Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Early view
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Kształcenie podyplomowe pielęgniarek neurologicznych — doniesienia wstępne
  • Strona domowa
  • /
  • Kształcenie podyplomowe pielęgniarek neurologicznych — doniesienia wstępne
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 9 Nr 2 (2020) /
  4. Artykuły oryginalne

Kształcenie podyplomowe pielęgniarek neurologicznych — doniesienia wstępne

Autor

  • Robert Ślusarz Katedra Pielęgniarstwa Neurologicznego i Neurochirurgicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Collegium Medicum, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-6087-1893
  • Karolina Filipska Katedra Pielęgniarstwa Neurologicznego i Neurochirurgicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Collegium Medicum, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.15225/PNN.2020.9.2.4

Słowa kluczowe

pielęgniarstwo neurologiczne, kształcenie podyplomowe, pielęgniarki

Abstrakt

Wstęp. Kształcenie podyplomowe pielęgniarek jest integralnym elementem doskonalenia zawodowego. Aktualnie zgodnie z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem, pielęgniarka neurologiczna może doskonalić swoją profesję w ramach samokształcenia lub w ramach zorganizowanych form i rodzajów kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie różnych szkoleń specjalistycznych, nabywania umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin pielęgniarstwa lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych.
Cel. Celem badań była analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek neurologicznych.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono na grupie 128 pielęgniarek zatrudnionych w 9 ośrodkach neurologicznych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Grudziądz, Świecie, Lipno). Za pomocą sondażu diagnostycznego, techniką ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dokonano oceny kształcenie podyplomowego.
Wyniki. Wykazano, że istnieją różnice istotne statystycznie pomiędzy wiekiem, stażem i wykształceniem badanych a preferowaną formę kształcenia (p < 0.05) i przyznawaniem punktów edukacyjnych za szkolenie (p < 0.05). Stwierdzono również, że wiek i staż na oddziale neurologii różnicuje formę finansowania szkolenia (p < 0.05). Dodatkowo staż pracy jest czynnikiem istotnie różnicującym specyfikę tematyczną szkolenia (p < 0.05).
Wnioski. Najbardziej popularną formą kształcenia podyplomowego jest specjalizacja oraz kurs specjalistyczny. Istotną forma dokształcania jest również udział w konferencji/sympozjum. Zdecydowana większość badanych stwierdziła, że ich szkolenia są finansowane przez środki własne/prywatne. Stwierdzono u badanych brak wiedzy na temat szkoleń specyficznych dla pielęgniarek neurologicznych z jednoczesnym zapotrzebowaniem na takie szkolenia. Wśród trudności/problemów związanych z doskonaleniem zawodowym, najczęściej wskazywano na brak czasu na szkolenie oraz trudności z jego finansowaniem. Prawie połowa przebadanych osób oczekuje na przyznawanie punktów edukacyjnych/kredytowych za kształcenie. (PNN 2020;9(2):71–75)

Bibliografia

Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2011 r., nr 174, poz. 1039).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2016 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1761).

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz.U. z 2017 r., poz. 497).

Braine M.E., Cook N. An evaluation of post-registration neuroscience focused education and neuroscience nurses’ perceived educational needs. Nurse Educ Today. 2015;35(11):1069–1074.

Ślusarz R. Professional Development of Neurosurgical Nurses. Preliminary Reports. J Neurol Neurosurg Nurs. 2019;8(3):119–123.

World Health Organization. Atlas: Country Resources for Neurological Disorders 2004. Retrieved December 18, 2014, from http://www.who.int/mental_health/neurology/epidemiology/en/

Long A.F., Kneafsey R., Ryan J., Berry J. The role of the nurse within the multi-professional rehabilitation team. J Adv Nurs. 2002;37(1):70–78.

Ellenbecker C.H. Preparing the nursing workforce of the future. Policy Polit Nurs Pract. 2010;11(2):115–125.

Forde-Johnson C. A survey of specialist education available to neuroscience nurses across Europe. Br J Neurosci Nurs. 2007;3(11):522–525.

Ślusarz R., Beuth W., Dzięcielska M., Kasprzak H.A. Doskonalenie zawodowe personelu pielęgniarskiego neurochirurgii i neurotraumatologii. Antidotum. 2001;10(8)11–19.

Ślusarz R., Ireland S., Green T. Specialist nursing training in Poland: Applications for neuroscience nursing. Can J Neurosci Nurs. 2012;34(3):12–17.

Kobos E., Leńczuk-Gruba A., Idzik A., Sienkiewicz Z. Rola zakładu pracy w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym w kontekście barier edukacyjnych dostrzeganych przez pielęgniarki. Probl Pielęg. 2010;18(2):134–138.

Jagodzińska A., Rezmerska L. Czynniki wpływające na podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w ramach kształcenia podyplomowego. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu. 2017;4:44–60.

Blegen M.A., Goode C.J., Park S.H., Vaughn T., Spetz J. Baccalaureate education in nursing and patient outcomes. J Nurs Adm. 2013;43(2):89–94.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-06-28

Jak cytować

1.
ŚLUSARZ , Robert & FILIPSKA, Karolina. Kształcenie podyplomowe pielęgniarek neurologicznych — doniesienia wstępne. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2020, T. 9, nr 2, s. 71–75. [udostępniono 18.11.2025]. DOI 10.15225/PNN.2020.9.2.4.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 9 Nr 2 (2020)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 244
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pielęgniarstwo neurologiczne, kształcenie podyplomowe, pielęgniarki

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa