The Loneliness and Isolation of the Parentified Child in the Family
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2020.006Słowa kluczowe
parentyfikacja, izolacja, samotność, dziecko w rodzinieAbstrakt
Samotność i izolacja dziecka parentyfikowanego w rodzinie
Parentyfikacja to zjawisko występujące w życiu rodzinnym, które polega na odwróceniu ról między dzieckiem a rodzicem/rodzicami (Böszörményi-Nagy i Spark, 1973). W realizowanych przez autorkę badaniach, osadzonych w paradygmacie interpretatywnym, parentyfikacja staje się głównym przedmiotem zainteresowania. Na podstawie zgromadzonego materiału badawczego autorka wyróżnia etapy dzieciństwa parentyfikowanego, a w ich ramach takie kategorie jak: odpowiedzialność, niedobrowolny heroizm, samoradzenie sobie i osamotnienie. W odniesieniu do dwóch ostatnich kategorii autorka konstruuje obraz osamotnionego dziecka doświadczającego odwrócenia ról w rodzinie. Na uwagę zasługuje fakt, że dochodzi tu do swoistego paradoksu – osamotnienia dziecka w rodzinie, środowisku mu najbliższym. Toczy ono samotną walkę o przetrwanie i właściwe funkcjonowanie rodziny, zachowanie pozorów normalności, utrzymywanie rodzinnej homeostazy, zaspokojenie potrzeb swoich i bliskich.
Bibliografia
Barbaro de, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Böszörményi-Nagy, I. & Spark, G. (1973). Invisible Loyalties: Reciprocity in Intergenerational Family Therapy. New York: Harper and Row.
Chase, N. D. (1999). Parentification: An Overview of Therapy, Research and Societal Issues. In N. D. Chase (ed.), Burdened Children Theory. Research and Treatment of Parentification (pp. 3-34). Thousand Oaks, London. New Delhi: Sage Publications.
Dubas, E. (2006). Samotność – uniwersalny „temat” życia ludzkiego i wychowania. In P. Domeradzki, W. Tyburski (eds.), Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne (pp. 329-349). Toruń: Wydawnictwo UMK.
Earley, L. & Cushway, D. (2002). Parentified Child. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 7(2), 163-178.
Eiseberg, N. (1992). The Caring Child. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Grzegorzewska, I. (2016). Parentyfikacja w rodzinach z problemem alkoholowym. Alcoholism and Drug Addiction, 29, 27-38.
Hooper L. M. (2008). The Application of Attachment Theory and Family Systems Theory To The Phenomena of Parentification. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 15, 217-233.
Izdebska, J. (2004). Dziecko osamotnione w rodzinie. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Jurkovic, G. J. (1997). Lost Childhoods: The Plight Of The Parentified Child. New York: Brunner/Mazel Publishers.
Jurkovic, G. J., Thirkield, A. & Morrell, R. (2001). Parentification of adult children of divorce: A multidimensional analysis. Journal of Youth and Adolescence, 30, 245-257.
Lalak, D. (2010). Podejście biograficzne (biograficzność) w naukach o wychowaniu. Trzy perspektywy dyskursu. In S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 257-280). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łopatkowa, M. (1983). Samotność dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Minuchin, S. (1974). Families and Family Therapy. Boston, MA: Harvard Press i London: Tavistock.
Riemann, G. & Schütze, F. (1992). Trajektoria jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów życiowych. Kultura i Społeczeństwo, 34(2), 89-111.
Schier, K. (2012). „Gdy dziecko staje się rodzicem” – odwrócona troska, czyli zjawisko parentyfikacji w rodzinie. In B. Tryjarska (ed.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości (pp. 63-80). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Schier, K. (2015). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Schütze, F. (1983). Biographieforschung und narratives Interview. Neue Praxis, (3), 283-293.
Sławecki, B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. In D. Jelmieniak (ed.), Badania jakościowe. Podejście i teorie, vol. 1 (pp. 57-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Urbaniak-Zając, D. & Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Paedagogia Christiana
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2984
Liczba cytowań: 0