Czy możliwe jest przebaczenie w relacjach międzynarodowych?
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2016.007Słowa kluczowe
przebaczenie, pojednanie, wina, relacje międzynarodoweAbstrakt
Zaprezentowana w artykule odpowiedź na pytanie zadane w tytule jest następująca: tak, przebaczenie może być osiągnięte w stosunkach międzynarodowych, nawet jeżeli zdarza się to rzadko, jest trudne do osiągnięcia i nie jest doskonałe. W pierwszej części artykułu autor omawia kilka istotnych etapów przebaczenia jako odpowiedzi na zadaną krzywdę. Pierwszym krokiem jest rezygnacja z zemsty, następnym – rezygnacja z dochodzenia sprawiedliwości przed sądem. Jednak najgłębszy sens przebaczenia został doskonale objawiony w Ewangelii. Autor podkreśla, że przebaczenie jest przede wszystkich działaniem Boga, zrealizowanym przez Jezusa Chrystusa w tajemnicy Odkupienia. Z chrześcijańskiego punktu widzenia każde przebaczenie dokonane przez człowieka jest zakorzenione w Bożym miłosierdziu i Jego nakazie miłosierdzia skierowanym do wszystkich Jego uczniów. Przypowieść o synu marnotrawnym (Łk 15, 11–32) wskazuje, że istotą przebaczenia jest wola pojednania ze sprawcą zła, którego brak jest uznawany za większe zło niż to, którego dopuścił się winowajca.
Druga część tekstu zawiera refleksję na temat niektórych przykładów wysiłków podejmowanych przez Kościół katolicki w Polsce na rzecz budowania postawy przebaczenia. Jak się wydaje, pierwszy z nich zakończył się sukcesem (pojednanie polsko-niemieckie), ale kolejne (dotyczące pojednania polsko-rosyjskiego i polsko-ukraińskiego) nie przyniosły już takich efektów. Autor zastanawia się nad przyczynami tego stanu, wskazując na znaczenie dobrego przygotowania procesu pojednania między różnymi narodami i państwami. W konkluzji autor wyjaśnia, dlaczego proces przebaczania musi mieć charakter ciągły i co należy zrobić, aby go wesprzeć.
Bibliografia
„Bulla Misericordiae vultus”. W: Franciszek, Miłosierdzie to imię Boga. Rozmowa z Adreą Torniellim, tłum. Joanna Ganobis, 133–172. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2016.
Halík, Tomáš. Wzywany czy niewzywany Bóg się tutaj zjawi. Europejskie wykłady z filozofii i socjologii dziejów chrześcijaństwa, tłum. Andrzej Babuchowski. Kraków: WAM, 2006.
Jan Paweł II. „Encyklika Dives in misericordia o Bożym Miłosierdziu”. W: Encykliki bł. Ojca Świętego Jana Pawła II, 49–86. Kraków: Dom wydawniczy „Rafael”, 2011.
List biskupów greckokatolickich Ukrainy i rzymskokatolickich Polski z okazji aktu wzajemnego przebaczenia i pojednania, www.episkopat.pl/dokumenty/listy_pasterskie/4505.1,Pokoj_miedzy_narodami_jest_mozliwy.html (dostęp: 30.04.2016).
Orędzie biskupów polskich do ich niemieckich braci w Chrystusowym urzędzie pasterskim. www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/oredzie.niem_18111965.html (dostęp: 30 04.2016).
Platon. Prawa, tłum. Maria Maykowska. Warszawa: PWN, 1960.
Polak, Grzegorz. „Kościół i pojednanie z sąsiadami”. Niedziela, 16 lipca 2012.
Wspólne przesłanie do Narodów Polski i Rosji, www.episkopat.pl/dokumenty/pozostale/4396.1,Wspolne_Przeslanie_do_Narodow_Polski_i_Rosji.html (dostęp: 30.04.2016).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 470
Liczba cytowań: 0