Integral Upbringing Inspired by Gospel
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2018.019Słowa kluczowe
wychowanie integralne, religia, Ewangelia, nowa jakość życiaAbstrakt
Wychowanie integralne inspirowane Ewangelią
Wychowaniem integralnym nazwane zostały wieloaspektowe zabiegi wychowawcze, których celem jest wspomaganie rozwoju osoby po to, by była ona w stanie osiągnąć możliwie wysoki stopień dojrzałości. Autorzy artykułu zmierzają do wyjaśnienia znaczenia – stanowiącej źródło chrześcijaństwa – Ewangelii dla procesów wychowania. Swe objaśnienia opierają na trzech aspektach poszerzających sposób patrzenia na życie dzięki przyjęciu Ewangelii. Wyraża się on w nowym postrzeganiu życia, odkrywaniu jego celu oraz nowej jakość zaproponowanej w Ewangelii. Analiza perykopy biblijnej (Mt 19, 16–22) pozwoliła wskazać, że wychowanie integralne wpisuje się w nurt pedagogiki transcendentnej. Pełni ono funkcję wspomagającą osobę w odkrywaniu własnej godności i przyczynia się do jej rozwoju cielesnego i duchowego. Odkrycie przez człowieka swych możliwości otwiera go na rzeczywistość świata niematerialnego i na samą Transcendencję – osobowego Boga. Dzięki tej właściwości wychowanie integralne odsłania przed człowiekiem nową jakość jego życia. Wynika ona najpierw z podmiotowego postrzegania osoby zarówno wychowanka, jak i wychowawcy, co umożliwia nie tylko nawiązywanie i rozwijanie relacji międzyludzkich, ale też relacji z Bogiem. To z kolei uświadamia, że religia chrześcijańska i stanowiąca jej podstawy Ewangelia dostarczają wychowaniu nowych narzędzi umożliwiających wspomaganie procesów wychowania.
Bibliografia
Bagrowicz, Jerzy. „Godność osoby fundamentem wychowania”. W: Wychowanie personalistyczne, red. Franciszek Adamski, 179–212. Kraków: WAM, 2005.
Beck, Eleonore. „Dekalog”. W: Praktyczny słownik biblijny, red. Anton Grabner-Haider, 228–229. Warszawa: IW PAX, Wyd. Księży Pallotynów, 1994.
Charytański, Jan. Rzeczywistość miłości w Katechizmie Kościoła katolickiego. Kraków: WAM, 1998.
Cichosz, Wojciech. Wychowanie chrześcijańskie wobec postmodernistycznej prowokacji. Gdańsk: Zakłady Graficzne im. KEN, 2001.
Jan Paweł II. Fides et ratio. Poznań: Pallottinum, 1998.
Kaiser, Odilo. „Życie”. W: Praktyczny słownik biblijny, red. Anton Grabner-Haider, 1509–1511. Warszawa: IW PAX, Wyd. Księży Pallotynów, 1994.
Kamela, Paweł. „O pojęciu światopoglądu”. Studia Iuridica XXXIV (1997): 25–32.
Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum, 1994.
Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. „Edukacja religijna i jej miejsce w ponowoczesności”. Studia Katechetyczne 12 (2016): 35–50.
Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. Między ignorancją a eksperckością. Edukacja religijna w kształtowaniu codzienności dorosłych. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2016.
Leske, Adrian. „Ewangelia według św. Mateusza”. W: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, red. Waldemar Chrostowski, 1133–1205. Warszawa: Verbinum, 2000.
Marek, Zbigniew, Anna Walulik. „Pedagogika katolicka w perspektywie pedagogiki transcendentnej”. Horyzonty Wychowania 38 (2017): 125–141.
Marek, Zbigniew, Anna Walulik. Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Kraków: AIK, (w druku).
Marek, Zbigniew. „Duchowość, religia i wychowanie”. Pedagogika Społeczna 1 (2015): 9–22.
Marek, Zbigniew. Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: AIK, 2017.
Marek, Zbigniew. Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WSF-P „Ignatianum”, WAM, 2005.
Marek, Zbigniew. Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji. Kraków: WAM, 2014.
Mari, Giuseppe. „Chrześcijaństwo a humanizm. Szanse i wyzwania w zsekularyzowanej kulturze”. Paedagogia Christiana 1/39 (2017): 11–28. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.001.
Mariański, Janusz. „Przedmowa”. W: Dariusz Tułowiecki, Bez Boga, Kościoła i zasad?, 5–11. Kraków: Petrus, 2012.
Michalski, Jarosław. „Kształcenie ogólne czy specjalistyczne? A może jedno i drugie …”. Peadagogia Christiana 1/29 (2012): 179–208. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2012.010.
Mółka, Janusz, Tadeusz Ślipko. „Godność człowieka w świetle etyki”. W: Godność jako wartość i problem edukacyjny, red. Iwona Jazukiewicz, Andrzej M. de Tchorzewski, 47–60. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016.
Mółka, Janusz. „Personalistyczny paradygmat pedagogiki ignacjańskiej”. W: Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, red. Anna Sajdak, Danuta Skulicz, 219–227. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Mółka, Janusz. „Samorealizacja w założeniach pedagogiki ignacjańskiej”. W: Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska, 239–250. Kraków: WSFP „Ignatianum”, WAM, 2010.
Nowak, Marian. „Integralność w formacji kapłańskiej. Implikacje i wnioski dla projektów formacyjnych sformułowanych w nowym Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis”. Formatio Permanens 17 (2017): 34–36.
Olbrycht, Katarzyna. „Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji”. Peadagogia Christiana 1/29 (2012): 89–104. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2012.005.
Rusecki, Marian, Paweł Sokołowski. „Światopogląd”. W: Encyklopedia katolicka, t. XIX, red. Edward Gigilewicz, 335–338. Lublin: TN KUL, 2013.
Śliwerski, Bogusław. „Pedagogika bez transcendencji”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanizm Today. Kraków: WSFP „Ignatianum”, WAM, 2008.
Śliwerski, Bogusław. Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls, 2015.
Tchorzewski, de Andrzej M. Wstęp do teorii wychowania. Kraków: WSFP „Ignatianum”, WAM, 2016.
Waldenfels, Hans. O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1993.
Walulik, Anna. „Religia w kształtowaniu dorosłości. Perspektywa katolicka”. Peadagogia Christiana 2/40 (2017): 171–186. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.031.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 916
Liczba cytowań: 0