Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Prospołeczność inspirowana charyzmatem jedności Chiary Lubich. Przykład wykorzystania w przedszkolu
  • Strona domowa
  • /
  • Prospołeczność inspirowana charyzmatem jedności Chiary Lubich. Przykład wykorzystania w przedszkolu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich /
  4. Artykuły / Articles

Prospołeczność inspirowana charyzmatem jedności Chiary Lubich. Przykład wykorzystania w przedszkolu

Autor

  • Robert Roche Olivar emerytowany profesor na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Autonomicznego w Barcelonie https://orcid.org/0000-0002-0796-5193
  • Sandra Rodríguez Gil LIPA (Laboratori Investigació Prosocial Aplicada) na Uniwersytecie Autonomicznym w Barcelonie https://orcid.org/0000-0001-9844-669X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.022

Słowa kluczowe

prospołeczność, charyzmat jedności, przedszkole, badania w działaniu, Laboratorium Stosowanych Badań Prospołecznych

Abstrakt

Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej podjęto próbę odpowiedzi na pytania: w jaki sposób duchowe lub religijne intuicje znajdują zastosowanie w życiu? Lub bardziej: co staje się z konkretnymi fragmentami ewangelicznymi, gdy przechodzą przez strukturę systemu myślenia? Jakie charakterystyczne cechy może uzyskać określony charyzmat, gdy analizuje się go i eksperymentalnie wprowadza w życie z naukowej perspektywy i metodologii? W pierwszej części przedstawiamy biograficzną i zawodową podróż grupy akademickiej, która rozpoczęła się od troski i doświadczenia osoby, pierwszego autora, około 38 lat wcześniej. Grupa ta starała się opracować model teoretyczno-aplikacyjny, początkowo osadzony w dziedzinie edukacji, a obecnie wprowadzany w różnych obszarach ludzkiej aktywności, odpowiadając na duchowy charyzmat współczesnej kobiety uznany za uniwersalny przez Kościół. Druga część prezentuje jedno z ostatnich doświadczeń owych aplikacji w dziedzinę edukacji. To doświadczenie odnosi się do wieku niemowlęcego, który jest kluczowym momentem w kształtowaniu pozytywnych rysów w rozwoju osobowości, jak również w budowaniu pozytywnych wzorców dla późniejszych relacji interpersonalnych i społecznych, łącząc prospołeczność i współpracę z bardzo eksperymentalną metodologią.

Bibliografia

Bedoya Rodriquez, Ana Esther. Del liderazgo transformacional al liderazgo prosocial: Evidencias obtenidas en la Dirección de organizaciones sanitarias catalanas. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona, 2015.

Caprara, Gian Vittorio, Guido Alessandri, Nancy Eisenberg. „Prosociality: The Contribution of Traits, Values, and Self-Efficacy Beliefs”. Journal of Personality and Social Psychology 6/102 (2012): 1289–1303. DOI: 10.1037/a0025626.

Cirera Amores, Maria Carme. Estudio cualitativo del liderazgo prosocial: El Proyecto SPRING. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona, 2015.

Escotorín, Soza, Gloria Pilar, Robert Roche. Cómo y por qué prosocializar la atención sanitaria: reflexiones, desafíos y propuestas. La Garriga: Fundación Martì L’Humà, 2011.

Escotorín, Soza, Gloria Pilar. Comunicación interpersonal de calidad prosocial: hacia una definición del concepto y síntesis teórica actualizada del modelo aplicable a díadas en contextos organizacionales. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona, 2008.

Escotorín, Soza, Gloria Pilar. Prosocial Communication Inquiry in collaboration with gerontology health professionals. Consulta sobre comunicación prosocial con profesionales socio-sanitarios del ámbito gerontológico. Universidad Autonoma de Barcelona. Bellaterra: 2013.

Lencz, Ladislav. „The Slovak Ethical Education Project”. Cambridge Journal of Education 3/24 (1994): 443-451.

Luengo Kanacri, Bernadette P., Concetta Pastorelli, Nancy Eisenberg, Antonio Zuffianò, Gian Vittorio Caprara. „The Development of Prosociality from Adolescence to Early Adulthood: The Role of Effortful Control”. Journal of personality and social psychology 3/81 (2013): 302-312. https://doi.org/10.1111/jopy.12001.

McGinnis, Ellen, Arnold Goldstein. “Programa de Habilidades para la Infancia Temprana”. http://www.oei.es/historico/inicial/articulos/habilidades_infancia.pdf [dostęp: 20.02.2018].

Musse, Paul, Nancy Eisenberg. The Roots of Caring, Sharing, and Helping: The Development of Pro-Social Behavior in Children. San Francisco: W. H. Freeman, Nation at Risk, 1977.

Roche, Robert. Hacia una teoria de prosocialidad Lipa. Barcelona: Universidad Autonoma de Barcelona, 2014.

Roche, Robert, Esther Arozarena. „Algunas dimensiones de la comunicación de calidad en la pareja”. Actas de las IX Jornadas Españolas de Terapia Familiar 18 (1988): 425-445.

Roche, Robert, Reinaldo Martínez-Fernández. „Efectos de un programa de entrenamiento prosocial en la comunicación de pareja”. Revista de Tarapia Sexual y de Pareja 24 (2006): 30-50.

Roche, Robert. „Violencia y Prosocialidad: un programa para y descondicionamiento frente a la violencia en la imagen y para la educación de los comportamientos prosociales”. W: Que Miras?, 291-313. Valencia: Publicaciones de la Generalitat Valenciana, 1991.

Roche, Robert. „Comunicación de calidad en la pareja y en las relaciones interpersonales”. Familia y Sociedad 1 (1994): 363-367.

Roche, Robert. „L’educazione alla prosocialità come ottimizzatrice della salute mentale e della à nelle relazioni socialiˮ. Nuova Umanità 21/121 (1999): 29-48.

Roche, Robert. Educacion Prosocial de las emociones, valores y actitudes positivas para adolescentes en entornos familiares y escolares. Barcelona: Blumes, 1998.

Roche, Robert. Eticka vychova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992.

Roche, Robert. Inteligencia prosocial: educación de las emociones y valores. Cataluña: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, 2004.

Roche, Robert. L’intelligenza prosociale. Trento: Erikson, 2002.

Roche, Robert. Prosocialidad: Nuevos desafios. Metodologías y pautas para una optimización creativa del entorno. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 2010.

Roche, Robert. Psicología de la Pareja y de la Familia Analisis y Optimización. Bellaterra: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, 2006.

Roche, Robert. Psicología y Educación para la Prosocialidad. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 1995.

Roche, Robert. Psicología y Educación para la prosocialidad. Buenos Aires: Ciudad Nueva, 1997.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-09-02

Jak cytować

1.
ROCHE OLIVAR, Robert & RODRÍGUEZ GIL, Sandra. Prospołeczność inspirowana charyzmatem jedności Chiary Lubich. Przykład wykorzystania w przedszkolu. Paedagogia Christiana [online]. 2 wrzesień 2019, T. 43, nr 1, s. 465–485. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 895
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

prospołeczność, charyzmat jedności, przedszkole, badania w działaniu, Laboratorium Stosowanych Badań Prospołecznych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa