Autonomia jako nadrzędny cel edukacji w ujęciu Aharona Avirama
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2013.028Słowa kluczowe
Edukacja Zorientowana na Autonomię, autonomia jednostki, autonomia osobowa, moralność, cele edukacjiAbstrakt
Artykuł dotyczy zagadnienia autonomii jako nadrzędnego celu edukacji i prezentuje koncepcję Edukacji Zorientowanej na Autonomię izraelskiego filozofa edukacji, Aharona Avirama. Chociaż pragnienie wolności i potrzeba samostanowienia stanowią immanentną część ludzkiej tożsamości, projekt ustanowienia autonomii jednostki nadrzędnym celem wychowania budzi pewne kontrowersje. Zdaniem Avirama autonomia powinna być zasadniczym celem wychowania, a ponowoczesna szkoła winna wspierać młodych ludzi w kształtowaniu ich osobistej autonomii, moralności i dialogicznej przynależności – trzech podstawowych wartości humanistycznych. Aby to osiągnąć, Aviram proponuje całościową zmianę dominującego systemu edukacyjnego. Niniejszy artykuł prezentuje zarys założeń tej koncepcji.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1624
Liczba cytowań: 0