Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Figures on a Windswept Shore: The Interplay of Aloneness and Communitas in Oral Storytelling
  • Strona domowa
  • /
  • Figures on a Windswept Shore: The Interplay of Aloneness and Communitas in Oral Storytelling
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education /
  4. Being Alone Together in Education

Figures on a Windswept Shore: The Interplay of Aloneness and Communitas in Oral Storytelling

Autor

  • Catherine Heinemeyer York St John University, Department of Drama and Theatre https://orcid.org/0000-0001-6300-5544

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2020.008

Słowa kluczowe

opowiadanie historii, samotność, wspólnota, wewnętrzność, młodzi ludzie, opowiadanie historii a zdrowie psychiczne

Abstrakt

Postaci na wichrowym brzegu. Współzależność samotności i wspólnotowości w ustnym opowiadaniu historii

Opowiadanie historii jest artystyczną praktyką, rozumianą często jako tworzenie poczucia bycia razem, lub, używając bardziej dokładnego terminu autorstwa Victora Turnera (1969), ‘communitas’ – wspólnoty. Jednak moje doświadczenie jako gawędziarza (storyteller) w pracy z młodymi ludźmi w wielu kontekstach, w tym klinik zdrowia psychicznego, ukazuje samotność jako równie istotną cechę spotkań mających na celu opowiadanie historii. Wiele opowieści przedstawia osamotnione postacie i opowiadanie o nich przywołuje własne doświadczenie osamotnienia snującego narrację. Wielu słuchaczy ceni możliwość pozostawienia ich samych na czas trwania historii i zareagowania na nią prywatnie. Obserwowanie tego nasuwało mi często alegorię opowieści jako skalistego brzegu, na którym każdy ze słuchaczy wędruje osobno, pozostając świadomym obecności innych. W niniejszym eseju „przeplatam” historię pt. „Skradzione Dziecko”, baśń o wyizolowanej młodej kobiecie, ze spostrzeżeniami z dwóch klinik zdrowia psychicznego dla młodzieży, w których prowadziłam warsztaty z opowiadania historii (storytelling). W ten sposób staram się zilustrować współzależność samotności i wspólnotowości w ustnym przekazywaniu historii, na którą zwrócił uwagę Jean-Luc Nancy (1991, s. 35), pisząc, iż „pojedyncze byty wspierają się razem”. Tak więc nie sposób mówić o prostym przeciwstawieniu sobie samotności i wspólnotowości; oferuję nieśmiało eksperymentalny dowód, iż momenty zaskakującego połączenia umożliwia uprzednie pozwolenie, by być oddzielonym.

Bibliografia

Benjamin, W. (1973 [1936]). The Storyteller: Reflections on the Works of Nikolai Leskov. In H. Arendt (ed.), Illuminations (pp. 83-109). London: Fontana.

Gaylord, K. (1983). Theatrical performances: Structure and process, tradition and revolt. In J. B. Kamerman & R. Martorella (eds.), Performers & Performances: The social organization of work (pp. 13-49). New York: Praeger Publishers.

Gersie, A. (1997). Reflections on Therapeutic Storymaking: the use of stories in groups. London and Bristol, Pennsylvania: Jessica Kingsley Publishers.

Heinemeyer, C. (2015). Storytelling at an adolescent mental health unit. Storytelling with Adolescents – research through practice. http://storytellingwithadolescents.blogspot.com/2015/03/storytelling-at-adolescent-mental.html [accessed 10.02.2020].

Heinemeyer, C. (2018). Adventures in storyhacking: facilitating indirect inter-community dialogue through storytelling. Teaching Artist Journal, 16, 3-4. DOI: 10.13140/RG.2.2.11861.27361.

Kuppers, P. (2007). Community Arts Practices: Improvising being-together. In P. Kuppers & G. Robinson, G. (eds.), The Community Performance Reader (pp. 34-47). Abingdon: Routledge.

Levinas, E. (1969). Totality and Infinity: an essay on exteriority. Tr. A. Lingis. Pittsburgh: Duquesne University Press.

Mead, G. (2011) Coming Home To Story: Storytelling beyond happily ever after. Bristol: Vala Publishing.

Nancy, J.-L. (1991). Inoperative Community. Trans. P. Connor, L. Garbus, M. Holland, & S. Sawhney. Minneapolis, MI: University of Minnesota Press.

Ryan, P. & Schatt, D. (2014). Can You Describe the Experience? Storytelling, Self, Society, 10(2), 131-155.

Stallings, F. (1988). The web of silence: The storyteller’s power to hypnotize. National Storytelling Journal, 5(2), 4-13.

Stern, J. (2015). Soul-searching and re-searching: action philosophy alone. Educational Action Research, 23(1), 104-115. DOI: 10.1080/09650792.2014.994015.

Turner, V. (1969). Liminality and Communitas. In V. Turner (ed.), The Ritual Process: Structure and Anti-Structure (pp. 94-130). Chicago: Aldine Publishing.

Van Deusen, K. (2001). The Flying Tiger: Women Shamans and Storytellers of the Amur. McGill-Queen’s University Press.

Vygotsky, L. S. (1967). Imagination and Creativity in Childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7-97.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-05-15

Jak cytować

1.
HEINEMEYER, Catherine. Figures on a Windswept Shore: The Interplay of Aloneness and Communitas in Oral Storytelling. Paedagogia Christiana [online]. 15 maj 2020, T. 45, nr 1, s. 123–135. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2020.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 45 Nr 1 (2020): Being Alone Together in Education

Dział

Being Alone Together in Education

Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Paedagogia Christiana

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 549
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

opowiadanie historii, samotność, wspólnota, wewnętrzność, młodzi ludzie, opowiadanie historii a zdrowie psychiczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa