Dialog w edukacji religijnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2010.032Abstrakt
Przełom XX i XXI wieku przyniósł wiele przemian, a zwłaszcza postępującą pluralizację życia, szczególnie pod względem społecznym, światopoglądowym i obyczajowym. Jesteśmy świadomi tego, że dokonujące się przemiany polityczne, społeczne i religijne w naszym kręgu kulturowym stawiają przed edukacją religijną szczególne zadania i wyzwania. Dokonujące się przemiany dotykają wszystkich ludzi, ale najbardziej jest na nie wrażliwe młode pokolenie. Okres dorastania zdaje się sprzyjać zjawisku ulegania wszystkim nowym trendom, i to nie tylko w zakresie mody, ale i życia moralno- religijnego. Dlatego też współczesne młode pokolenie jest postawione w obliczu szans rozwojowych dotąd niemal niespotykanych, ale też i w obliczu niebezpieczeństw i zagrożeń, od których wolne były poprzednie pokolenia. Stawia to szczególne wymogi przed tymi, którzy stają obok młodych po to, aby wspomagać ich w procesie dorastania, zwłaszcza kształtowania postawy religijno-moralnej.
W procesie edukacji szczególnie ważne wydaje się kształtowanie postawy dialogu. Szczególną rolę może tu spełnić edukacja religijna młodych. Nauczanie religii i katecheza są bardzo istotnym i bardzo ważnym miejscem wychowania postawy i umiejętności dialogu z Bogiem i ludźmi. Najpierw są one właściwym środowiskiem kształtowania świadomości własnej tożsamości. Następnie, dostarczają wielu istotnych wiadomości z zakresu wiedzy o zróżnicowaniu kulturowym i religijnym, o potrzebie dialogu międzyreligijnego czy międzywyznaniowego. Coraz częstsze kontakty z wyznawcami innych religii czy wyznań religijnych stają się okazją do zdobywania umiejętności dialogu i współdziałania. Bardzo wiele zależy od przebiegu procesu nauczania i stosowanych metod w edukacji religijnej. Bardzo pomocna będzie aktywizacja uczniów w procesie nauczania, kształcenie umiejętności współpracy z innymi, nauka szacunku dla zdania innych, umiejętności szukania kompromisu i porozumienia. Z tym łączy się powierzanie młodym konkretnych zadań, związanych z ich obecnością w społeczności, także we wspólnocie Kościoła lokalnego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 397
Liczba cytowań: 0