Radość życia istotną cechą nauczyciela wychowawcy z perspektywy systemu prewencyjnego Jana Bosko
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2014.026Słowa kluczowe
wychowanie, system prewencyjny, rozum, religia, miłość wychowawcza, radośćAbstrakt
Problematyka wychowawcza dotyczy zawsze konkretnego człowieka. O księdzu Bosko mówi się jako o jednym z największych współczesnych wychowawców, który jako praktyk i człowiek czynu opracował ponadczasową metodę wychowawczą, opartą na trójmianie „rozum – religia – miłość” i którą można zdefiniować poprzez jego krótkie zdanie: „Wychowanie jest sprawą serca”. Wychowawca uczestniczy więc w życiu młodzieży, interesuje się jej problemami, stara się poznać jej zapatrywania, uczestniczy w jej życiu sportowym i kulturalnym, w jej rozmowach. W takim klimacie „pedagogicznej obecności” znamienne są słowa Jana Bosko, będące kwintesencją radości wychowywania: „Jest mi tu dobrze z wami, przebywanie z wami to moje życie”. Indywidualne doświadczenie radości zostaje udoskonalone i wzmocnione odmienną wrażliwością na drugiego człowieka. Radość życia jest istotnym czynnikiem nie tylko sensotwórczym, ale i osobotwórczym. Radość nie jest ucieczką od teraźniejszości. Stanowiąc siły napędowe wszelkich wysiłków wychowawczych, sprzyja budowaniu właściwego klimatu wychowawczego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 463
Liczba cytowań: 0