Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Ideały wychowawcze w klasztornych szkołach żeńskich w okresie potrydenckim do początków XIX wieku
  • Strona domowa
  • /
  • Ideały wychowawcze w klasztornych szkołach żeńskich w okresie potrydenckim do początków XIX wieku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 Nr 2 (2012) /
  4. Artykuły / Articles

Ideały wychowawcze w klasztornych szkołach żeńskich w okresie potrydenckim do początków XIX wieku

Autor

  • Anna Szylar Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. S. Tarnowskiego w Tarnobrzegu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2012.021

Abstrakt

This paper discusses the upbringing and education of laic girls in convent schools from the last decade of the 16th century until 1815. The analysis is based on archival materials and literature. It focuses on the educational process carried out on the territory of Lesser Poland (Małopolska) which, as a result of the partitions of Poland, was initially partly within the Habsburg Empire and later, a part of it was incorporated into the Duchy of Warsaw. In order to thoroughly analyse the issues raised in the paper, the convent schools that functioned in Lesser Poland are compared to schools from other areas of the Republic. The paper focuses on the problems of girls’ education in convent schools belonging to four types of orders: the Order of the Virgins of the Presentation of the Blessed Virgin Mary (zakon prezentek), the Order of Saint Claire (zakon klarysek), the Norbertine Order (zakon norbertanek) and the Order of Saint Benedict (zakon benedyktynek). Among 18 female religious orders (with 154 monasteries in total) that functioned in 1772 on the territory of the Republic, only two did not run monastic schools for girls. The schools’ main postulates were: educating girls in the spirit of Catholicism, shaping their morals and developing their devotion, as well as teaching them the ideals of education were implemented in all schools. Their programs only differed when it came to teaching Polish, foreign languages, maths, music, dance and others skills. Such programs had an undeniable influence on the girls’ personality and aimed to prepare them for their future social role.
When comparing the patterns in girls’ education during the time of partitions, some changes can be noticed. The schools’ character was conditioned by the shift of supervision over schools away from secular authorities, the introduction of the classroom system and the use of the same curriculum in each school of a particular type.
Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2012-11-28

Jak cytować

1.
SZYLAR, Anna. Ideały wychowawcze w klasztornych szkołach żeńskich w okresie potrydenckim do początków XIX wieku. Paedagogia Christiana [online]. 28 listopad 2012, T. 30, nr 2, s. 11–28. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2012.021.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 Nr 2 (2012)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1425
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa