Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Rodzina chrześcijańska jako środowisko budowania społeczeństwa obywatelskiego
  • Strona domowa
  • /
  • Rodzina chrześcijańska jako środowisko budowania społeczeństwa obywatelskiego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2010): Dialog - Religia - Edukacja II /
  4. Artykuły / Articles

Rodzina chrześcijańska jako środowisko budowania społeczeństwa obywatelskiego

Autor

  • Katarzyna Wrońska Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego http://orcid.org/0000-0001-6617-4415

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2010.030

Abstrakt

Po pierwsze, rodzinę postrzegamy przede wszystkim przez pryzmat jej realnych kształtów, jako rzeczywistość konkretną, namacalną, dostępną dla empirycznego badania i wglądu, natomiast społeczeństwo obywatelskie to bardziej projekt, idea niż realność dostępna dla postronnego obserwatora. Badanie wzajemnych między nimi relacji to więc w głównej mierze pytanie o wpływ idei na rzeczywistość, i na odwrót, o wpływ rzeczywistości na ideę. W naszym przypadku chodzić będzie o zbadanie rozumienia i recepcji idei społeczeństwa obywatelskiego w polskich rodzinach oraz o zbadanie szans i zagrożeń, mocnych i słabych stron realizacji tej idei, mając za punkt wyjścia zestaw norm, tradycji i cnót pielęgnowanych i przekazywanych z pokolenia na pokolenie w rodzinnych wspólnotach, wywierających wpływ na kształt kultury naszego społeczeństwa. Interesujące jest w tym kontekście także przyjrzenie się samej idei obywatelskości pod kątem jej obecności w polskiej tradycji, na ile jest ona, podobnie jak rodzina, polską realnością, wypracowanym doświadczeniem, do którego można się odwoływać i nawiązywać, a na ile ideą zaczerpniętą z zewnątrz, spoza rodzimej myśli i tradycji; stąd pytania wielu uczonych, czy tę ideę w Polsce trzeba „sadzić”, „budować” czy „pielęgnować”, „chronić”.

Po drugie, odrębność obu przedmiotów badań wynika z faktu, że rodzina od czasów starożytnych była, i jest do dziś, postrzegana w kategoriach domostwa i wspólnoty gospodarowania, siedliska życia i rozwoju człowieka, „miniatury systemu społecznego”, ale uprzedniej wobec państwa (wypełniającej sferę przedpolityczną), mającej prawo chronić obszar własnej prywatności (całości pożycia kobiety, mężczyzny i ich potomstwa) przed oczami innych i ingerencją władzy, natomiast społeczeństwo obywatelskie to przestrzeń postaw i działań osób–obywateli, wykraczających tak pod względem celów, jak i zasięgu poza obszar czterech ścian domu, a więc poza sferę prywatną, budujących przestrzeń publiczną w sieci zrzeszeń, ruchów, grup, stowarzyszeń, otwartą na wzrok i ocenę innych jej uczestników, obserwatorów czy krytyków, a także polityki i władzy, choć autonomiczną i niezależną wobec państwa. Stawianie naprzeciw siebie rodziny i społeczeństwa obywatelskiego umożliwia więc badanie poziomu zdolności i gotowości przekraczania przez osoby prywatne sfery zakreślonej przez interesy i potrzeby wspólnoty rodzinnej i wchodzenia, na zasadzie dobrowolności, w relacje społeczne szersze niż te oparte na pokrewieństwie.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-10-15

Jak cytować

1.
WROŃSKA, Katarzyna. Rodzina chrześcijańska jako środowisko budowania społeczeństwa obywatelskiego. Paedagogia Christiana [online]. 15 październik 2014, T. 26, nr 2, s. 177–200. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2010.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2010): Dialog - Religia - Edukacja II

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 806
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa