Kształcenie podyplomowe pielęgniarek neurologicznych — doniesienia wstępne
DOI:
https://doi.org/10.15225/PNN.2020.9.2.4Słowa kluczowe
pielęgniarstwo neurologiczne, kształcenie podyplomowe, pielęgniarkiAbstrakt
Wstęp. Kształcenie podyplomowe pielęgniarek jest integralnym elementem doskonalenia zawodowego. Aktualnie zgodnie z obowiązującym w Polsce ustawodawstwem, pielęgniarka neurologiczna może doskonalić swoją profesję w ramach samokształcenia lub w ramach zorganizowanych form i rodzajów kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie różnych szkoleń specjalistycznych, nabywania umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin pielęgniarstwa lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych.
Cel. Celem badań była analiza kształcenia podyplomowego pielęgniarek neurologicznych.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono na grupie 128 pielęgniarek zatrudnionych w 9 ośrodkach neurologicznych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego (Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Grudziądz, Świecie, Lipno). Za pomocą sondażu diagnostycznego, techniką ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety dokonano oceny kształcenie podyplomowego.
Wyniki. Wykazano, że istnieją różnice istotne statystycznie pomiędzy wiekiem, stażem i wykształceniem badanych a preferowaną formę kształcenia (p < 0.05) i przyznawaniem punktów edukacyjnych za szkolenie (p < 0.05). Stwierdzono również, że wiek i staż na oddziale neurologii różnicuje formę finansowania szkolenia (p < 0.05). Dodatkowo staż pracy jest czynnikiem istotnie różnicującym specyfikę tematyczną szkolenia (p < 0.05).
Wnioski. Najbardziej popularną formą kształcenia podyplomowego jest specjalizacja oraz kurs specjalistyczny. Istotną forma dokształcania jest również udział w konferencji/sympozjum. Zdecydowana większość badanych stwierdziła, że ich szkolenia są finansowane przez środki własne/prywatne. Stwierdzono u badanych brak wiedzy na temat szkoleń specyficznych dla pielęgniarek neurologicznych z jednoczesnym zapotrzebowaniem na takie szkolenia. Wśród trudności/problemów związanych z doskonaleniem zawodowym, najczęściej wskazywano na brak czasu na szkolenie oraz trudności z jego finansowaniem. Prawie połowa przebadanych osób oczekuje na przyznawanie punktów edukacyjnych/kredytowych za kształcenie. (PNN 2020;9(2):71–75)
Bibliografia
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2011 r., nr 174, poz. 1039).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2016 r. w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1761).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz.U. z 2017 r., poz. 497).
Braine M.E., Cook N. An evaluation of post-registration neuroscience focused education and neuroscience nurses’ perceived educational needs. Nurse Educ Today. 2015;35(11):1069–1074.
Ślusarz R. Professional Development of Neurosurgical Nurses. Preliminary Reports. J Neurol Neurosurg Nurs. 2019;8(3):119–123.
World Health Organization. Atlas: Country Resources for Neurological Disorders 2004. Retrieved December 18, 2014, from http://www.who.int/mental_health/neurology/epidemiology/en/
Long A.F., Kneafsey R., Ryan J., Berry J. The role of the nurse within the multi-professional rehabilitation team. J Adv Nurs. 2002;37(1):70–78.
Ellenbecker C.H. Preparing the nursing workforce of the future. Policy Polit Nurs Pract. 2010;11(2):115–125.
Forde-Johnson C. A survey of specialist education available to neuroscience nurses across Europe. Br J Neurosci Nurs. 2007;3(11):522–525.
Ślusarz R., Beuth W., Dzięcielska M., Kasprzak H.A. Doskonalenie zawodowe personelu pielęgniarskiego neurochirurgii i neurotraumatologii. Antidotum. 2001;10(8)11–19.
Ślusarz R., Ireland S., Green T. Specialist nursing training in Poland: Applications for neuroscience nursing. Can J Neurosci Nurs. 2012;34(3):12–17.
Kobos E., Leńczuk-Gruba A., Idzik A., Sienkiewicz Z. Rola zakładu pracy w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym w kontekście barier edukacyjnych dostrzeganych przez pielęgniarki. Probl Pielęg. 2010;18(2):134–138.
Jagodzińska A., Rezmerska L. Czynniki wpływające na podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w ramach kształcenia podyplomowego. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu. 2017;4:44–60.
Blegen M.A., Goode C.J., Park S.H., Vaughn T., Spetz J. Baccalaureate education in nursing and patient outcomes. J Nurs Adm. 2013;43(2):89–94.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 168
Liczba cytowań: 0