Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Dydaktyczny charakter biblijnej księgi na przykładzie Deuteronomium
  • Strona domowa
  • /
  • Dydaktyczny charakter biblijnej księgi na przykładzie Deuteronomium
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 Nr 2 (2009) /
  4. Artykuły / Articles

Dydaktyczny charakter biblijnej księgi na przykładzie Deuteronomium

Autor

  • Renata Jasnos Katedra Pedagogii Biblijnej, na Wydziale Pedagogicznym Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2009.030

Abstrakt

Deuteronomy as a biblical text expresses tradition which was being developed for a few centuries. Its creators used a model taken from the world of ancient pedagogy to present the dynamic relation between God and Israel. Deuteronomy consists of the traditions coming from the wisdom current, and legal articles comprised in the book lose their jurisdictional dimension and become some kind of instructions, where the element   of caution is prevailing. The relationship between Deuteronomy and teaching allows to distinguish and outline the elements of the process of teaching or widely understood process of education. The addressee is called by means of rhetoric to active and conscious participation in educational process. The method of education whose essence lies in repeating and reflecting upon the contents taught on various times of the day is supposed to help. Reminding of the events and their “realization”, for example setting them in the cult, manifests the relationship between knowledge and practice as well as the expression of efficiency of knowledge itself. Passing the knowledge acquired to your sons also signifies the efficiency of knowledge and its connection with life. All of this takes place inside the religious and national community, as education through community, but also individual education. The uniqueness of this educational process is that the ultimate reference of all cautions and the ultimate „educator” is God Himself. And Deuteronomy itself incessantly interpreted, commented and “taken to hart, becomes the key means and didactic aid for educational process. At the same time, it is testimony to this process.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2012-11-03

Jak cytować

1.
JASNOS, Renata. Dydaktyczny charakter biblijnej księgi na przykładzie Deuteronomium. Paedagogia Christiana [online]. 3 listopad 2012, T. 24, nr 2, s. 81–94. [udostępniono 17.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2009.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 Nr 2 (2009)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1677
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa