Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Wolność i wspólnota jako podstawowe cele rozwoju człowieka
  • Strona domowa
  • /
  • Wolność i wspólnota jako podstawowe cele rozwoju człowieka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 Nr 2 (2013) /
  4. Artykuły / Articles

Wolność i wspólnota jako podstawowe cele rozwoju człowieka

Autor

  • Tomasz Niemirowski Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2013.027

Słowa kluczowe

cel rozwoju, bycie sobą, wolność, wspólnota, miłość

Abstrakt

Jeśli rozwój jest procesem celowym, to warunkiem jego wspomagania jest opis człowieka w pełni rozwiniętego. Pełnię rozwoju człowieka należy określać na podstawie jego potrzeb. Najważniejsze z nich dla rozwoju są potrzeby wolności i wspólnoty. Artykuł zajmuje się problemem, w jaki sposób można uzyskać poczucie bliskości z innymi, nie tracąc wolności. Najważniejszy jest tu problem woli, hierarchii wartości, wspólnoty celów i dążeń. Jeśli wspólnota opiera się na tych samych celach, to daje poczucie bliskości nie odbierając wolności jej członkom. Utożsamienie się z celami drugiej osoby jest miłością. Cele te jednak nie mogą być narzucone przez jedną osobę drugiej: muszą być zobiektywizowane. Obiektywizacja ta może nastąpić przez wspólne przyjęcie norm moralnych. Podkreślanie aspektów normatywnych w psychologii rozwoju człowieka ułatwi proces wspomagania jego rozwoju.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-05-05

Jak cytować

1.
NIEMIROWSKI, Tomasz. Wolność i wspólnota jako podstawowe cele rozwoju człowieka. Paedagogia Christiana [online]. 5 maj 2014, T. 32, nr 2, s. 103–118. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2013.027.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 Nr 2 (2013)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1676
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

cel rozwoju, bycie sobą, wolność, wspólnota, miłość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa