Problemy marginalizowane i zapoznane w dyskursie o tożsamości pedagogiki
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2013.001Słowa kluczowe
zmiana kulturowa, Zjazd Pedagogiczny, społeczna praktyka edukacyjna, ciągłość historyczna polskiej pedagogikiAbstrakt
W dyskursie nad tożsamością pedagogiki wyodrębnić możemy problemy stale w nim obecne, ale także problemy marginalizowane i zapoznane (zapomniane) w określonym miejscu i czasie historycznym. Świadomość procesu zapominania i odzyskiwania problemów i wiedzy ma szczególne znaczenie w warunkach radykalnej zmiany kulturowej. Zmiana kulturowa wywołana transformacją ustrojową spowodowała, że tematem obrad w czasie I Zjazdu Pedagogicznego uczyniono problem ewolucji tożsamości pedagogiki. Z perspektywy mijających 20 lat od tego wydarzenia próbuję wydobyć z zapomnienia dwa pytania:
1) pytanie o przerwanie ciągłości (zachowanie ciągłości) historycznej polskiej pedagogiki;
2) pytanie o wykorzystanie szans polskiej pedagogiki jako uczestnika zmian w społecznej praktyce edukacyjnej, będącej jedną z ważnych dziedzin kultury.
Rocznica 20-lecia stanowi uzasadnienie dla przypomnienia tych pytań. Takie działanie wpisuje się w pojmowanie kultury jako praxis, o którym mówi Zygmunt Bauman.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 691
Liczba cytowań: 0