Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Integral Upbringing Inspired by Gospel
  • Strona domowa
  • /
  • Integral Upbringing Inspired by Gospel
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 42 Nr 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Integral Upbringing Inspired by Gospel

Autor

  • Zbigniew Marek Department of Andragogy and Pedagogical Axiology, Institute of Educational Sciences, Faculty of Pedagogy, Jesuit University Ignatianum in Cracow http://orcid.org/0000-0002-4580-1819
  • Janusz Mółka Institute of Educational Sciences, Faculty of Pedagogy, Jesuit University Ignatianum in Cracow http://orcid.org/0000-0002-1488-6100
  • Anna Walulik Department of Andragogy and Pedagogical Axiology, Institute of Educational Sciences, Faculty of Pedagogy, Jesuit University Ignatianum in Cracow http://orcid.org/0000-0002-5607-6974

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.019

Słowa kluczowe

wychowanie integralne, religia, Ewangelia, nowa jakość życia

Abstrakt

Wychowanie integralne inspirowane Ewangelią

Wychowaniem integralnym nazwane zostały wieloaspektowe zabiegi wychowawcze, których celem jest wspomaganie rozwoju osoby po to, by była ona w stanie osiągnąć możliwie wysoki stopień dojrzałości. Autorzy artykułu zmierzają do wyjaśnienia znaczenia – stanowiącej źródło chrześcijaństwa – Ewangelii dla procesów wychowania. Swe objaśnienia opierają na trzech aspektach poszerzających sposób patrzenia na życie dzięki przyjęciu Ewangelii. Wyraża się on w nowym postrzeganiu życia, odkrywaniu jego celu oraz nowej jakość zaproponowanej w Ewangelii. Analiza perykopy biblijnej (Mt 19, 16–22) pozwoliła wskazać, że wychowanie integralne wpisuje się w nurt pedagogiki transcendentnej. Pełni ono funkcję wspomagającą osobę w odkrywaniu własnej godności i przyczynia się do jej rozwoju cielesnego i duchowego. Odkrycie przez człowieka swych możliwości otwiera go na rzeczywistość świata niematerialnego i na samą Transcendencję – osobowego Boga. Dzięki tej właściwości wychowanie integralne odsłania przed człowiekiem nową jakość jego życia. Wynika ona najpierw z podmiotowego postrzegania osoby zarówno wychowanka, jak i wychowawcy, co umożliwia nie tylko nawiązywanie i rozwijanie relacji międzyludzkich, ale też relacji z Bogiem. To z kolei uświadamia, że religia chrześcijańska i stanowiąca jej podstawy Ewangelia dostarczają wychowaniu nowych narzędzi umożliwiających wspomaganie procesów wychowania.

Bibliografia

Bagrowicz, Jerzy. „Godność osoby fundamentem wychowania”. W: Wychowanie personalistyczne, red. Franciszek Adamski, 179–212. Kraków: WAM, 2005.

Beck, Eleonore. „Dekalog”. W: Praktyczny słownik biblijny, red. Anton Grabner-Haider, 228–229. Warszawa: IW PAX, Wyd. Księży Pallotynów, 1994.

Charytański, Jan. Rzeczywistość miłości w Katechizmie Kościoła katolickiego. Kraków: WAM, 1998.

Cichosz, Wojciech. Wychowanie chrześcijańskie wobec postmodernistycznej prowokacji. Gdańsk: Zakłady Graficzne im. KEN, 2001.

Jan Paweł II. Fides et ratio. Poznań: Pallottinum, 1998.

Kaiser, Odilo. „Życie”. W: Praktyczny słownik biblijny, red. Anton Grabner-Haider, 1509–1511. Warszawa: IW PAX, Wyd. Księży Pallotynów, 1994.

Kamela, Paweł. „O pojęciu światopoglądu”. Studia Iuridica XXXIV (1997): 25–32.

Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań: Pallottinum, 1994.

Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. „Edukacja religijna i jej miejsce w ponowoczesności”. Studia Katechetyczne 12 (2016): 35–50.

Krysztofik, Janusz, Anna Walulik. Między ignorancją a eksperckością. Edukacja religijna w kształtowaniu codzienności dorosłych. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2016.

Leske, Adrian. „Ewangelia według św. Mateusza”. W: Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, red. Waldemar Chrostowski, 1133–1205. Warszawa: Verbinum, 2000.

Marek, Zbigniew, Anna Walulik. „Pedagogika katolicka w perspektywie pedagogiki transcendentnej”. Horyzonty Wychowania 38 (2017): 125–141.

Marek, Zbigniew, Anna Walulik. Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Kraków: AIK, (w druku).

Marek, Zbigniew. „Duchowość, religia i wychowanie”. Pedagogika Społeczna 1 (2015): 9–22.

Marek, Zbigniew. Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: AIK, 2017.

Marek, Zbigniew. Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WSF-P „Ignatianum”, WAM, 2005.

Marek, Zbigniew. Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji. Kraków: WAM, 2014.

Mari, Giuseppe. „Chrześcijaństwo a humanizm. Szanse i wyzwania w zsekularyzowanej kulturze”. Paedagogia Christiana 1/39 (2017): 11–28. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.001.

Mariański, Janusz. „Przedmowa”. W: Dariusz Tułowiecki, Bez Boga, Kościoła i zasad?, 5–11. Kraków: Petrus, 2012.

Michalski, Jarosław. „Kształcenie ogólne czy specjalistyczne? A może jedno i drugie …”. Peadagogia Christiana 1/29 (2012): 179–208. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2012.010.

Mółka, Janusz, Tadeusz Ślipko. „Godność człowieka w świetle etyki”. W: Godność jako wartość i problem edukacyjny, red. Iwona Jazukiewicz, Andrzej M. de Tchorzewski, 47–60. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016.

Mółka, Janusz. „Personalistyczny paradygmat pedagogiki ignacjańskiej”. W: Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, red. Anna Sajdak, Danuta Skulicz, 219–227. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.

Mółka, Janusz. „Samorealizacja w założeniach pedagogiki ignacjańskiej”. W: Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska, 239–250. Kraków: WSFP „Ignatianum”, WAM, 2010.

Nowak, Marian. „Integralność w formacji kapłańskiej. Implikacje i wnioski dla projektów formacyjnych sformułowanych w nowym Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis”. Formatio Permanens 17 (2017): 34–36.

Olbrycht, Katarzyna. „Wychowanie do wartości – w centrum aksjologicznych dylematów współczesnej edukacji”. Peadagogia Christiana 1/29 (2012): 89–104. http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2012.005.

Rusecki, Marian, Paweł Sokołowski. „Światopogląd”. W: Encyklopedia katolicka, t. XIX, red. Edward Gigilewicz, 335–338. Lublin: TN KUL, 2013.

Śliwerski, Bogusław. „Pedagogika bez transcendencji”. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu/Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanizm Today. Kraków: WSFP „Ignatianum”, WAM, 2008.

Śliwerski, Bogusław. Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls, 2015.

Tchorzewski, de Andrzej M. Wstęp do teorii wychowania. Kraków: WSFP „Ignatianum”, WAM, 2016.

Waldenfels, Hans. O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 1993.

Walulik, Anna. „Religia w kształtowaniu dorosłości. Perspektywa katolicka”. Peadagogia Christiana 2/40 (2017): 171–186. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PCh.2017.031.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

1.
MAREK, Zbigniew, MÓŁKA, Janusz & WALULIK, Anna. Integral Upbringing Inspired by Gospel. Paedagogia Christiana [online]. 28 grudzień 2018, T. 42, nr 2, s. 121–136. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.019.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 42 Nr 2 (2018): Integral Education

Dział

Integral Education

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 916
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie integralne, religia, Ewangelia, nowa jakość życia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa