Śladami duchowości Jana Konopnickiego – otwarte pola eksploracji w pedagogice resocjalizacyjnej
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2025.005Słowa kluczowe
Jan Konopnicki, duchowość, pedagogika resocjalizacyjna, niedostosowanie społeczne, krakowska szkoła resocjalizacjiAbstrakt
W artykule zaproponowano odczytanie wybranych tekstów twórcy krakowskiej szkoły resocjalizacji – Profesora Jana Konopnickiego – w kontekście problematyki duchowości. Analizie opartej na paradygmacie interpretatywnym poddano również opublikowane wypowiedzi jego uczniów/współpracowników. Z lektury tych źródeł wynika, że duchowość była jednym z komponentów, które wyznaczały Profesorowi ramy realizacji zadań codzienności. Mimo że nie był to komponent fundamentalny, to jednak znaczący. Jan Konopnicki podejmował wiele rozmaitych działań kształtujących uduchowione społeczeństwo. Celem artykułu było pokazanie tych wymiarów duchowości, które są obecne w twórczości i pedagogii Jana Konopnickiego, a które można uznać za istotne dla pedagogiki resocjalizacyjnej. Analizując je przez pryzmat strategii wspierania rozwoju duchowego, którą promuje Lisa Miller (2016), ustalono, że są to: duchowy język, duchowe zasoby, duchowa wspólnota, duchowe tradycje, duchowość natury, duchowość pamięci o przodkach, duchowość świadectwa/towarzyszenia. Dostrzeżone kategorie duchowości przejawiają się zarówno w jego życiu codziennym, jak
i dorobku naukowym między innymi poprzez integralne podejście do uwarunkowań środowiskowych w zakresie diagnozy niedostosowania społecznego, stosunek do edukacji wyrażający się egalitarnym nastawieniem, troskę o obiektywne i sprawiedliwe
traktowanie innych, a także miłość oraz dużą wyrozumiałość wobec dzieci i młodzieży. Jednocześnie interpretacja teorii i praktyki Konopnickiego pozwala dostrzec lukę badawczą przejawiającą się w niedowartościowaniu duchowego wymiaru osoby w badaniach pedagogicznych podejmowanych z perspektywy resocjalizacji. Zaznacza się tu potrzeba pochylenia się nad działalnością Konopnickiego na przykład w obszarze kształtowania przez niego duchowości swoich wychowanków. W świetle poczynionych interpretacji pojawia się również postulat uzupełnienia wskazanej luki poprzez szerszy namysł nad wykorzystaniem intensywniejszych oddziaływań ukierunkowanych na sferę duchową w przestrzeni resocjalizacyjnej.
Bibliografia
Ablewicz, K. (2021). Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru. Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera. Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne, 12(1), 88–109. https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07.
Baran, J. (1981). Jan Konopnicki (1905–1980). Szkoła Specjalna, 3, 274–275.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana w XXI wieku. Zastosowanie w rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną. W: N. K. Denzin i Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (s. 707–746). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chmielewski, W. J. (2018). Jan Konopnicki (1905–1980) – badacz szkolnictwa i organizator edukacji nauczycieli polskich na uchodźstwie. Studia Paedagogica Ignatiana, 21(2), 37–62. https://doi.org/10.12775/SPI.2018.2.002.
Domagała-Kręcioch, A. (2008). Niedostosowanie społeczne uczniów a niepowodzenia szkolne. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Gibbs, G. R. i Taylor, C. (2010). How and What to Code. Online QDA Web Site. Pobrano 8 czerwca 2024 z: http://www.acrn.eu/cambridge/downloads/files/How%20and%20what%20to%20code.pdf.
Jonkisz, J. (2006). Jan Konopnicki. W: L. Kulmatycki (red.), Księga profesorów Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu (s. 95–96). Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.
Konopnicki, J. (1961a). Metodologia badań zainteresowań i poziomu umysłowego młodzieży w wieku od 17 do 20 roku życia. W: J. Konopnicki (red.), Zainteresowania. Środowisko kulturalne. Poziom umysłowy młodzieży (s. 1–39). Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Konopnicki, J. (1961b). Umiejętność wykorzystywania wiadomości szkolnych a rodzaj ukończonej szkoły. W: J. Konopnicki (red.), Zainteresowania. Środowisko kulturalne. Poziom umysłowy młodzieży (s. 41–53). Wrocław–Warszawa– Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Konopnicki, J. (1964). Zaburzenia w zachowaniu się dzieci i środowisko. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Konopnicki, J. (1966). Przyczyny powodzeń i niepowodzeń dzieci w pracy szkolnej. W: J. Konopnicki, A. Molak i Z. Skorny (red.), Psychologia wychowawcza dla klasy IV liceum pedagogicznego (s. 182–227). Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Konopnicki, J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Konopnicki, J. (1979). Badania nad niedostosowaniem społecznym i ich dotychczasowe efekty. W: J. Konopnicki (red.), Problemy niedostosowania społecznego i formy działalności profilaktyczno-resocjalizacyjnej (s. 7–17). Zielona Góra: Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych.
Kubik, W. (2005). Profesor Jan Konopnicki – wybitny człowiek, wychowawca, pedagog. W: W. Kubik i B. Urban (red.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży (s. 17–24). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Miles, M. B. i Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana.
Miller, L. (2016). Czy dzieci powinny wierzyć w Boga? Jak wiara może zbudować tożsamość dziecka, pewność siebie i stworzyć trwały fundament dorosłego życia. Białystok: Wydawnictwo Samsara.
Mółka, M. (2018). O problemie duchowości w pedagogice resocjalizacyjnej. Studia Paedagogica Ignatiana, 21(1), 63–84. https://doi.org/10.12775/Spi.2018.1.003.
Mółka, M. (2021). Pedagog resocjalizacyjny czy menedżer przestępcy? Między case work a case management w dozorze kuratora sądowego. Studia Paedagogica Ignatiana, 24(5), 75–95. https://doi.org/10.12775/SPI.2021.5.004.
Olecka, I. (1975). Wywiad z prof. dr. Janem Konopnickim. Nowa Szkoła, 5, 33–35.
Pickard, A. J. (2007). Research Methods in Information. London: Facet Publishing.
Stańdo-Kawecka, B. (2020). Polityka karna i penitencjarna między punitywizmem i menedżeryzmem. Warszawa: Wolters Kluwer. Śladami duchowości Jana Konopnickiego 101
Stępniak, P. (2017). Resocjalizacja (nie)urojona. O zawłaszczaniu przestrzeni penitencjarnej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Sztuka, M. (2005). Aktualność Jana Konopnickiego koncepcji społecznego niedostosowania w obliczu współczesnych wyzwań resocjalizacji. W: W. Kubik i B. Urban (red.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży (s. 101–109). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Sztuka, M. (2022), Krakowska szkoła resocjalizacji – ciągłość i zmiana. W: I. Pospiszyl i M. Mikowska-Kozaryna (red.), Polskie szkoły resocjalizacji (s. 45–66). Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.
Śledzianowski, J. (2005). Priorytet rodziny w wychowaniu dzieci w poglądach Profesora Jana Konopnickiego. W: W. Kubik i B. Urban (red.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży (s. 25–36). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Urban, B. (2000). Jan Konopnicki (1905–1980). W: J. Miklaszewska i J. Mizera (red.), Złota księga Wydziału Filozoficznego (s. 351–358). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Urban, B. (2005). Wstęp. W: W. Kubik i B. Urban (red.), Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży (s. 9–14). Kraków: Wydawnictwo WAM.
Wincławski, W. (2004). Słownik biograficzny socjologii polskiej. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Włoch, A. (2023). Jan Konopnicki (1905–1980) i jego wkład w rozwój pedagogiki jako dyscypliny naukowej. Rozprawy z Dziejów Oświaty, 60, 205–230.
Wyczesany, J. (2007). Udział Profesora Jana Konopnickiego w rozwoju pedagogiki specjalnej w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. W: G. Gunia, K. Plutecka i J. Wyczesany (red.), Tradycja, osiągnięcia, perspektywy pedagogiki specjalnej w kontekście zmian edukacyjnych (s. 99–103). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Znaniecka, M. (2015). Kategoria duchowości – ślady obecności w tekstach J.J. Rousseau, J.H. Pestalozziego i J.F. Herbarta. Kultura i Edukacja, 109(3), 72–91. https://doi.org/10.15804/kie.2015.03.04.
Zohar, D. i Marshall, I. (2001). Inteligencja duchowa. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 390
Liczba cytowań: 0