Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Dialog w edukacji religijnej
  • Strona domowa
  • /
  • Dialog w edukacji religijnej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2010): Dialog - Religia - Edukacja II /
  4. Artykuły / Articles

Dialog w edukacji religijnej

Autor

  • Jerzy Bagrowicz profesor na Wydziałach: Teologicznym i Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2010.032

Abstrakt

Przełom XX i XXI wieku przyniósł wiele przemian, a zwłaszcza postępującą pluralizację życia, szczególnie pod względem społecznym, światopoglądowym i obyczajowym. Jesteśmy świadomi tego, że dokonujące się przemiany polityczne, społeczne i religijne w naszym kręgu kulturowym stawiają przed edukacją religijną szczególne zadania i wyzwania. Dokonujące się przemiany dotykają wszystkich ludzi, ale najbardziej jest na nie wrażliwe młode pokolenie. Okres dorastania zdaje się sprzyjać zjawisku ulegania wszystkim nowym trendom, i to nie tylko w zakresie mody, ale i życia moralno- religijnego. Dlatego też współczesne młode pokolenie jest postawione w obliczu szans rozwojowych dotąd niemal niespotykanych, ale też i w obliczu niebezpieczeństw i zagrożeń, od których wolne były poprzednie pokolenia. Stawia to szczególne wymogi przed tymi, którzy stają obok młodych po to, aby wspomagać ich w procesie dorastania, zwłaszcza kształtowania postawy religijno-moralnej.

W procesie edukacji szczególnie ważne wydaje się kształtowanie postawy dialogu. Szczególną rolę może tu spełnić edukacja religijna młodych. Nauczanie religii i katecheza są bardzo istotnym i bardzo ważnym miejscem wychowania postawy i umiejętności dialogu z Bogiem i ludźmi. Najpierw są one właściwym środowiskiem kształtowania świadomości własnej tożsamości. Następnie, dostarczają wielu istotnych wiadomości z zakresu wiedzy o zróżnicowaniu kulturowym i religijnym, o potrzebie dialogu międzyreligijnego czy międzywyznaniowego. Coraz częstsze kontakty z wyznawcami innych religii czy wyznań religijnych stają się okazją do zdobywania umiejętności dialogu i współdziałania. Bardzo wiele zależy od przebiegu procesu nauczania i stosowanych metod w edukacji religijnej. Bardzo pomocna będzie aktywizacja uczniów w procesie nauczania, kształcenie umiejętności współpracy z innymi, nauka szacunku dla zdania innych, umiejętności szukania kompromisu i porozumienia. Z tym łączy się powierzanie młodym konkretnych zadań, związanych z ich obecnością w społeczności, także we wspólnocie Kościoła lokalnego.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2010-10-15

Jak cytować

1.
BAGROWICZ, Jerzy. Dialog w edukacji religijnej. Paedagogia Christiana [online]. 15 październik 2010, T. 26, nr 2, s. 215–232. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2010.032.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2010): Dialog - Religia - Edukacja II

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 566
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa