Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Christian Faith as an Important Element of Culture and Integral Education
  • Strona domowa
  • /
  • Christian Faith as an Important Element of Culture and Integral Education
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 42 Nr 2 (2018): Integral Education /
  4. Integral Education

Christian Faith as an Important Element of Culture and Integral Education

Autor

  • Giuseppe Mari Catholic University of Sacred Heart of Milan http://orcid.org/0000-0001-5437-7899

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2018.015

Słowa kluczowe

wiara, rozum, chrześcijaństwo, integralność, kultura, integralne wychowanie, laickość, sekularyzm, istota i istotność wiary

Abstrakt

Wiara chrześcijańska jako istotny element kultury i integralnego wychowania

Artykuł nawiązując do słów Listu do Diogneta o chrześcijanach jako duszy świata, wskazuje na znaczenie wiary chrześcijańskiej i jej wyznawców – chrześcijan dla Europy i dla świata zwłaszcza w obszarze kultury i wychowania, które charakteryzują się podejściem integralnym. Tę problematykę analizuje się w następujących po sobie trzech etapach: 1) najpierw wskazuje się na integralność jako istotną cechę wiary i wychowania chrześcijańskiego zaznaczającą się wyraźnie już od samych początków chrześcijaństwa; 2) ukazuje wiarę jako podstawowy wyraz ludzkiej tożsamości, zgodny także z wolnością, która nadaje jej tożsamości; 3) poddaje krytycznej analizie laickość, wskazując w tym kontekście na potrzebę promowania integralności wychowania osoby oraz na kulturowe i społeczne korzyści, jakie zdolna jest wnosić wiara chrześcijańska. Zwłaszcza w obecnej utracie zdolności rozróżniania rzeczy ważnych i mniej ważnych, gdy obok potrzeby przemyślenia idei laickości wskazuje się na możliwości pozytywnego jej zwieńczenia, wiara chrześcijańska może stanowić istotny element integralnej kultury i integralnego wychowania w działaniu na rzecz humanizacji. W tym działaniu rozum i wiara, jako „dwa skrzydła”, mogą prowadzić do prawdziwej mądrości.

Bibliografia

Aristotele. Metafisica. Milano: Bur, 2009.

Arnobio il Retore. Contro i pagani. Roma: Città Nuova, 2017.

Benedetto XVI. “Caritas in veritate”. https://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20090629_caritas-in-veritate.html [access: 18.10.2018]

Benedetto XVI. “Discorso all’Università di Regensburg”. http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/it/speeches/2006/september/documents/hf_ben-xvi_spe_20060912_university-regensburg.html [access: 18.10.2018].

Clemente di Alessandria. Gli Stromati. Note di vera filosofia. Milano, Edizioni Paoline, 2006.

Dodds, Eric R. Pagani e cristiani in un’epoca di angoscia. Firenze: La Nuova Italia, 1988.

John Paul II. Ecclesia in Europa. http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_20030628_ecclesia-in-europa.html [access: 18.10.2018].

John Paul II. “Fides et ratio”. https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_14091998_fides-et-ratio.html [access: 18.10.2018].

Habermas, Jürgen. “I fondamenti morali prepolitici dello Stato liberale”. In: Joseph Ratzinger, Jürgen Habermas, Etica, religione e Stato liberale. Brescia: Queriniana, 2005.

Ireneo di Lione. Contro le eresie. Siena: Cantagalli, 1968.

Platon. La Repubblica. Roma: Laterza, 1997.

Ratzinger, Joseph. Europa. Milano: San Paolo, 2004.

The Letter to Diognetus. http://www.vatican.va/spirit/documents/spirit_20010522_diogneto_en.html [access: 18.10.2018].

Tommaso d’Aquino. Somma teologica. Napoli: Libreria Scientifica Editrice, 1965.

Volney, Constantin-François. “Solution du problème des contradictions”. In: La laicité en mémoire, eds. Guy Gauthier, Claude Nicolet. Paris: Edilig, 1987.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

1.
MARI, Giuseppe. Christian Faith as an Important Element of Culture and Integral Education. Paedagogia Christiana [online]. 28 grudzień 2018, T. 42, nr 2, s. 53–63. [udostępniono 30.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2018.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 42 Nr 2 (2018): Integral Education

Dział

Integral Education

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 658
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wiara, rozum, chrześcijaństwo, integralność, kultura, integralne wychowanie, laickość, sekularyzm, istota i istotność wiary
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa