Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

I Like the Practical Side. Early Career Teachers in Catholic Schools, Interpretative Autonomy, and Negotiating Secular and Religious Boundaries. A Preliminary Study
  • Strona domowa
  • /
  • I Like the Practical Side. Early Career Teachers in Catholic Schools, Interpretative Autonomy, and Negotiating Secular and Religious Boundaries. A Preliminary Study
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 46 Nr 2 (2020): Being Alone Together in Education /
  4. Artykuły / Articles

I Like the Practical Side. Early Career Teachers in Catholic Schools, Interpretative Autonomy, and Negotiating Secular and Religious Boundaries. A Preliminary Study

Autor

  • Richard Rymarz BBI – The Australian Institute of Theological Education https://orcid.org/0000-0001-7574-1661

DOI:

https://doi.org/10.12775/Pch.2020.021

Słowa kluczowe

szkoły katolickie, początkujący nauczyciele, autonomia interpretacyjna, sekularyzacja

Abstrakt

Podoba mi się strona praktyczna. Początkujący nauczyciele w szkołach katolickich, autonomia interpretacyjna oraz negocjowanie granic świeckich i religijnych. Studium wstępne

Niniejsze studium stanowi badanie wstępne nauczycieli na początkowym etapie kariery zawodowej, którzy pracują w szkołach katolickich w regionalnej diecezji Australii. Badanie tej grupy nauczycieli ma na celu poznanie religijnych i świeckich wpływów na wskazaną grupę nauczycieli oraz określenie, w jaki sposób te wpływy mogą kształtować ich pracę w szkołach katolickich. Do opisania nauczycieli na początkowym etapie kariery zawodowej stosuje się szereg kategorii analitycznych, w tym pojęcie autonomii interpretacyjnej. Pozwala to nauczycielom rozpoczynającym karierę zawodową negocjować swoje zaangażowanie w szkole w odniesieniu do ich osobistych wyborów. Kluczowe ustalenia wskazują na znaczenie wartości w kształtowaniu tożsamości nauczycieli oraz miejsce szkoły jako najważniejszego wyznacznika życia religijnego nauczycieli. W świetle wyników przedstawiono szereg zaleceń dotyczących formacji nauczycieli.

Bibliografia

Angus, L. (2015). School choice: Neoliberal education policy and imagined futures. British Journal of Sociology of Education, 36(3), 395–413.

Baker, J. & Smith, B. (2015). American secularism: Cultural contours of nonreligious belief systems. New York: New York Press.

Bertaux, D. (Ed.). (1981). Biography and history: The life history approach to social sciences. Beverly Hills, CA.: Sage.

Bibby, R., Thiessen, J. & Bailey, M. (2019). The millennial mosaic. Toronto: Dundurn.

Bruner, J. (1987). Life as Narrative. Social Research, 54(1), 11–32.

Casson, A. (2011). The Right to Bricolage: Catholic Students Perceptions of Their Religious Identity and Implications for Catholic Schools in England. Journal of Beliefs and Values, 32(2), 207–218.

Casson, A. & Cooling, T. (2020). Religious Education for Spiritual Bricoleurs? Journal of Beliefs and Values, 41(1), 20–33.

Clydesdale, T. & Garces-Foley, K. (2019). Understanding the Religious and Secular Lives of American Young Adults. New York: Oxford University Press.

Denzin, N. (1988). Interpretive biography. London: Sage.

Hoge, D., Johnson, B. & Luidens, D. (1994). Vanishing boundaries: The religion of Mainline Protestant baby boomers. Westminster: John Knox Press.

Dillon, M. (2018). Post secular Catholicism: Relevance and renewal. New York: Oxford University Press.

Eckland, E., Park, J. & Sorrell, K. (2011). Scientists negotiate boundaries between religion and science. Journal for the Scientific Study of Religion, 50(3), 552–569.

Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: Sage.

McCarthy, M. (2016). Parental choice of school by rural and remote parents. Issues in Educational Research, 26(1), 29–44.

Rosenthal, G. (2004). Biographical research. In C. Seale, G. Gobo, J. Gubrium & D. Silverman (Eds.), Qualitative Research Practice (pp. 48–65). London: Sage.

Rymarz, R. (2017). The paradox of Catholic schools. In R. Rymarz & A. Belmonte (Eds.), Religious education in Australian Catholic schools. Mulgrave: John Garrett.

Sorrell, K. & Ecklund, E. (2019). How UK scientists legitimize religion and science through boundary work. Sociology of Religion, 80(3), 350–372.

Stoltz, J., Purdie, S., Englberger, T., Konemann, J. & Kruggeler, M. (2015). (Un)Believing in modern society: Religion, spirituality, and religious-secular competition. London: Ashgate.

Wuthnow, R. (1987). Meaning and moral order: Exploration in cultural analysis. Berkeley: University of California Press.

Zuckerman, P., Galen, L. & Pasquale, F. (2016). The nonreligious. New York: Oxford University Press.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

1.
RYMARZ, Richard. I Like the Practical Side. Early Career Teachers in Catholic Schools, Interpretative Autonomy, and Negotiating Secular and Religious Boundaries. A Preliminary Study. Paedagogia Christiana [online]. 28 grudzień 2020, T. 46, nr 2, s. 107–119. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/Pch.2020.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 46 Nr 2 (2020): Being Alone Together in Education

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Paedagogia Christiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 629
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szkoły katolickie, początkujący nauczyciele, autonomia interpretacyjna, sekularyzacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa