I Like the Practical Side. Early Career Teachers in Catholic Schools, Interpretative Autonomy, and Negotiating Secular and Religious Boundaries. A Preliminary Study
DOI:
https://doi.org/10.12775/Pch.2020.021Słowa kluczowe
szkoły katolickie, początkujący nauczyciele, autonomia interpretacyjna, sekularyzacjaAbstrakt
Podoba mi się strona praktyczna. Początkujący nauczyciele w szkołach katolickich, autonomia interpretacyjna oraz negocjowanie granic świeckich i religijnych. Studium wstępne
Niniejsze studium stanowi badanie wstępne nauczycieli na początkowym etapie kariery zawodowej, którzy pracują w szkołach katolickich w regionalnej diecezji Australii. Badanie tej grupy nauczycieli ma na celu poznanie religijnych i świeckich wpływów na wskazaną grupę nauczycieli oraz określenie, w jaki sposób te wpływy mogą kształtować ich pracę w szkołach katolickich. Do opisania nauczycieli na początkowym etapie kariery zawodowej stosuje się szereg kategorii analitycznych, w tym pojęcie autonomii interpretacyjnej. Pozwala to nauczycielom rozpoczynającym karierę zawodową negocjować swoje zaangażowanie w szkole w odniesieniu do ich osobistych wyborów. Kluczowe ustalenia wskazują na znaczenie wartości w kształtowaniu tożsamości nauczycieli oraz miejsce szkoły jako najważniejszego wyznacznika życia religijnego nauczycieli. W świetle wyników przedstawiono szereg zaleceń dotyczących formacji nauczycieli.
Bibliografia
Angus, L. (2015). School choice: Neoliberal education policy and imagined futures. British Journal of Sociology of Education, 36(3), 395–413.
Baker, J. & Smith, B. (2015). American secularism: Cultural contours of nonreligious belief systems. New York: New York Press.
Bertaux, D. (Ed.). (1981). Biography and history: The life history approach to social sciences. Beverly Hills, CA.: Sage.
Bibby, R., Thiessen, J. & Bailey, M. (2019). The millennial mosaic. Toronto: Dundurn.
Bruner, J. (1987). Life as Narrative. Social Research, 54(1), 11–32.
Casson, A. (2011). The Right to Bricolage: Catholic Students Perceptions of Their Religious Identity and Implications for Catholic Schools in England. Journal of Beliefs and Values, 32(2), 207–218.
Casson, A. & Cooling, T. (2020). Religious Education for Spiritual Bricoleurs? Journal of Beliefs and Values, 41(1), 20–33.
Clydesdale, T. & Garces-Foley, K. (2019). Understanding the Religious and Secular Lives of American Young Adults. New York: Oxford University Press.
Denzin, N. (1988). Interpretive biography. London: Sage.
Hoge, D., Johnson, B. & Luidens, D. (1994). Vanishing boundaries: The religion of Mainline Protestant baby boomers. Westminster: John Knox Press.
Dillon, M. (2018). Post secular Catholicism: Relevance and renewal. New York: Oxford University Press.
Eckland, E., Park, J. & Sorrell, K. (2011). Scientists negotiate boundaries between religion and science. Journal for the Scientific Study of Religion, 50(3), 552–569.
Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: Sage.
McCarthy, M. (2016). Parental choice of school by rural and remote parents. Issues in Educational Research, 26(1), 29–44.
Rosenthal, G. (2004). Biographical research. In C. Seale, G. Gobo, J. Gubrium & D. Silverman (Eds.), Qualitative Research Practice (pp. 48–65). London: Sage.
Rymarz, R. (2017). The paradox of Catholic schools. In R. Rymarz & A. Belmonte (Eds.), Religious education in Australian Catholic schools. Mulgrave: John Garrett.
Sorrell, K. & Ecklund, E. (2019). How UK scientists legitimize religion and science through boundary work. Sociology of Religion, 80(3), 350–372.
Stoltz, J., Purdie, S., Englberger, T., Konemann, J. & Kruggeler, M. (2015). (Un)Believing in modern society: Religion, spirituality, and religious-secular competition. London: Ashgate.
Wuthnow, R. (1987). Meaning and moral order: Exploration in cultural analysis. Berkeley: University of California Press.
Zuckerman, P., Galen, L. & Pasquale, F. (2016). The nonreligious. New York: Oxford University Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Paedagogia Christiana

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 629
Liczba cytowań: 0