Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Wychowanie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela
  • Strona domowa
  • /
  • Wychowanie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 1 (2011) /
  4. Artykuły / Articles

Wychowanie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela

Autor

  • Eugeniusz Sakowicz Katedra Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej, Wydział Nauk Pedagogicznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2011.016

Abstrakt

Monotheism, holiness, morality and the freedom of human will, revealed to Jews by the omnipotent God, definitely constitute the cornerstone of the upbringing of the young generation in the religion of the Biblical Israel. The Hebrew Bible contains a number of terms that describe the process of teaching and learning. Expressions referring to education include “instructing”, “cautioning”, “training”, “prescribing”, “declaring” or “guiding”. The family played an extremely important pedagogical function in the religion of Biblical Israel. Children were always regarded as a gift from God. The family was the first school where children learnt about the beauty of the Jewish religion and acquired an adequate approach to themselves, other people and the world. Particular responsibility rested on the father of a family. The Jews of the Biblical era had a duty to study every day. The obligation of continuous study was not limited to a certain category of people; it applied to various social groups, including the ruler. The public reading of the Law (the Torah) held a special place among educational methods. The aim of that practice was to familiarise as many people as possible with the Law. History and celebration of festivals were significant elements of the education process. Passover (Pesach) was a typical example of the educational character of history and religious festivals. The Bible is a pragmatic book. It contains several references to human actions and tasks (skills, professions). Another important issue was discipline, i.e. the approach to a student and verification of the knowledge and skills he or she had acquired. The stories of Biblical figures were presented to students in order to shape their moral attitudes. The teacher played a key role in the process of upbringing. According to the Bible, God Himself is the most important teacher.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-05-10

Jak cytować

1.
SAKOWICZ, Eugeniusz. Wychowanie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela. Paedagogia Christiana [online]. 10 maj 2011, T. 27, nr 1, s. 25–48. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2011.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 1 (2011)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2874
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa