6: “Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome”.

Gallagher A.M., Thomas J.M., Hamilton W.T., White P.D. Incidence of Fatigue Symptoms and Diagnoses Presenting in UK Primary Care From 1990 to 2001. J R Soc Med. 2004;97(12):571–575.

Crawley E.M., Emond A.M., Sterne J.A.C. Unidentified Chronic Fatigue Syndrome/myalgic Encephalomyelitis (CFS/ME) Is a Major Cause of School Absence: Surveillance Outcomes From School-Based Clinics. BMJ Open. 2011;1(2):e000252.

Dowsett E.G., Colby J. Long-Term Sickness Absence Due to ME/CFS in UK Schools: An Epidemiological Study with Medical and Educational Implications. J Chronic Fatigue Syndr. 1997;3(2):29–42.

Słomko J., Newton J.L., Kujawski S. et al. Prevalence and Characteristics of Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalomyelitis (CFS/ME) in Poland: A Cross-Sectional Study. BMJ Open. 2019;9(3):e023955.

Rowe K. Paediatric Patients With Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome Value Understanding and Help to Move on With Their Lives. Acta Paediatr. 2020;109(4):790–800.

Knight S.J., Politis J., Garnham C., Scheinberg A., Tollit M.A. School Functioning in Adolescents With Chronic Fatigue Syndrome. Front Pediatr. 2018;6:302.

Crawley E., Hunt L., Stallard P. Anxiety in Children With CFS/ME. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2009;18(11):683–689.

Stoll S.V.E., Crawley E., Richards V., Lal N., Brigden A., Loades M.E. What Treatments Work for Anxiety in Children With Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalomyelitis (CFS/ME)? Systematic Review. BMJ Open. 2017;7(9):e015481.

Josev E.K., Jackson M.L., Bei B. et al. Sleep Quality in Adolescents With Chronic Fatigue Syndrome/Myalgic Encephalomyelitis (CFS/ME). J Clin Sleep Med. 2017;13(9):1057–1066.

Rowe K.S. Long Term Follow Up of Young People With Chronic Fatigue Syndrome Attending a Pediatric Outpatient Service. Front Pediatr. 2019;7:21.

Retrieved March 15, 2020, from https://www.meassociation.org.uk/about-what-is-mecfs/management/.

Shepherd C. Patient Reaction to the PACE Trial. Lancet Psychiatry. 2016;3(2):e7–8.

Larun L., Brurberg K.G., Odgaard-Jensen J., Price J.R. Exercise Therapy for Chronic Fatigue Syndrome. Cochrane Database Syst Rev. 2017;4(4):CD003200.

Zalewski P., Kujawski S., Tudorowska M. et al. The Impact of a Structured Exercise Programme Upon Cognitive Function in Chronic Fatigue Syndrome Patients. Brain Sci. 2019;10(1):4.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-06-28

Jak cytować

1.
SZRAJDA, Justyna. ME/CFS u młodzieży — przegląd badań. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2020, T. 9, nr 2, s. 76–79. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.15225/PNN.2020.9.2.5.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 9 Nr 2 (2020)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 314
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ME/CFS, młodzież, Zespół przewlekłego zmęczenia

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa